تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 اسفند 1402
ایمونوتراپی هدفمند برای درمان سرطان سینه
یادداشت

  ایمونوتراپی هدفمند برای درمان سرطان سینه

محققان با رویکردی جدید و نوآورانه، برخلاف اکثر درمان‌های سرطان، اینبار به جای هدفگیری مستقیم سلول‌های سرطانی، به سلول‌های حامی بیماری، حمله کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در حال حاضر هدف قرار دادن سرطان‌های جامد با سلول‌های گیرنده آنتی‌ژن کایمریک (CAR)-T به دلیل فقدان آنتی‌ژن‌های اختصاصی تومور مناسب و ریزمحیط تومور desmoplastic سرکوب‌کننده ایمنی که مانع نفوذ و تداوم فعالیت سلول‌های CAR-T می‌شود، محدود است. بر اساس تحقیقات جدید، نوع جدیدی از ایمونوتراپی که سلول‌های غیر سرطانی را هدف قرار می‌دهد، می‌تواند به جلوگیری از رشد و گسترش تومورهای سرطان سینه کمک کند. این کشف که در 28 فوریه در مجله ایمونوتراپی سرطان منتشر شد، نشان داد که یک رویکرد ایمونوتراپی با هدف قرار دادن پروتئینی به نام اندوسیالین، جریان خون تومور را مختل می‌کند و در نتیجه می‌تواند مانع رشد و گسترش آن شود. ایمونوتراپی نوعی درمان سرطان است که با کمک به سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و کشتن سلول‌های سرطانی کار می کند. محققان موسسه تحقیقات سرطان لندن از نوعی ایمونوتراپی به نام درمان CAR-T استفاده کردند که شامل حذف سلول‌های ایمنی سالم بیمار و اصلاح ژنتیکی آنها برای حمله به اهداف خاص است. برخلاف اکثر درمان‌های سرطان، این درمان نوآورانه مستقیماً سلول‌های سرطانی را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه به سلول‌هایی که از بیماری حمایت می‌کنند حمله می‌کند.

سلول درمانی گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) -T

سلول درمانی گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) -T انقلابی در درمان بدخیمی‌های سلول B خونی ایجاد کرده است، با شش درمان سلولی CAR-T که آنتی ژن بلوغ سلولی CD19 یا B را هدف قرار می‌دهد که تا به امروز برای استفاده بالینی تایید شده است. با این حال، اگرچه نتایج مثبت اخیر در کارآزمایی نوروبلاستوما GD2-CART01 دلگرم کننده است، اما هدف قرار دادن بدخیمی‌های غیر هماتولوژیک، تا حد زیادی به دلیل فقدان آنتی ژن‌های اختصاصی تومور و ریزمحیط تومور دسموپلاستیک و سرکوب‌کننده ایمنی (TME) یک چالش باقی مانده است. هدف قرار دادن ریزمحیط سلولی CAR-T در تومورهای جامد، مزایای متعددی نسبت به هدف گیری مستقیم سلول‌های تومور دارد. اول، ثبات ژنتیکی سلول‌های استرومایی، احتمال فرار سیستم ایمنی ناشی از از دست دادن آنتی ژن را کاهش می‌دهد. دوم، هدف قرار دادن سلول‌های استرومایی که به موانع فیزیکی و سرکوب‌کننده سیستم ایمنی در درمان‌های سلولی کمک می‌کنند، مسیر و مصرف انرژی سلول‌های CAR-T مورد نیاز برای رسیدن به اهدافشان را به حداقل می‌رساند. در نهایت، بسیاری از اجزای استرومایی در طیف وسیعی از تومورهای جامد مشترک هستند و پتانسیلی برای سود بردن از انواع سرطان ارائه می‌دهند. در حال حاضر، مستندترین هدف سلول CAR-T استرومایی، پروتئین فعال سازی فیبروبلاست (FAP) است که روی فیبروبلاست های مرتبط با سرطان (CAFs) تنظیم می شود. یک کارآزمایی فاز I روی مزوتلیوم‌های FAP+ گزارش داده شده است که سلول‌های FAP CAR-T که به صورت داخل پلور تجویز می‌شوند و به خوبی هم تحمل می‌شوند.

رویکردی جدید برای حمله به سرطان

درمان‌های CAR-T در حال حاضر برای درمان برخی سرطان‌های خون مورد استفاده قرار می‌گیرند و دانشمندان در تلاش هستند تا راه‌هایی بیابند تا آنها را برای سایر انواع سرطان از جمله سرطان سینه مؤثر کنند. با این حال، سلول درمانی CAR-T همیشه روی تومورها اثر نمی‌کند زیرا محیط آنها پاسخ ایمنی را سرکوب می‌کند و همچنین یافتن ویژگی‌های خاص روی سلول‌های سرطان سینه برای هدف قرار دادن می‌تواند چالش برانگیز باشد. برای حل این چالش‌ها، این تیم سلول‌های CAR-T را به سلول‌های اطراف منبع خون تومور که پروتئین اندوزیالین را می‌سازند، به جای سلول‌های سرطانی واقعی هدایت کردند. در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، هدف قرار دادن اندوزیلین با موفقیت رشد و گسترش سرطان سینه را کاهش داد. این تیم که در مرکز تحقیقات سرطان سینه که در حال حاضر در موسسه تحقیقات سرطان (ICR) مستقر است، همچنین این درمان را بر روی تومورهای سرطان ریه در موش‌ها آزمایش کرد و نتایج مشابه موفقیت‌آمیزی مشاهده کرد که نشان می‌دهد بیماران مبتلا به انواع دیگر سرطان می‌توانند از این درمان جدید نیز روش بهره ببرند.  علاوه بر این، محققان دریافتند که درمان CAR-T بر سلول‌های بدون اندوزیالین تأثیر نمی‌گذارد، که نشان می‌دهد این می‌تواند به عنوان یک درمان خاص سرطان با عوارض جانبی بالقوه کمتر برای بیماران عمل کند. محققان اکنون در حال توسعه بیشتر این درمان هستند تا بتوان آن را در آزمایشات بالینی آزمایش کرد. ما فرض کردیم که هدف قرار دادن گیرنده اندوزیالین (CD248) که به شدت توسط پری‌سیت‌های مرتبط با تومور و فیبروبلاست‌های مرتبط با سرطان دور عروقی بیان می‌شود، می‌تواند این چالش‌ها را دور بزند و یک آنتی‌ژن هیجان‌انگیز برای درمان با سلول‌های CAR-T به دلیل نزدیکی سلول‌های هدف به سلول‌ها ارائه دهد.

بهبود موفقیت ایمونوتراپی

دکتر فرانسیس تورل، یکی از رهبران این مطالعه و همکار آموزش پسا دکتری در بخش تحقیقات سرطان پستان در موسسه تحقیقات سرطان لندن، گفت: "این اولین مطالعه ای است که اثربخشی استفاده از CAR-T با هدایت اندوزیالین را بر سلول‌ها برای کاهش رشد و گسترش تومور سرطان سینه نشان می‌دهد.

درمان‌های هدفمند برای بیماران مبتلا به سرطان پستان

ایمونوتراپی موفقیت محدودی در درمان سرطان سینه داشته است، اما با هدف قرار دادن سلول‌هایی که از تومور حمایت می‌کنند و به زنده ماندن آن کمک می‌کنند، به جای سلول‌های سرطانی به طور مستقیم، راه امیدوارکننده‌ای برای غلبه بر چالش‌های ناشی از محیط تومور و درمان موثرتر و هدفمندتر برای سرطان سینه.توسعه یافتیم. ما نمی‌توانستیم این پروژه را بدون کمک مالی به گروه زیست‌شناسی سلولی مولکولی از سرطان سینه انجام دهیم و امیدواریم تحقیقات بیشتر به تبدیل این یافته‌ها به درمان‌های هدفمند برای بیماران مبتلا به سرطان پستان کمک کند.» دکتر سیمون وینسنت، مدیر تحقیقات، پشتیبانی و تأثیرگذاری در سرطان سینه اکنون، گفت: «این تحقیق هیجان انگیز می‌تواند منجر به درمان‌های هدفمند بسیار مورد نیاز برای افراد مبتلا به سرطان سینه شود، زیرا هر 45 دقیقه یک نفر در اثر سرطان سینه جان خود را از دست می‌دهد. در انگلستان، درمان های جدیدی مانند اینها به فوریت مورد نیاز است.

اکنون می‌دانیم که این درمان اصولاً در موش‌ها کار می‌کند، بنابراین محققان سرطان سینه اکنون می‌توانند به توسعه این ایمونوتراپی برای مناسب ساختن آن برای افراد و همچنین درک تأثیر کامل آن و اینکه چه کسانی بیشترین سود را دارد ادامه دهند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه