تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 فروردین 1403
توضیح سیر تحول شایعات
یادداشت

  توضیح سیر تحول شایعات

چگونه شایعات به قدیمی‌ترین روند ویروسی بشریت تبدیل شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است، محققان یک مدل تئوری بازی تکاملی و مجموعه‌ای از آزمون‌های مبتنی بر عامل را ابداع کردند تا تکامل و تداوم شایعات را که مسلماً فراگیرترین ویژگی اجتماعی انسان است، روشن کنند. مطالعه آن‌ها این فرضیه را ارزیابی می‌کند که انتشار شهرت و بازدارندگی خودخواهی، ویژگی‌های اصلی ثبات تکاملی شایعات را تشکیل می‌دهد و متعاقباً مسیرهای علت و معلولی این چرخه تکاملی را آزمایش می‌کند. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که انتشار اطلاعات در مورد یک شخص ثالث غایب می‌تواند افراد را وادار کند تا رفتار خود را در پاسخ به شهرت دیگران شرطی کنند. هنگامی‌که با تمایل افراد به رفتار مشارکتی با شایعه پردازان برای بهبود شهرت خود همراه شود، شایعه پراکنی تا آینده قابل پیش بینی در جامعه بشری رایج بوده و خواهد ماند.

شایعات - بهترین رمز و راز مشترک جهان؟

شایعات، انتشار اجتماعی اطلاعات (اغلب تایید نشده) در مورد شخص ثالث غایب است که معمولاً در یک مکالمه غیررسمی یا بدون محدودیت انجام می‌شود. تاریخ نشان می‌دهد که شایعات از زمان‌های قدیم یکی از ویژگی‌های اساسی تمدن بشری بوده است، که اولین سوابق آن را می‌توان در بین‌النهرین و یونان باستان یافت. علم فرض می‌کند که شایعات ممکن است یک ویژگی مشترک در میان جوامع شکارچی-گردآورنده باشد، که مشابه آن در گروه‌های پستانداران بالاتر شناسایی شده است. تحقیقات تخمین می‌زند که مردم امروز تقریباً یک ساعت در روز را صرف شایعات می‌کنند. به‌طور شگفت‌انگیزی، مطالعات نتوانسته‌اند تفاوت‌های بین گروهی قابل توجهی را در همه‌گیری شایعات، با همه افراد، صرف نظر از سن، جنس، جایگاه اجتماعی، و تیپ‌های شخصیتی، روشن کنند. با این حال، به همان اندازه شگفت انگیز است که در طول هزاران سال وجود شایعات، ما هنوز نمی‌دانیم که از کجا آمده است، چگونه در تمام تمدن‌های شناخته شده بشری نفوذ کرده است، و چگونه تا به امروز یکی از رایج ترین افراط‌های بشری باقی مانده است. نظریه‌های قبلی سعی می‌کردند منشأ شایعات را بر اساس نقش آن در بقای انسان، به ویژه برای پیوند گروه‌های بزرگ و حفظ همکاری توضیح دهند. شایعات اطلاعاتی را در مورد شهرت افراد منتشر می‌کند و به همین ترتیب، افراد را قادر می‌سازد تا کمک به همکاری با دیگران و اجتناب از استثمار توسط افراد خودخواه را انتخاب کنند، مکانیزمی‌که به طور گسترده به عنوان تعامل غیرمستقیم که همکاری را حفظ می‌کند مورد مطالعه قرار می‌گیرد. فراتر از آن، احتمال شایعه شدن در مورد آن‌ها نگرانی‌های شهرت مردم را نیز برمی‌انگیزد. در نتیجه، مردم تمایل دارند تحت تهدید شایعات، مشارکت بیشتری داشته باشند. علیرغم اینکه این فرضیه‌ها شایستگی علمی خود را دارند، آن‌ها بر فواید شایعات تمرکز می‌کنند در حالی که در وهله اول نتوانستند تکامل شایعات را توضیح دهند. شایعات زمان و انرژی مصرف می‌کند و شامل به اشتراک گذاشتن دانش، یک منبع ضروری در یک محیط محدود با منابع است. بنابراین شایعات باید ناسازگار باشد و در جمعیت‌های طبیعی به وجود نیاید و جهش یافته‌ها به سرعت از طریق انتخاب طبیعی حذف می‌شوند. علاوه بر این، این فرضیه‌ها مزایایی را برای غیبت‌کننده برجسته می‌کنند، در حالی که نقش و تصادفی بودن منافع برای گیرنده را کمرنگ می‌کنند، اطلاعات به‌دست‌ آمده از رویداد شایعات باید ابتدا رفتار گیرنده را هدایت و اصلاح کند قبل از اینکه بتوان هر گونه منافع مادی را به دست آورد.

چرخه تکاملی شایعات

مطالعه حاضر چرخه تکاملی شایعات" را پیشنهاد می‌کند، که این فرضیه را مطرح می‌کند که تعامل و بازخورد مثبت بین انتشار شهرت و بازدارندگی خودخواهی به شایعات اجازه می‌دهد تا خود را به عنوان یک استراتژی پایدار تکاملی (ESS) تثبیت کنند. با استفاده از شبیه‌سازی‌های رایانه‌های مبتنی بر عامل، آن‌ها سپس یک مدل نظری بازی می‌سازند که دو تابع شایعه‌ساز را برای آزمایش این فرضیه ترکیب می‌کند. پس از ایجاد، آن‌ها بیشتر از شبیه سازی برای آزمایش مسیرهای دخیل در این رابطه علّی در حال افزایش استفاده می‌کنند. محققان استدلال کردند که کارکرد انتشار شهرت شایعات باعث می‌شود که شهرت‌ها در دسترس‌تر باشند و بنابراین، افراد بیشتری را وادار می‌کند که هنگام تعامل با دیگران، شهرت دیگران را در نظر بگیرند. از آنجایی که افراد بیشتری رفتار خود را به اعتبار دیگران مشروط می‌کنند، افراد بیشتری نیز نگران شهرت خود می‌شوند. این نگرانی از شهرت آن‌ها را وادار می‌کند تا با همکاری بیشتر در هنگام تعامل با شایعات، شهرت خود را مدیریت کنند. این مدل دو استراتژی تصمیم گیری را برای هر بازیکن شایعه بازی ترکیب می‌کند ، همکاری و شایعات. سپس این درخت تصمیم شرایط و درجه همکاری بازیکنان را تحت سناریوهای مختلف و بر اساس شش تیپ شخصیتی، از جمله همکاران بدون قید و شرط (AC) دیکته می‌کند. جداشدگان بدون قید و شرط (AD)، بازیکنانی که از اطلاعات شهرت برای محافظت از خود استفاده می‌کنند (CC) و بازیکنانی که از اطلاعات شهرت برای سوء استفاده از دیگران استفاده می‌کنند (CD). دو دسته آخر حساس به شایعات هستند و تابع عملکرد بازدارندگی خودخواهی از ویژگی شایعات هستند. . سیستم شهرت این مطالعه نشان‌دهنده نوآوری کلیدی آن است و فرآیند توسعه سیستم‌های اعتقادی را در مورد همتایان خود به بازیکنان دیکته می‌کند. طراحی سیستم شهرت آن‌ها به بازیکنان اجازه می‌دهد تا رفتار مشروط یکدیگر را استنباط کنند و از سردرگمی‌های اضافی قضاوت‌های اخلاقی درجه بالاتر اجتناب کنند. با این تنظیمات، عوامل به جای اینکه یکدیگر را به صورت دوگانه یا در یک طیف تک بعدی مانند مدل‌های قبلی ارزیابی کنند، مفروضاتی از استراتژی زیربنایی یکدیگر تشکیل می‌دهند.

یافته‌های مطالعه

از بین 5000 شبیه سازی اجرا شده، اکثریت قریب به اتفاق (90٪؛ N = 4000) تکامل شایعات را ارائه کردند، که همگی امکان رواج و استقرار نهایی این ویژگی را در سطح جمعیت فراهم کردند و استحکام آن را به عنوان یک استراتژی تکاملی تأیید کردند. با کمال تعجب، حتی زمانی که نابهینه یا ناسازگار بود، شایعات همچنان در جمعیت‌ها تثبیت می‌شد، مگر اینکه هزینه‌های ناسازگار آن بسیار بالا باشد. یافته‌های مطالعه نشان داد که استراتژی استثماری (GC) بیشترین پذیرش (57%) را در بین بازیکنان داشت. با وجود این، نرخ کلی همکاری در میان جمعیت بالا باقی ماند (78٪). این به افزایش تدریجی تراکم شایعات و حساسیت شهرت در سطح جمعیت نسبت داده می‌شود. تجزیه و تحلیل عملکرد انتشار شهرت، این نتایج را با آشکار ساختن این که شایعات منجر به افزایش دسترسی به شهرت می‌شود، روشن می‌کند و به بازیکنان اجازه می‌دهد تا پیش‌بینی‌های دقیق‌تری از استراتژی‌های همسایگان خود داشته باشند. شایعه سازان تحت طیف گسترده‌ای از انتخاب‌های پارامتری تکامل می‌یابند اگرچه نسبت‌های آن‌ها به عنوان تابعی از این پارامترها متفاوت است. به طور خاص، اگر افراد در یک شبکه اجتماعی باشند که ارتباطات پایدار زیادی دارند، اگر تعاملات عمیقی با این ارتباطات اجتماعی داشته باشند، اگر به طور مکرر با یکدیگر تعامل داشته باشند، اگر به طور مکرر با یکدیگر گفتگو داشته باشند، اگر باورهای آن‌ها تحت تاثیر شایعات از متوسط تا زیاد باشد، و اگر تکامل به آرامی اتفاق بیفتد، تکامل بیشتری پیدا می‌کند.

 نتیجه گیری

در مطالعه حاضر، محققان یک فرضیه جدید برای توضیح تکامل و تداوم شایعات و ابداع یک مدل نظری بازی و آزمون‌های عامل محور برای شبیه‌سازی اعتبار فرضیه ایجاد می‌کنند. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که شایعات ناشی از فزاینده تعامل بازخورد مثبت انتشار شهرت و بازدارندگی از خودخواهی است. شبیه‌سازی‌های آن‌ها استحکام ویژگی و ماندگاری آن را پس از ظهور این صفت در یک جمعیت برجسته می‌کند. چارچوب‌های مدل‌سازی مشابهی که برای سایر جنبه‌های تعامل انسانی اعمال می‌شود ممکن است به روشن کردن شیوع رفتارهایی که ما معمولی می‌دانیم کمک کند، اما پیامدهای تکاملی و بقای عمیقی دارند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه