تاریخ انتشار: یکشنبه 27 اسفند 1402
FDA درمان Liso-Cel را برای بیماران مبتلا به CLL و  SLL تأیید کرد
یادداشت

  FDA درمان Liso-Cel را برای بیماران مبتلا به CLL و SLL تأیید کرد

در یک کارآزمایی بالینی فاز 1/2، lisocabtagene maraleucel به بیماران مبتلا به لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) یا لنفوم لنفوسیتی کوچک (SLL) کمک کرد تا به نرخ پاسخ کامل برسند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بکارگیری مهارکننده‌های BTK برای بیماران مبتلا به لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) و  لنفوم لنفوسیتی کوچک (SLL)، اثرات درمانی قابل توجه و سمیت قابل کنترلی را در آزمایشات بالینی متعدد نشان داده است. مهارکننده‌های BTK نسل دوم، از جمله آکالابروتینیب و زانوبروتینیب نیز کارایی قابل توجهی از خود نشان می‌دهند. با این حال، استفاده از مهارکننده های BTK به عنوان یک درمان مونوتراپی نیاز به درمان مداوم دارد. از طرفی مقاومت در برابر مهارکننده های BTK و عوارض جانبی شدید به طور اجتناب ناپذیری در طی تک درمانی با مهارکننده BTK رخ می‌دهد که اغلب منجر به شکست درمان می شود. در همین راستا  FDA برای درمان بیماران بزرگسال مبتلا به لوسمی لنفوسیتی مزمن عود کننده یا مقاوم (R/R) یا لنفوم لنفوسیتی کوچک (SLL)، تاییدیه شتابی را به lisocabtagene maraleucel اعطا کرده است.

لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) و لنفوم لنفوسیتی کوچک (SLL)

لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) و لنفوم لنفوسیتی کوچک (SLL) سرطان‌هایی هستند که بر لنفوسیت‌ها تأثیر می‌گذارند. CLL و SLL اساساً بیماری‌های مشابهی هستند و تنها تفاوت آنها در محل وقوع سرطان است. هر دو سرطان به قدری مشابه هستند که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اغلب آنها را به عنوان CLL/SLL گروه بندی می‌کنند. به دلیل شباهت بین این دو بیماری، تفاوتی در نحوه برخورد پزشکان با درمان آنها وجود ندارد. هنگامی که بیشتر سلول‌های سرطانی در جریان خون و مغز استخوان قرار دارند، این بیماری به عنوان CLL شناخته می‌شود، اگرچه غدد لنفاوی و طحال اغلب درگیر می‌شوند. هنگامی که سلول‌های سرطانی بیشتر در غدد لنفاوی قرار دارند، این بیماری SLL نامیده می‌شود. بسیاری از بیماران مبتلا به CLL/SLL هیچ علامت واضحی از بیماری ندارند. پزشکان آنها ممکن است این بیماری را در طول آزمایشات معمول خون و/یا معاینه فیزیکی تشخیص دهند CLL/SLL ممکن است بسته به محل تومور در بدن علائم مختلفی ایجاد کند. علائم CLL/SLL عبارتند از: شکم حساس و متورم و احساس سیری حتی پس از صرف مقدار کمی غذا. علائم دیگر می‌تواند شامل خستگی، تنگی نفس، کم خونی، تعریق شبانه، کاهش وزن و عفونت‌های مکرر باشد. با این حال، بسیاری از بیماران مبتلا به CLL/SLL سال‌ها بدون علائم زندگی می‌کنند.

معرفی Liso-cel

Liso-cel یک گیرنده آنتی ژن کایمریک کایمریک (CAR) درمان سلول T با هدایت  CD-19 با دامنه تحریک‌کننده 4-1BB است که گسترش و ماندگاری سلول‌های CAR T را افزایش می‌دهد. این درمان شامل سلول‌های T بیمار است که برای مهندسی ژنتیکی مجدد جمع‌آوری می‌شوند. سپس سلول‌های CAR T از طریق انفوزیون به عنوان یک درمان 1 بار برای بیماران تجویز می‌شوند. اگرچه CLL و SLL از رایج‌ترین انواع لنفوم سلول B هستند، درمان‌های بیماران عمدتاً شامل درمان‌های هدفمند مانند مهارکننده‌های BTK و BCL-2 است و بیماران اغلب پس از درمان‌های اولیه دچار عود یا مقاوم می‌شوند. در حال حاضر هیچ استاندارد ثابتی برای مراقبت از بیماران وجود ندارد و گزینه های درمانی کمی پس از عود یا مقاوم شدن بیمار وجود دارد.

ارائه درمان‌ CAR T-cell برای بیماران مبتلا به CLL یا SLL

درمان با CAR T-cell  یک گزینه درمانی متحول کننده برای بیماران مبتلا به انواع خاصی از سرطان خون است. برایان کمپبل، معاون ارشد و رئیس بخش تجاری، سلول درمانی، بریستول مایرز اسکویب، گفت: سال‌ها، تلاش‌ها برای ارائه سایر درمان‌های CAR T-cell برای بیماران مبتلا به CLL یا SLL با چالش‌هایی روبرو شده است و موفقیت چندانی نیز نداشته است. در یک بیانیه مطبوعاتی با ، اکنون می‌توانیم تایید [liso-cel] به عنوان اولین CAR T برای [R/R] CLL یا SLL به این بیماران ارائه دهیم.  این تایید پس از نتایج یک کارآزمایی بالینی با برچسب باز فاز 1/2، TRANSCEND CLL 004 (NCT033331198)، که liso-cel را در 89 بیمار مبتلا به R/R CLL یا SLL ارزیابی کرد، به دست آمد.

نتایج مطالعه

این یافته‌ها نشان داد که درمان با liso-cel منجر به نرخ CR تقریباً 20٪ (95٪ CI: 11.1-31.8) شد و در بین افرادی که به پاسخ کامل دست یافتند، مدت زمان متوسط پاسخ به آن(95٪ CI: 15 ماه - NR)  بوده است. علاوه بر این، برای تمام بیمارانی که به درمان پاسخ دادند، میانگین مدت پاسخ 35.3 ماه بود (نرخ پاسخ کلی = 45٪؛ 95٪ فاصله اطمینان: 32.3-57.5؛ 95٪ فاصله اطمینان: 12.4-NR). محققان همچنین نرخ بالای وضعیت منفی حداقل بیماری باقیمانده (MRD) را در بیمارانی که تحت درمان با لیزوسل قرار گرفتند و به CR رسیدند، با نرخ منفی MRD 100٪ در خون و 92.3٪ در مغز استخوان (95٪ CI: 64-99.8)، مشاهده کردند. تانیا صدیقی، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «CLL و SLL در حال حاضر بیماری‌های صعب‌العلاج با گزینه‌های درمانی کمی در شرایط عودکننده هستند که می‌توانند پاسخ‌های کاملی را به همراه داشته باشند، چیزی که در طول تاریخ با بهبود نتایج بلندمدت همراه بوده است.»  این یافته‌ها همچنین عوارض جانبی کمی را از سندرم آزادسازی سیتوکین (CRS) و رویدادهای عصبی (NEs) با شدت پایین نشان می‌دهد. با این حال، تقریباً 83٪ از بیماران هر درجه CRS را تجربه کردند - که 9٪ آنها CRS درجه 3 داشتند - اما هیچ موردی از CRS درجه 4 یا 5 توسط بیماران گزارش نشد. علاوه بر این، تقریباً 46٪ از بیماران NE را تجربه کردند که 20٪ از بیماران شدت آن را به عنوان درجه 3 گزارش کردند. تنها 1 مورد از NE درجه 4 وجود داشت و هیچ مورد درجه 5 وجود نداشت.

یک رویکرد مبتنی بر سلول T شخصی سازی

تاییدیه FDA از liso-cel در [R/R] CLL و SLL پس از دو درمان قبلی با [مهارکننده BTK] و [مهارکننده BCL2] یک پیشرفت قابل‌توجه است که الگوی درمانی را از درمان مداوم با رژیم‌های متوالی برای غلبه بر مقاومت دارویی تغییر می‌دهد. صدیقی در بیانیه مطبوعاتی گفت: این یک رویکرد مبتنی بر سلول T شخصی سازی شده است که پتانسیل ارائه بهبودی کامل و پایدار را دارد.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه