تاریخ انتشار: یکشنبه 19 فروردین 1403
گیرنده ویتامین D به عنوان یک نشانگر پیش آگهی در سرطان سینه
یادداشت

  گیرنده ویتامین D به عنوان یک نشانگر پیش آگهی در سرطان سینه

وجود گیرنده ویتامین D در تومورهای سرطان سینه با نتایج بهتر بقا مرتبط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در مطالعه‌ای که نتایج آن اخیراً در مجله Nutrients منتشر شده است، محققان نقش گیرنده‌های ویتامین D (VDR) را به‌عنوان یک نشانگر پیش‌آگهی بالقوه برای سرطان سینه بررسی کردند. نتایج آن‌ها ارتباط قابل توجهی بین VDR، نحوه تشخیص و‌اندازه تومورهای مهاجم را نشان می‌دهد، که راه امیدوارکننده‌ای را برای مطالعه بیشتر نشان می‌دهد.

پیش زمینه

افراد مبتلا به سرطان سینه اغلب سطوح سرمی ویتامین D را در مقایسه با افراد سالم نشان می‌دهند. برخی از مطالعات همچنین ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D و احتمال پیش آگهی نامطلوب را پیدا کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر نشان می‌دهند که مکمل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پیشرفته را کاهش دهد. کلسیتریول، متابولیت فعال ویتامین D، قبل از انتقال به هسته، به VDR متصل می‌شود و ژن‌های تنظیم کننده‌ای را که سیگنال دهی سلولی، آپوپتوز و رشد سلول را کنترل می‌کنند، تغییر می‌دهد. این می‌تواند مکانیسمی ‌باشد که زمینه ساز ارتباط بین VDR و پیش آگهی‌های مطلوب سرطان سینه است، اما تحقیقات بیشتری برای درک نقش بالقوه آن به عنوان یک نشانگر زیستی برای پیشرفت تومورها مورد نیاز است. ( گیرنده ویتامین D (VDR همچنین به عنوان گیرنده کلسیتریول شناخته می‌شود) عضوی از خانواده گیرنده‌های هسته‌ای فاکتورهای رونویسی است. کلسیتریول (شکل فعال ویتامین D، 1,25-(OH)2ویتامین D3) به VDR متصل می‌شود، که سپس یک هترودایمر با گیرنده رتینوئید-X تشکیل می‌دهد. سپس هترودایمر VDR وارد هسته می‌شود و به عناصر پاسخگوی ویتامین D (VDRE) در DNA ژنومی متصل می‌شود. اتصال VDR منجر به بیان یا سرکوب بسیاری از محصولات ژنی خاص می‌شود. در انسان، گیرنده ویتامین D توسط ژن VDR که بر روی کروموزوم 12 q13.11 قرار دارد کدگذاری می‌شود. گلوکوکورتیکوئیدها بیان VDR را کاهش می‌دهند. بسیاری از انواع سلول‌های ایمنی نیز VDR را بیان می‌کنند.)

در مورد مطالعه

در این مطالعه، محققان تلاش کردند کار قبلی را که ارتباط مثبتی بین پیش‌آگهی سرطان سینه و حضور VDR هسته‌ای پیدا کرده بود، تأیید کنند. آن‌ها علاوه بر این بررسی کردند که آیا اطلاعات پیش آگهی را می‌توان با محلی سازی درون سلولی VDR اصلاح کرد. این مجموعه داده شامل نمونه‌های تومور به‌دست‌آمده از افرادی بود که بین اکتبر 2002 و ژوئن 2012 تشخیص سرطان پستان اولیه را دریافت کردند. نمونه‌ها پس از حذف افرادی که سال‌ها در 10 مورد قبلی تشخیص قبلی سرطان دریافت کرده بودند، برای ساخت ریزآرایه بافتی (TMA) استفاده شدند. در طی ویزیت‌های قبل از عمل، از بیماران خواسته شد تا پرسشنامه‌هایی را تکمیل کنند که شامل اطلاعاتی در مورد عوامل تولید مثل، شیوه زندگی، داروها و مکمل‌های مصرف شده در هفته قبل بود. مصرف ویتامین D از اطلاعات محصول برای مکمل‌ها محاسبه شد. پرستاران دور باسن و کمر، قد، وزن و حجم سینه را‌ اندازه گرفتند. گزارش‌های پاتولوژی برای به دست آوردن ویژگی‌های تومور، از جمله‌اندازه، نوع بافت شناسی، درجه، درگیری غدد لنفاوی زیر بغل، و وضعیت گیرنده‌های پروژسترون (PR) و گیرنده‌های استروژن (ER) استفاده شد. ارزیابی پاتولوژیک وضعیت گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی 2 (HER2) و TMA به طور مشترک با استفاده از روش‌های میکروسکوپی پس از کور کردن ارزیابی شد. در چندین مکان درون سلولی سلول‌های تومور مهاجم، رنگ‌آمیزی VDR در غشای هسته (VDRnum)، سیتوپلاسم (VDRcyt) و هسته (VDRnuc) مورد بررسی قرار گرفت. در طول پیگیری نهایی در سال 2019، سوابق پزشکی، گزارش‌های پاتولوژی و ثبت ملی جمعیت و تومورها برای محاسبه فاصله بدون سرطان سینه (BCFI) و محاسبه نقاط پایانی (مرگ یا آخرین پیگیری) برای تجزیه و تحلیل بقا استفاده شد.

یافته‌ها مطالعه

به طور متوسط، بیماران 61 ساله بودند و VDR برای 878 تومور به دست آمد. ارزیابی شدت سیتوپلاسمی نشان داد که 7٪ VDR منفی بودند، در حالی که VDRnum در 25٪ از بیماران مثبت بود. تومورهای وارد شده در تجزیه و تحلیل، به طور متوسط، بزرگ، با درجه بالاتر و احتمال منفی بودن غدد لنفاوی نسبت به مواردی بودند که حذف شدند. بیماران مبتلا به تومورهای VDRnum مثبت به طور متوسط دور کمر و حجم سینه کوچک‌تری داشتند و احتمال بیشتری داشت که تومورهای تشخیص داده شده در غربالگری داشته باشند. تومورهای VDRnum مثبت با درجه تومور پایین تر، گیرنده‌های هورمونی مثبت و عدم وجود تقویت HER2 مرتبط بودند. از نظر پیش آگهی، بیماران مبتلا به تومورهای VDRnum مثبت نتایج بهتری در هر دو BCFI و بقای کلی (OS) در تجزیه و تحلیل تک متغیره داشتند. این اثر پس از تعدیل عوامل مختلف همچنان ادامه داشت. هنگامی‌که محلی سازی VDR در نظر گرفته شد، تومورهای VDRnum مثبت بدون در نظر گرفتن VDRcyt بهترین پیش آگهی را نشان دادند. بیماران دارای هر دو تومور ER مثبت و VDRnum مثبت بهترین پیش آگهی را داشتند، در حالی که بیماران با تومورهای ER منفی و VDRnum منفی بدترین پیش آگهی را داشتند. حتی در میان تومورهای ER مثبت، تومورهای VDRnum مثبت با درجه تومور پایین تر و سیستم عامل طولانی تر همراه بودند. تجزیه و تحلیل تعامل نشان داد که VDRnum با نحوه تشخیص و‌اندازه تومورها در مورد BCFI تعامل دارد. تومورهای بزرگتر VDRnum مثبت (بیش از 20 میلی متر) با حوادث سرطان سینه به میزان قابل توجهی نسبت به تومورهای کوچک مرتبط بودند. تومورهای VDRnum مثبت شناسایی شده بالینی BCFI بهتری نسبت به تومورهای تشخیص داده شده در غربالگری نشان دادند.

نتیجه گیری

این مطالعه ارتباط معنی‌داری را بین رنگ‌آمیزی VDR مثبت در غشای هسته‌ای سلول‌های سرطان سینه و ویژگی‌های مطلوب تومورها، سیستم عامل و BCFI طولانی‌تر نشان می‌دهد. نتایج نشان می‌دهد که ارزیابی سطوح VDR غشای هسته‌ای ممکن است پیش‌آگهی بهتری در مقایسه با سطوح سیتوپلاسمی ‌باشد. وضعیت VDRnum می‌تواند انتخاب سرطان سینه مجرا را با پیش‌آگهی‌های مطلوب، به‌ویژه هنگام در نظر گرفتن تعامل با‌اندازه تومور و حالت تشخیص، اصلاح کند. بیان VDR ارتباط معکوس با تهاجمی بودن دارد، به ویژه در سرطان‌های سه گانه منفی و HER2 تقویت شده، احتمالاً به دلیل جهش در پروتئین ضد تومور p53. تحقیقات بیشتری برای استاندارد کردن روش‌های ارزیابی VDR و بررسی ارتباط با سطوح ویتامین D مورد نیاز است. این مطالعه ارتباط بالینی بالقوه‌ای را برای VDR به عنوان یک نشانگر پیش آگهی نشان می‌دهد و بر نیاز به درک تأثیر متقابل بین ویتامین D، VDR و نتایج سرطان سینه تاکید می‌کند. از آنجایی که اکثر شرکت کنندگان در این مطالعه اصالتا اروپایی داشتند، جمعیت‌های ناهمگن باید در مطالعات آینده گنجانده شوند تا از تعمیم پذیری یافته‌ها اطمینان حاصل شود.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه