تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 فروردین 1403
دریافت مواد مغذی و خطر ابتلا به چند بیماری
یادداشت

  دریافت مواد مغذی و خطر ابتلا به چند بیماری

مواد مغذی مانند ویتامین B12 و ویتامین D به طور بالقوه در خطر ابتلا به چند بیماری نقش دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در یک مطالعه اخیر که در نشریه BMC Public Health منتشر شده است، محققان ارتباط بالقوه بین مصرف مواد مغذی و چند بیماری را بررسی کردند.

پیش زمینه

چند بیماری یا وجود بسیاری از بیماری‌های مزمن، یک نگرانی بهداشتی در سراسر جهان، به ویژه در میان افراد مسن است. خطر مرگ زودهنگام، بستری شدن در بیمارستان، از دست دادن عملکرد فیزیکی، افسردگی، چند دارویی (چند دارویی مصرف نامناسب همزمان چند دارو با هم یک نگرانی خاص در افراد مسن است و با پیامدهای منفی سلامت همراه است.) و کاهش کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد و هزینه قابل توجهی را بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی تحمیل می‌کند. متغیرهای تغذیه‌ای نقش حیاتی در پیشگیری از چند بیماری دارند. عادات غذایی ناسالم مانند پرخوری و نوشیدن بیش از حد ممکن است این خطر را افزایش دهد. در هلند، افراد مبتلا به چند بیماری متابولیک قلبی، گوشت و تنقلات بیشتری می‌خورند. مصرف میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل می‌تواند به کاهش خطر کمک کند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای و افزایش دریافت کلسیم و پتاسیم با کاهش چند بیماری قلبی متابولیک همراه است. لوتئین و زآگزانتین مواد مغذی بالقوه مفیدی هستند. با این حال، برای کشف درمان‌های غذایی که بار چند بیماری را کاهش می‌دهند، به مطالعات بیشتری نیاز است. (لوتئین و زآگزانتین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در برخی از مواد غذایی مانند سبزیجات برگ‌دار و تیره رنگ مانند کلم برگ و کاهو با برگ‌های سبز تیره یافت می‌شود. لوتئین در زرده تخم‌مرغ و ذرت نیز یافت می‌شود. این ماده مفید علاوه بر مقابله با بیماری‌های مهلکی مثل سرطان و تنگی عروق به پیشگیری از بیماری‌های چشمی و پوستی نیز کمک می‌کند.)

در مورد مطالعه

در مطالعه کوهورت آینده‌نگر حاضر، محققان تأثیر دریافت رژیم غذایی را بر خطر چند بیماری بررسی کردند. محققان داده‌های مطالعه همگروهی زنان بریتانیا (UKWCS) را از 25389 زن بین 35 تا 69 سال تجزیه و تحلیل کردند. مجموعه داده UKWCS شامل مصرف غذا، پارامترهای آنتروپومتریک (مردم‌سنجی، انسان‌سنجی، پیکرسنجی، یا آنتروپومتر به اندازه‌گیری بخش‌های گوناگون بدن انسان به منظور شناسایی تفاوت‌ها و دسته‌بندی‌های فیزیکی مردمان گفته‌ می‌شود. کاربرد مردم‌ سنجی در مردم‌شناسی جسمانی و دیرین‌مردم‌ شناسی بوده‌ است و پیروان این شیوه می‌کوشیده‌اند تا از این راه به درک درستی در طبقه‌بندی مردمان برسند.)، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، عادات سبک زندگی و پیامدهای سلامتی است. شرکت کنندگان بیماری‌های مزمن پایه مانند فشار خون بالا، آنژین، بیماری عروق کرونر، سکته مغزی، دیابت، چربی خون بالا، سنگ کیسه صفرا، پولیپ روده بزرگ و سرطان را گزارش کردند. این تیم افراد غیر مقیم انگلیس را که دارای بیماری‌های مزمن متعدد در ابتدا بودند و داده‌های متغیر کمکی از دست رفته را حذف کردند. آن‌ها از پرسشنامه‌های بسامد غذا (FFQs) از انگلستان برای مطالعه آینده نگر اروپایی در مورد سرطان و تغذیه (EPIC) برای تخمین دریافت انرژی و مواد مغذی روزانه استفاده کردند. آن‌ها چند بیماری را با استفاده از نمرات شاخص همبودی چارلسون (CCI) که به صورت الکترونیکی به پایگاه داده آمار قسمت‌های بیمارستانی (HES)9 پیوند داده شده بود تا مارس 2019، با استفاده از طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها، ویرایش دهم، کدهای اصلاح استرالیایی (ICD-10-AM) ارزیابی کردند. محققان دریافت رژیم غذایی را با (استفاده از دستورالعمل‌های McCance & Widdowson Food Composition  ویرایش پنجم) و دستورالعمل‌های آژانس استانداردهای غذایی ارزیابی کردند و میزان کالری دریافتی کل را بر اساس تراکم مواد مغذی تنظیم کردند. آن‌ها مدل‌سازی خطرات متناسب کاکس را برای تخمین نسبت‌های خطر (HRs) برای روابط بین دریافت منظم مواد مغذی و خطر چند بیماری انجام دادند. آن‌ها از رگرسیون لجستیک چند جمله‌ای برای ارزیابی ارتباط در تحلیل حساسیت استفاده کردند و یک ارزیابی طبقه بندی شده را انجام دادند و 60 سال را به عنوان آستانه برای سن در نظر گرفتند. متغیرهای کمکی مطالعه شامل سن، شاخص توده بدنی (BMI)، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل، قومیت، وضعیت اجتماعی و اقتصادی (SES) و فعالیت بدنی بودند.

نتایج

میانگین سنی شرکت کنندگان 51 سال بود که در میان آن‌ها 31 درصد (7799=n) طی یک پیگیری 22 ساله دچار چند بیماری شدند (متوسط). افراد مبتلا به بیماری چندگانه دارای شاخص توده بدنی بالاتر، سطح تحصیلات پایین تر و وضعیت SES بالاتری بودند و احتمال مجرد یا بیوه بودن در مقایسه با همتایان خود بیشتر بود. در مقایسه با پایین ترین پنجگانه، بالاترین پنجگانه دریافت کالری و پروتئین منظم به ترتیب با 8.0 درصد و  12درصد بیشتر خطرات چند بیماری مرتبط بود (نسبت خطر، 1.1). در مقایسه با پایین‌ترین پنجگانه، پنجگانه‌های آماری بالاتر مصرف منظم ویتامین C، 10درصد خطر ابتلا به چند بیماری را کاهش می‌دهند، در حالی که مصرف منظم ویتامین D خطر ابتلا به چند بیماری را 10 درصد افزایش می‌دهد. در مقایسه با پایین ترین پنجگانه مصرف ویتامین B12، خطر ابتلا به چند بیماری به طور قابل توجهی در بالاترین پنجگانه بالاتر بود (HR، 1.1). در مقایسه با پایین‌ترین پنجگانه، پنجگانه‌های بالاتر دریافت آهن خطر ابتلا به چند بیماری را تا حدی کاهش داده است. در تجزیه و تحلیل حساسیت، خطرات چند بیماری به طور قابل توجهی بالاتر به طور خطی مربوط به پنجگانه‌های آماری بالاتر دریافت ویتامین B12 و D با استفاده از رگرسیون لجستیک چند جمله ای غیر معنی دار بود. این تیم شواهدی از اثرات تعدیل کننده سن بر دریافت ویتامین B1 و آهن مرتبط با خطر ابتلا به چند بیماری پیدا کردند. برای دریافت آهن، این تیم خطر ابتلا به چند بیماری را در بین افراد زیر 60 سال در مقایسه با افراد بالای 60 سال بین 11 تا 13 درصد کاهش داد.

نتیجه گیری

یافته‌های مطالعه رابطه بین مصرف مواد مغذی و خطر ابتلا به چند بیماری را برای توسعه روش‌های پیشگیرانه، تشخیصی، درمانی و پیش آگهی نشان داد. یافته‌ها نشان داد که مصرف بیشتر ویتامین B12، ویتامین D، پروتئین و انرژی ممکن است خطر ابتلا به چند بیماری را افزایش دهد، اما مصرف بیشتر ویتامین C ممکن است آن را کاهش دهد. مصرف آهن با خطر چند بیماری در زنان کمتر از 60 سال مرتبط بود، در حالی که چنین ارتباطی در زنان بالای 60 سال وجود نداشت. این مطالعه نشان می‌دهد که مواد مغذی خاص، به ویژه ویتامین B12، ویتامین D، پروتئین و انرژی ممکن است بر احتمال چند بیماری تأثیر بگذارد. محققان باید سطح مصرف بهینه تغذیه برای افراد مبتلا به چند بیماری را بیشتر بررسی کنند و سیاستگذاران و پزشکان بالینی باید به تغذیه فردی بپردازند. مطالعات بالینی اضافی برای تعیین اینکه آیا درمان‌های غذایی به بهبود چند بیماری کمک می‌کند یا خیر ضروری است. برای نتیجه گیری قطعی به مطالعات بیشتری نیاز است.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه