تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 فروردین 1403
پتانسیل کامل سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده توسط انسان
یادداشت

  پتانسیل کامل سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده توسط انسان

نقش سلول‌های بنیادی القا شده به عنوان الگوی درمانی ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در سراسر جهان نیاز اساسی به بافت برای پیوند در بیماران مبتلا به نارسایی اندام و بیماری‌های دژنراتیو بدون درمان وجود دارد. سلول درمانی می‌تواند جایگزینی برای پیوند اعضا و برای درمان بیماری‌های دژنراتیو (مانند نارسایی قلبی، دژنراسیون ماکولا، دیابت نوع 1 یا بیماری پارکینسون و غیره) باشد. تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده توسط انسان، فرصتی منحصر به فرد برای به دست آوردن تعداد نامحدودی از سلول‌های تخصصی است. استفاده از سلول‌های بیمار برای تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی و مشتقات آن‌ها برای درمان، سازگاری ایمنی را تضمین می‌کند و خطر رد شدن را به حداقل می‌رساند. با این حال، زمان و هزینه لازم برای تولید رده‌های سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی و مشتقات آن‌ها در شرایط GMP بسیار زیاد است.
مقدمه
در سرتاسر جهان نیاز حیاتی به سلول و بافت برای پیوند در بیماران مبتلا به نارسایی اندام و تأثیر فزاینده بیماری‌های دژنراتیو مرتبط با سن انسانی وجود دارد که درمان‌های بسیار محدودی برای آن وجود دارد یا وجود ندارد. سلول درمانی می‌تواند جایگزینی در آینده برای پیوند اعضا و برای درمان بیماری‌های دژنراتیو (مانند دژنراسیون ماکولا، بیماری پارکینسون، نارسایی قلبی، دیابت نوع I یا آسیب‌های نخاعی، به نام چند مورد) باشد. تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده توسط انسان (hiPSC) از سلول‌های سوماتیک، فرصتی منحصر به فرد برای به دست آوردن عرضه تقریبا نامحدود طیف وسیعی از سلول‌های تخصصی را ارائه می‌دهد. سلول‌های تمایز یافته مشتق شده از iPSC پتانسیل زیادی برای درمان جایگزینی سلولی دارند، حتی اگر ارتباط بالینی چنین درمان‌هایی هنوز از نظر بالینی در قالب داروهای مبتنی بر سلول مجاز درک شود. دلیل این امر این است که زمان و هزینه‌های مورد نیاز برای تولید خطوط hiPSC سفارشی و مشتقات آن‌ها که برای استفاده در انسان مناسب هستند، بسیار زیاد است.
محصولات از HiPSC
ساخت محصولات نهایی استاندارد شده سلولی منحصر به فرد مقیاس پذیر از HiPSCهای هاپلو انتخاب شده مناسب برای انواع مختلف بیماری‌ها و نشانه‌های بالینی متعدد، علاوه بر این باید هزینه محصولات نهایی و سرکوب سیستم ایمنی بیمار را کاهش دهد. علاوه بر این، مشتقات سلولی از بانک‌های hiPSC منطبق با HLA، امکان تحویل محصولات سلول‌درمانی خارج از قفسه را فراهم می‌آورند که به راحتی برای بیماری‌های حاد یا تحت حاد بحرانی و برای بیماری‌های نوظهور جدید مانند اختلالات التهابی ناشی از همه‌گیری SARS-Cov-2 به راحتی قابل دسترسی هستند و سرطان برای دستیابی به این هدف، یک ابتکار جدید، پروژه HAPLO-iPS، به رهبری موسسه تحقیقات بیومدیکال Bellvitge در بارسلونا، و با حمایت زیرساخت تحقیقات اروپایی برای پزشکی ترجمه، زیرساخت تحقیقات اروپایی برای پزشکی ترجمه، اولین مورد در نوع خود را ایجاد کرده است. شبکه مشترک از طریق یک اقدام همکاری اروپایی در علم و فناوری (COST) که اخیراً تأمین مالی شده است در 30 کشور اتحادیه اروپا و فراتر از آن. هدف این شبکه چندجانبه ارائه برای اولین بار چارچوبی برای تولید hiPSC از hiPSC هموزیگوت برای هاپلوتیپ‌های مکرر HLA، سازگار با درصد قابل توجهی از جمعیت برای استفاده در آزمایشات بالینی سلول درمانی و ایجاد یک سیستم جمع آوری داده‌ها است. برای چنین خطوطی. این شبکه پیشگام رویکردهای جدیدی خواهد بود که با توسعه، پیاده سازی و بهره برداری از یک رجیستری با تمام اطلاعات مورد نیاز به نفع بیماران، پیشرفت یک نسل درمانی انتخاب شده hiPSC را تقویت می‌کند.
سلول‌های بنیادی القا شده
 یک جایگزین برای استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده توسط انسان خاص، مجموعه سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده توسط انسان از اهداکنندگان سالم آلوژنیک است که می‌تواند برای درمان بیماران مختلف گسترش و تمایز یابد. این مجموعه باید شامل خطوطی با آنتی ژن لکوسیت انسانی هموزیگوت متنوع و سازگار باشد تا خطر رد ایمنی را در درصد بالایی از جمعیت کاهش دهد. خطوط iPSC منطبق با آنتی ژن لکوسیت انسانی هموزیگوت مناسب برای طیف گسترده‌ای از ژنوتیپ‌های آنتی ژن لکوسیت انسانی هموزیگوت برای تعداد قابل توجهی از بیماران ارزشمند است و با کاهش، امکان تحویل سلول‌های خارج از قفسه را برای تولید محصولات سلول درمانی برای چندین بیماری فراهم می‌کند. زمان و هزینه‌ها هدف HAPLO-iPS ایجاد یک شبکه مشارکتی برای ارائه چارچوبی برای تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی هموزیگوت برای هاپلوتیپ‌های مکرر آنتی ژن لکوسیت انسانی هموزیگوت، سازگار با درصد قابل توجهی از جمعیت است تا برای سلول درمانی بالینی استفاده شود. آزمایش‌ها، و جمع‌آوری یک سیستم جمع‌آوری داده‌ها برای این خطوط و همه داده‌های مرتبط.
درک چالش‌ها
در حال حاضر، تعدادی رجیستری از hPSCهای موجود وجود دارد. برجسته‌ترین آن‌ها hPSCreg است که به‌عنوان فهرستی از رده‌های سلول‌های بنیادی جنینی انسانی اروپایی (hESC) ایجاد شد، اما اکنون شامل خطوط hESC و hiPSC از سراسر جهان می‌شود. اگرچه رویکردهای فردی برای استفاده از hiPSCها برای کاربردهای درمانی از قبل وجود دارد و همچنین برای راه اندازی اولین بانک هاپلو در سراسر اروپا، این ابتکارات هنوز به عنوان یک جامعه هماهنگ کار نمی‌کنند و فقط ظرفیت ارائه خطوط سلولی برای تعداد محدودی را دارند. هاپلوتیپ‌های رایج HLA تا به امروز، این رویکردها، که هنوز در مرحله اثبات اصل هستند، در بهترین حالت تنها درصد محدودی از جمعیت نیازمند را پوشش خواهند داد. آن‌ها با منابع محدود خود منجر به عدم تعادل اجتماعی-اقتصادی و حتی محرومیت گروه‌های جمعیتی خاص از امکانات پزشکی آینده می‌شوند.
ایجاد چارچوب مناسب برای تولید hiPSC برای استفاده در سلول درمانی
اندازه این چالش با اعداد مشخص می‌شود. تخمین زده می‌شود که 405 ترکیب نظری HLA هموزیگوت برای پوشش 100٪ از جمعیت قفقازی انگلستان - بر اساس نمونه 10000 نفر واقعی که باید مطابقت داده شوند، کافی است. مانعی که باید بر آن غلبه کرد این است که از این 405، تنها 236 مورد در مجموعه 17 میلیون اهداکننده ثبت نام شده وجود داشتند. بنابراین، به مراتب بیش از 17 میلیون مورد نیاز به غربالگری برای یافتن همه ترکیبات مورد نیاز است. در حال حاضر، تقریباً 22 میلیون اهداکننده با نقشه HLA در سراسر جهان ثبت شده‌اند. بنابراین یکی از جنبه‌های شبکه HAPLO-iPS، توضیح استراتژی‌هایی برای شناسایی بهترین رویکرد ممکن برای دسترسی به استخرهای اهداکننده است. HAPLO-iPS اکنون در تلاش است تا یک چارچوب استراتژیک را با استفاده از کمک‌های مالی نمونه CB به عنوان منبع ایجاد کند، زیرا این منابع در دسترس ترین منبع برای تولید hiPSC هستند.
اهداف آینده شبکه HAPLO-iPS
هدف آتی HAPLO-iPS این است که مبنایی برای رویکردی فراگیر قرار دهد و درمان‌های سلول‌های بنیادی را برای وسیع‌ترین جمعیت ممکن اتحادیه اروپا در دسترس و مقرون‌به‌صرفه قرار دهد. این با در نظر گرفتن طیف وسیعی از هاپلوتیپ‌های مورد نیاز برای خدمت به آن جامعه به دست خواهد آمد. با توجه به بزرگی و پیچیدگی اهداف پیشنهادی، نادر بودن افراد با هاپلوتیپ‌های HLA هموزیگوت و تنوع مهارت‌ها و منابع مورد نیاز، چالش‌هایی که اکنون توسط این شبکه مشارکتی حل می‌شود، به یک رویکرد بین‌المللی نیاز دارند تا رویکرد ملی یا محلی. نکته اصلی در نظر گرفتن ماهیت کثرت گرایانه در سراسر اروپا در سطوح اخلاقی، قانونی، و اجتماعی-اقتصادی و مراحل مختلف پیشرفت‌های پیش بالینی و بالینی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه