تاریخ انتشار: شنبه 19 اسفند 1402
تایید یک سلول‌‌درمانی جدید برای درمان سرطان‌ روده بزرگ
یادداشت

  تایید یک سلول‌‌درمانی جدید برای درمان سرطان‌ روده بزرگ

سلول درمانی A2B530 اولین سلول درمانی است که هدف آن کشتن انتخابی سلول‌های تومور و محافظت از سلول‌های سالم در سرطان روده بزرگ است.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش پایکاه اطلاع رسانی بنیان، سرطان کولورکتال (CRC) سومین سرطان شایع است که میزان مرگ و میر بالایی دارد و تأثیر جدی بر زندگی و سلامت افراد دارد. در سال‌های اخیر، درمان با سلول‌های گیرنده آنتی ژن کایمریک T (CAR-T) به خوبی در درمان بدخیمی‌های خونی کارآمدی نشان داده است، اما هنوز مشکلات و چالش‌های زیادی در تومورهای جامد مانند CRC وجود دارد. سلول درمانیA2B530 یک گیرنده آنتی ژن کایمریک جدید (CAR) درمان سلول T است که توسط A2 Biotherapeutics برای درمان بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال هتروزیگوت HLA-A*02 مثبت با بیان آنتی ژن کارسینومبریونیک و بیان HLA-A*02 از دست رفته توسعه یافته است. این نام داروی جدید توسطFDA به عواملی اعطا می‌شود که از یک بیماری یا شرایط نادر پیشگیری، تشخیص یا درمان می‌کنند. این نام، حامیان مالی را برای مشوق‌هایی از جمله اعتبار مالیاتی، معافیت از هزینه‌های کاربر، و انحصار بازار واجد شرایط می‌کند.

 درمان سرطان کولورکتال با سلول‌های CAR-T

CRC یا سرطان کولورکتال در سراسر جهان رخ می‌دهد و میزان مرگ و میر بالایی دارد و سومین سرطان شایع است که زندگی و سلامت انسان را به طور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهد. به دلیل نادر بودن تشخیص زودهنگام CRC، روش‌های درمانی موجود از جمله جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی نمی‌توانند به طور کامل از پیشرفت، متاستاز و عود CRC در هنگام نفوذ یا متاستاز سلول‌های سرطانی به بافت‌های اطراف جلوگیری کنند. سلول‌های CAR-T در درمان هدفمند ایمنی تومورهای هماتولوژیک کارایی قابل توجهی نشان داده اند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده سلول های CAR-T را برای درمان تومورهای هماتولوژیک تایید کرده است .در سال‌های اخیر، مطالعات پایه و بالینی در مورد درمان با سلول های CAR-T برای CRC منتشر شده است، و برخی از مطالعات پیشرفت های دلگرم کننده ای داشته اند. با این حال، سلول‌های CAR-T با چالش‌های زیادی در درمان CRC مواجه هستند که کاربرد بالینی آنها را محدود می‌کند.

داروی داروی کم‌کاربرد (Orphan Drug) چیست؟

داروهای موسوم به «داروهای کم کاربرد» برای درمان بیماری‌های بسیار نادری در نظر گرفته شده‌اند که حامیان مالی تمایلی به تولید آن‌ها در شرایط معمول بازاریابی ندارند. فرآیند از کشف یک مولکول جدید تا بازاریابی آن طولانی (به طور متوسط 10 سال)، گران (چند ده میلیون یورو) و بسیار نامشخص است (از بین ده مولکول آزمایش شده، تنها یکی ممکن است اثر درمانی داشته باشد). توسعه دارویی که برای درمان یک بیماری نادر است، امکان بازیابی سرمایه سرمایه گذاری شده برای تحقیقات آن را نمی‌دهد. به بیانی دیگر داروهایی که به دلایل اقتصادی توسط صنعت داروسازی تولید نمی‌شوند اما به نیازهای بهداشت عمومی پاسخ می‌دهند. در واقع، نشانه‌های یک دارو ممکن است به عنوان «یتیم یا کم کاربرد» در نظر گرفته شود، زیرا ممکن است یک ماده در درمان یک بیماری مکرر استفاده شود، اما ممکن است برای نشانه‌های نادر دیگری تولید نشده باشد. این محصولات برای درمان بیمارانی که از بیماری‌های بسیار جدی رنج می‌برند که تاکنون هیچ درمانی یا حداقل درمان رضایت بخشی برای آن‌ها وجود نداشته است، ساخته شده اند. این بیماری‌ها تنها بخش کوچکی از جمعیت (کمتر از یک نفر به ازای هر 2000 نفر در اروپا) را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اغلب در بدو تولد یا در دوران نوزادی. تعداد بیماری‌های نادری که در حال حاضر هیچ درمانی برای آنها در دسترس نیست بین 4000 تا 5000 در سراسر جهان تخمین زده می شود. 25 تا 30 میلیون نفر در اروپا به این بیماری‌ها مبتلا هستند. به عنوان مثال، تالیدومید چند سال پیش به طور گسترده ای به عنوان یک داروی خواب آور استفاده می‌شد و پس از کشف خطر بالای تراتوژنیک (محرک ناهنجاری‌های جنینی) آن از بازار خارج شد. با این حال این دارو خواص ضد درد بسیار جالبی را در بیماری‌هایی مانند جذام یا لوپوس اریتماتوز نشان داد. آنها بیماری‌هایی هستند که هیچ درمان رضایت بخشی برای آنها در دسترس نیست.

حمایت از گزینههای درمانی جدید برای بیماران مبتلا به سرطان‌های دشوار

ویلیام گو، MD، PhD، افسر ارشد پزشکی A2 Biotherapeutics، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «FDA که نام داروی یتیم را اعطا می‌کند، نیاز فوق‌العاده برآورده نشده برای درمان‌های بهبود یافته برای بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال را تأیید می‌کند». "این نامگذاری از تعهد ما برای استفاده از پلتفرم فناوری جدیدمان برای ایجاد گزینه‌های درمانی جدید برای بیماران مبتلا به سرطان‌های دشوار حمایت می‌کند." نام داروی کم‌کاربرد (Orphan Drug)  به داروها یا عوامل بیولوژیکی اعطا می‌شود که از بیماری نادری که کمتر از 200000 نفر در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد، پیشگیری، تشخیص یا درمان می‌کنند. با این نام، A2 Biotherapeutics برای مشوق هایی از جمله اعتبار مالیاتی برای آزمایشات بالینی، معافیت از هزینه کاربر و انحصار بالقوه بازار تا 7 سال واجد شرایط است.

دو نقش کلیدی دارو در درمان سرطان

A2B530 در مرحله 1/2 مطالعه EVEREST-1 (NCT05736731) در حال بررسی است. A2B530 اولین سلول درمانی با منطق اتولوگ است که بر روی پلت فرم سلول T اختصاصی A2 Biotherapeutics توسعه یافته است. این پلت فرم از طراحی گیرنده دوگانه برای هدف قرار دادن سلول‌های تومور و محافظت از سلول‌های سالم استفاده می‌کند. در A2B530، یک فعال کننده آنتی ژن کارسینو جنینی و یک مسدود کننده HLA-A*02 را هدف قرار می‌دهد.

 

کارآزمایی بالینی  EVEREST-1

EVEREST-1 یک مطالعه فاز 1/2 است که A2B530 را در بیماران مبتلا به تومورهای جامد بیان کننده آنتی ژن کارسینومبریونیک و HLA-A*02 از دست رفته شامل سرطان کولورکتال، سرطان پانکراس و سرطان ریه سلول غیرکوچک آزمایش می‌کند. هدف فاز 1 یافتن حداکثر دوز توصیه شده A2B530است و فاز 2 در حال ارزیابی است که آیا دوز توصیه شده سلول‌های تومور جامد را می‌کشد و از سلول‌های سالم محافظت می‌کند. نقاط پایانی اولیه فاز 1 عبارتند از میزان عوارض جانبی، سمیت‌های محدود کننده دوز و دوز توصیه شده است.

شیوه مطالعاتی

در ابتدا بیماران یک رژیم تخلیه لنفاوی پیش شرطی دریافت می‌کنند و سپس یک دوز وریدی A2B530 را در روز صفر دریافت می‌کنند. این مطالعه شامل 160 بیمار است. بیماران باید درمان مورد نیاز قبلی را برای بیماری تومور جامد خود دریافت کرده باشند، عملکرد اندام مناسب، وضعیت عملکرد ECOG 0 یا 1، و امید به زندگی 3 ماه یا بیشتر برای شرکت در مطالعه داشته باشند. بیمارانی که دارای بیماری مناسب برای درمان موضعی یا استاندارد درمانی هستند، پیوند سلول‌های بنیادی آلوژنیک قبلی، پیوند عضو جامد قبلی، بیماری قلبی ناپایدار یا آمبولی ریوی علامت دار و یا ترومبوز ورید عمقی داشته باشند، از مطالعه حذف می‌شوند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه