تاریخ انتشار: پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
قلب خوک پیوندی در خارج از بدن برای بیش از 24 ساعت زنده می‌ماند
یادداشت

  قلب خوک پیوندی در خارج از بدن برای بیش از 24 ساعت زنده می‌ماند

زنده نگه داشتن قلب خوک در خارج از بدن برای بیش از 24 ساعت، امیدی برای بسیاری از انسان‌هایی است که نیاز به پیوند دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، ذخیره سازی استاتیک سرد (CSS) تا 6 ساعت استاندارد طلایی در حفظ قلب است. اگرچه برخی از قلب‌های ذخیره شده بیش از 6 ساعت نیز پیوند زده شده اند، اما زمان‌های طولانی تر CSS ، مرگ و میر پس از پیوند را افزایش داده است. اخیراً تحقیقات زیادی در مورد پرفیوژن قلب طبیعی گرمازا (NEHP) برای نگهداری طولانی مدت بافت‌های قلب قبل از پیوند انجام شده است. اکنون، محققانی که در Frontiers in Cardiovascular Medicine مطالبی منتشر کرده‌اند و نشان داده‌اند که می‌توان با استفاده از فرآیندی به نام پرفیوژن، قلب خوک پیوندی را برای بیش از 24 ساعت در خارج از بدن زنده نگه داشت. دکتر رابرت بارتلت، استاد بازنشسته و رئیس آزمایشگاه حمایت از حیات برون بدنی در دانشگاه پزشکی میشیگان گفت: «اگر این علم به انسان ترجمه شود، یک پیشرفت بزرگ در بازه زمانی شش ساعته در عملکرد بالینی استاندارد خواهد بود.

اولین پیوند قلب انسان

پنجاه و شش سال پس از اولین پیوند قلب انسان به انسان، سالانه بیش از 5000 قلب در سراسر جهان پیوند می‌شود. این تعداد برای ایجاد یک قلب جدید به هر کسی که به آن نیاز دارد،  با بیش از 50000 نفر در هر زمان، کافی نیست. زیرا بسته به میزان بیماری و عوامل فیزیولوژیکی و لجستیکی، نامزدها ممکن است سال‌ها منتظر بمانند، از سویی دیگر گلوگاه در دسترس بودن قلب اهداکننده، تا حدی به دلیل زمان بسیار کوتاه برای پیوند پس از برداشتن قلب از اهداکننده متوفی، مناسب است. استاندارد طلایی» فعلی برای حفظ قلب اهداکننده، ذخیره‌سازی ساکن سرد (CSS) است، جایی که قلب‌ها تا زمان پیوند روی یخ نگه‌داری می‌شوند. پیوند زمانی بیشترین موفقیت را دارد که CSS کمتر از شش ساعت طول بکشد، قبل از اینکه قلب یا عروق خونی آن آسیب ببینند. دوره‌های تا 12 ساعت گاهی ممکن است، اما نیاز به حمایت مکانیکی زندگی مانند اکسیژن‌رسانی غشای خارج بدنی (ECMO) برای چندین روز روی گیرنده دارد. بنابراین طولانی کردن دوره ذخیره سازی بیش از شش ساعت بدون نیاز به ECMO یک پیشرفت پزشکی خواهد بود.

NEHP  قلبی

 NEHP به این معنی است که قلب‌ها، پس از جدا شدن از اهداکننده خود، با پمپاژ مایع اکسیژن دار و غنی از مواد مغذی ("پرفیوزیت") مشتق شده از پلاسمای خون از طریق آنها تا زمان پیوند در یک وضعیت تا حدی فیزیولوژیکی در دمای اتاق نگهداری می‌شوند. اما داروها و سلول‌های بنیادی ترمیم کننده بافت را می‌توان از طریق پرفیوژن به قلب رساند. در حال حاضر، تنها نوع NEHP تایید شده برای استفاده بالینی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده Transmedics-OCS است که مانند CSS به شش ساعت محدود می‌شود.

تلاش برای افزایش ماندگاری قلب

در طول هفت سال گذشته، آزمایشگاه پشتیبانی حیات برون بدنی به طور پیوسته روی افزایش ماندگاری قلب‌های اهداکننده از طریق بهبود NEHP کار کرده است. آزمایش‌های قبلی آن‌ها نشان داده است که یک مرحله مهم فیلتر کردن ماده پرفیوژن برای حذف تمام مولکول‌های کوچک‌تر از ۲۶ کیلودالتون است. بدون این، به دلایل نامعلوم، قلب‌ها به سرعت برای پیوند غیرقابل استفاده می‌شوند. در اینجا، بارتلت و همکارانش قلب 30 خوک نابالغ و 10 خوک جوان را برای دوره‌های مختلف با انواع تجربی NEHP زنده نگه داشتند. به عنوان مثال، محلول پرفیوژن برای تمام قلب‌های اهداکننده محلولی از پلاسمای خون و گلبول‌های قرمز بسته بندی شده (از خوک‌های سالم دیگر)، الکترولیت‌ها، گلوکز و آنتی بیوتیک‌ها بود. پرفیوژن با سرعت متوسط 0.7 میلی لیتر در دقیقه به ازای هر گرم وزن قلب از طریق قلب پمپ می‌شد و هر 60 دقیقه نیز جایگزین می‌شد. آنها سپس اثرات را بین سه نوع مقایسه کردند: NEHP با هموفیلتراسیون برای تصفیه مداوم مواد پرفیوژن و حذف سموم (10 قلب خوک نابالغ)، NEHP که در آن جزء پلاسما در پرفیوژن به طور مداوم مبادله می‌شود (پنج قلب نابالغ) و NEHP را بدون تغییر کنترل کنید (15 قلب نابالغ). برای آزمایش این روش‌ها بر روی قلب‌های بزرگ‌تر، آن‌ها همچنین از NEPH با هموفیلتراسیون بر روی پنج قلب خوک‌های جوان و NEPH با اصلاح اضافی (پرفیوژن دهلیزی چپ متناوب یا iLA) روی هفت قلب دیگر از نوجوانان برای نظارت بر عملکرد قلب استفاده کردند. در iLA، حجم ثابتی از خون در فواصل زمانی معین به دهلیز چپ تزریق می‌شود تا قدرت ادامه دار آن برای بیرون راندن این خون آزمایش شود. در انتها محققان با بررسی بصری انقباض، ریتم، رنگ و ادم و با اندازه‌گیری غلظت لاکتات (محصول جانبی آسیب سلولی) در زمان واقعی، سلامت قلب‌های حفظ‌شده را در زمان واقعی بررسی کردند. هر قلب تا زمانی که دچار آسیستول یا آریتمی شود، حداقل فشار خون سیستولیک در بطن چپ را نشان دهد، یا غلظت لاکتات بالا را برای حداقل دو ساعت نشان دهد، حفظ شد.

دستاوردهای مطالعه

تمام قلب‌های کنترل بین 10 تا 24 ساعت پس از برداشتن از اهداکننده مردند، در حالی که تمام قلب‌هایی که با تغییراتی در استاندارد NEPH نگهداری می‌شدند برای 24 ساعت کامل زنده ماندند. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که هموفیلتراسیون، تبادل پلاسما، و iLA پیشرفت‌های عمده‌ای هستند که حفظ معمول قلب را بیش از یک روز ممکن می‌سازند. ولی هنوز نمی‌توان به این سوال که کدام یک از سه روش آخر بهتر است پاسخ داد. "فکر می‌کنم تفاوت عمده زمانی خواهد بود که آزمایش‌های خود را بیش از 24 ساعت تمدید کنیم، جایی که شاید تبادل پلاسما بهتر باشد زیرا سموم بزرگ‌تر می‌توانند حذف شوند. iLA نیز یک پیشرفت بزرگ به نظر می‌رسد، زیرا در اصل اجازه می‌دهد NEPH در قلب‌هایی که وجود دارند استفاده شود.

قلب‌های بیشتری برای پیوند در دسترس است

"این کار در نهایت می‌تواند اول، تعداد قلب اهداکننده را با افزایش زمان نگهداری و با غلبه بر محدودیت‌های ناشی از تدارکات افزایش دهد. دوم، با ارائه یک ارزیابی عینی از قابلیت حیات هر قلب اهداکننده برای کاهش تعداد افرادی که در حال حاضر وجود ندارند. روخاس پنا گفت: "چالش اصلی برای کاربرد بالینی اعتبارسنجی روش‌ها در انسان خواهد بود. برای این منظور، ما شروع به کار با قلب‌های انسانی رد شده برای پیوند کرده ایم."

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه