تاریخ انتشار: پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403
کاهش فشار خون شریانی ریوی با استفاده از سلول‌های بنیادی بندناف انسان
یادداشت

  کاهش فشار خون شریانی ریوی با استفاده از سلول‌های بنیادی بندناف انسان

اگزوزوم‌های مشتق شده از سلول‌های استرومایی مزانشیمی بندناف انسان، فشار خون شریانی ریوی ناشی از هیپوکسی را در موش‌ها از طریق ماکروفاژها کاهش می‌دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اگزوزوم‌های مشتق شده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی بند ناف انسانی (HucMSC-Exo) چشم انداز کاربردی گسترده ای در درمان بیماری‌های مختلف دارند. فشار خون ریوی (PH) یک بیماری صعب العلاج، شدید و پیشرونده قلبی ریوی است. یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که سلول‌های استرومایی مزانشیمی بند ناف انسان (HUCMSCs) و اگزوزوم‌های مشتق شده از HUCMSC (HUCMSC-Exos) دارای ارزش درمانی بالقوه برای PH هستند. با این حال، اینکه آیا آنها اثرات مفیدی بر فشار خون ریوی هیپوکسیک (HPH) دارند، مشخص نیست.

اهمیت نقش اگزوزوم‌های مشتق از سلول‌های بنیادی مزانشیمی

اگزوزوم‌ها وزیکول‌های خارج سلولی با اندازه 40 تا 100 نانومتر از نظر قطر و تراکم 13/1 تا 19/1 گرم/میلی لیتر، حاوی پروتئین، mRNAs، miRNAs و DNAs هستند. اگزوزوم‌ها با ادغام اجسام چند وزیکولی درون سلولی با غشای سلولی به محیط خارج سلولی رها می‌شوند و نقش مهمی در ارتباطات سلولی دارند. اگزوزوم‌ها ویژگی‌های بیوشیمیایی سلول‌های گیرنده را از طریق انتقال زیست مولکول‌ها تغییر می‌دهند و در ارتباطات سلولی نقش بازی می‌کنند. این وزیکول‌ها از مایعات بدن و انواع مختلف سلول‌ها مانند سلول‌های بنیادی مزانشیمی(MSCs) تولید می‌شوند. شواهد نشان می‌دهد که اگزوزوم‌های مشتق از سلول‌های بنیادی مزانشیمی(MSC-EXO) عملکردهایی شبیه سلول‌های بنیادی مزانشیمی و با ایمنی زایی پایین و عدم تومورزایی دارند. سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌تواند از انواع منابع از جمله بند ناف انسانی(HUC) جداسازی شود. بدلیل روش جمع آوری غیر تهاجمی، تکثیر بالا و ایمنی زایی پایین، HUCMC-EXO  در مقایسه با سایر منابع MSC-EXO به وفور در پزشکی بازساختی و درمان بیماری‌های مختلف استفاده شده اند . Exos سطوح التهاب ایمنی را بهبود می‌بخشد، فنوتیپ‌های ماکروفاژها را تغییر می‌دهد، عملکرد متابولیک میتوکندری را تنظیم می‌کند، و بازسازی عروق ریوی را نیز مهار می‌کنند، در نتیجه PH را بهبود می‌بخشد. ماکروفاژها منابع مهم سیتوکین‌ها و سایر فاکتورها هستند و می‌توانند باعث آزادسازی سیتوکین‌ها، مولکول‌های وازواکتیو و گونه‌های فعال اکسیژن شوند که همگی با بازسازی عروق ریوی مرتبط هستند.

فشار خون شریانی ریوی (PAH)

فشار خون شریانی ریوی (PAH)، که به عنوان فشار متوسط شریان ریوی (mPAP) ≥ 25 میلی‌متر جیوه در حالت استراحت یا ≥ 30 میلی‌متر جیوه در حین ورزش تعریف می‌شود، سندرمی است که با بازسازی شریان ریوی مشخص می‌شود که به صورت طیفی از بازسازی عروق ریوی، اختلالات ایمنی، بازسازی عروق ریوی مشخص می‌شود. در سال‌های اخیر، نقش التهاب در PAH مورد توجه تحقیقاتی قابل توجهی قرار گرفته است. مؤسسه ملی بهداشت نشان داده است که التهاب یک شاخص جدید PAH است . فشار خون ریوی (PH) در بیماران مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی با شانت چپ به راست، بیماری انسدادی مزمن ریه، فیبروز ریوی و بیماری بافت همبند رخ می‌دهد. برخی از بیماران مبتلا به این شرایط ممکن است تحت بیهوشی عمومی با تهویه مکانیکی تحت عمل جراحی قرار گیرند و عوارض بعد از عمل می‌تواند منجر به تهویه مکانیکی طولانی مدت شود.درمان‌های فعلی سبب بهبود بیماری می‌شود، اما بازسازی عروق را معکوس نمی‌کنند. معکوس کردن بازسازی عروق ریوی دشوارتر از جلوگیری از آن است. بنابراین شناخت مکانیسم‌های پاتولوژیک این بیماری برای پیشگیری و درمان آن ضروری است. به عنوان بخش مهمی از فرآیند التهابی، ماکروفاژها در ایجاد PAH بسیار مهم هستند. در سال‌های اخیر، مشخص شده است که ماکروفاژها می‌توانند با تأثیر بر بقای سلولی، تکثیر، مهاجرت و تنظیم ایمنی، بازسازی بافت خود را تغییر دهند. شواهد بیشتر نشان می‌دهد که تعامل بین سلول‌های التهابی، سلول‌های عروقی و واسطه‌های التهابی، که ممکن است مبنای نظری مهمی برای توسعه درمان‌های جدید، ایمن و موثر برای PAH فراهم کند.

بررسی نقش HUCMSC-Exos در بهبود ریزمحیط التهابی ریه

بنابراین، هدف از این مطالعه بررسی این موضوع بود که آیا HUCMSC-Exos می‌تواند ریزمحیط التهابی ریه را بهبود بخشد و با هدف قرار دادن ماکروفاژها و شناسایی مکانیسم‌های زمینه‌ای، بازسازی عروق ریوی را مهار کند. نتایج نشان داد که HUCMSC-Exos باعث افزایش پلاریزاسیون ماکروفاژ M2، کاهش فاکتورهای پیش التهابی، افزایش سطح IL-10 و مهار بیان محور IL-33/ST2 می‌شود، در نتیجه از تکثیر سلول‌های عضله صاف شریان ریوی ناشی از هیپوکسی و بهبود HPH جلوگیری میکند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه