تاریخ انتشار: پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403
تشخیص رد سلولی پس از پیوند عضو
یادداشت

  تشخیص رد سلولی پس از پیوند عضو

محققان یک پلتفرم نشانگر زیستی جدید ایجاد کرده‌اند که قادر است رد‌ پیوند را از طریق نمونه خون تشخیص دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، امروزه بیمارانی که پیوند عضو دریافت می‌کنند، برای آزمایش رد سلولی حاد (ACR) در طول زندگی خود نیاز به بیوپسی‌های جراحی مکرر دارند. اما آزمایش خون برای ACR ممکن است پس از کشف یک نشانگر زیستی امیدوار کننده باشد. ACR  زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های ایمنی بیمار، معروف به سلول‌هایT، شروع به حمله به اندام پیوند شده می‌کنند. با این حال، هنگامی که به سلول‌های T در نمونه‌های خون نگاه می‌کنیم، محققان نتوانسته‌اند هیچ تفاوت قابل توجهی را که در طول رد عضو ایجاد می‌شود، شناسایی کنند. اکنون، محققان دریاقتند که اگزوزوم‌های سلول‌هایT در طول ACR به طور قابل توجهی تغییر می‌کنند. اگزوزوم‌ها، وزیکول‌های خارج سلولی هستند که توسط سلول‌ها آزاد می شوند و به آنها اجازه می‌دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. محققان یک پلتفرم نشانگر زیستی جدید ایجاد کرده‌اند که نشان می‌دهد به طور قابل اعتماد، رد را از طریق نمونه خون تشخیص می‌دهد. همانطور که محققان به انجام مطالعات بیشتر در زمینه بالینی ادامه می‌دهند، امیدوارند این پلت فرم نشانگر زیستی در نهایت جایگزین بیوپسی جراحی شود.

رد عضو فقط از طریق بیوپسی تهاجمی قابل تشخیص است

برای محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا، سیستم ایمنی ما قادر است خود را از غیر خود تشخیص دهد. در نتیجه، اندام‌های پیوندی در معرض خطر دائمی پس‌زدن توسط سیستم ایمنی گیرنده قرار دارند. این فرآیند توسط دو نوع سلول ایمنی به‌نام  سلول‌هایT و سلول‌هایB انجام می‌شود. سلول‌هایT مسئول رایج‌ترین نوع رد شدن هستند که پزشکان آن را رد سلولی حاد یا ACR می‌نامند. برای جلوگیری از این امر، گیرندگان پیوند عضو باید تا پایان عمر از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کنند. با این حال، حتی زمانی که این بیماران از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، موارد مهمی از رد مجدد ممکن است رخ دهد. در نتیجه، بیماران پیوند عضو باید تحت نظارت طولانی مدت پزشکان خود باشند. بیوپسی‌های جراحی به پزشکان اجازه می‌دهد تا بافت‌ها را برای نشانه‌های ACR به صورت فیزیکی بررسی کنند. این معاینات برای هدایت مراقبت مناسب از بیمار ضروری است. اگر بیوپسی، رد را تشخیص دهد، پزشکان بلافاصله درمان سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بیمار را تشدید می‌کنند. سپس، بیمار به بیوپسی‌های بعدی نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که درمان افزایش‌یافته موثر است. بیوپسی می‌تواند با عوارض جدی همراه باشد. برای مثال بیوپسی از قلب می‌تواند منجر به عوارضی مانند آریتمی، تامپوناد قلبی و آسیب دریچه قلب شود. در مورد قلب، می‌تواند به قلب آسیب برساند و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی موارد این امر می‌تواند مرگ یا زندگی باشد.

اگزوزوم‌های سلول T یک نشانگر زیستی بالقوه برای ACR هستند

محققان در آزمایشگاه اگزوزوم‌هایی را مطالعه کردند که مواد را به عنوان محموله حمل و انتقال می‌دهند، از جمله پروتئین‌ها و RNA‌ هایی که نقش‌های عملکردی در ارتباطات بین سلول‌ها دارند. سرپرست تیم تحقیقاتی افزود: اگزوزوم‌ها در همه جا وجود دارند. آن‌ها در همه جای مایعات بیولوژیکی وجود دارند. ما معتقدیم سلول‌ها از طریق این بسته‌های کوچک اطلاعات با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. سلول‌های والدین می‌توانند محتوای حمل شده توسط اگزوزوم های خود را تغییر دهند. در حالی که ACR خود، سلول‌های T را در خون تغییر نمی‌دهد، محققان به این فکر افتادند که آیا اگزوزوم‌های سلول T در گردش و محموله‌های آن‌ها با ACR تغییر می‌کنند یا خیر. اگزوزوم‌ها به‌طور گسترده در زمینه تشخیص سرطان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، اما در زمینه تشخیص پیوند بسیار اندک انجام شده است. با این حال، یک چالش قابل توجه برای مطالعه اگزوزوم‌های سلول T وجود دارد: یک نمونه خون حاوی اگزوزوم از هر نوع سلول در بدن است. برای غلبه بر این مشکل، محققان راهی برای غنی‌سازی اگزوزوم‌های سلول T در نمونه‌های بیولوژیکی ایجاد کرده است تا نگاهی بی‌نظیر به چگونگی تغییر محموله‌های آنها در طول ACR بدهد.

 

ACR به طور قابل توجهی محموله‌های اگزوزوم سلول T را تغییر می‌دهد

محققان در جدیدترین مطالعه خود، نمونه‌های خونی از مدل‌های موش، پیوند قلب گرفتند و تمام اگزوزوم‌ها را جدا کردند. سپس آنها از فناوری مهره‌های مزدوج با آنتی بادی که در آن آنتی‌بادی های متصل به مهره‌های مغناطیسی به مولکول‌های هدف متصل می‌شوند. برای جداسازی اگزوزوم‌های سلول T استفاده شدند. که به آنها اجازه داد تا این جمعیت خاص اگزوزومی را اندازه‌گیری کنند و محموله داخل آن را مطالعه کنند. آنها از تکنیکی به نام واکنش زنجیره‌ای پلیمراز رونویسی معکوس کمی (RT-qPCR) برای شناسایی RNA ها و تکنیک وسترن بلات برای پروتئین ها استفاده کردند. این تیم تفاوت‌های چشمگیری را در محتوای اگزوزوم‌های سلولT  که از مدل‌های موش تحت ACR گرفته شده بود، کشف کردند. محققان روش خود را در بیماران پیوند قلب تکرار کردند. آنها نمونه خون و هم بیوپسی قلب گرفتند. یک بار دیگر، در بیمارانی که بیوپسی آنها نشان دهنده ACR بود، دریافتند که اگزوزوم های سلول T به دست آمده از خون نیز به طور قابل توجهی تغییر یافته است. سرپرست تیم تحقیقاتی افزود: ما معتقدیم که برای اولین بار پلتفرمی داریم که برای تشخیص رد سلول‌های T در پیوند اعضا حساس است. این مطالعه همچنین پاتوفیزیولوژی زمینه ای ACR را روشن کرد. هنگامی‌که سلول‌های T عضو پیوندی را پس می‌زنند، به محل اندام رفته و آن را سلول به سلول از طریق فرآیندی به نام آپوپتوز می‌کشند. محققان دریافتند که اگزوزوم ها به طور مشابه عمل می‌کنند. محققان نشان دادند که اگزوزوم‌های آزاد شده توسط سلول‌های T نیز می‌توانند باعث آسیب به بافت پیوند شده شوند. این واکنش نشان می‌دهد که اگزوزوم‌های سلول T نیز نقش مهمی در فرآیند رد بازی دارند.

مطالعات آتی

این تیم اکنون در حال انجام مطالعات بیشتر بر روی گروه بزرگ‌تری از دریافت‌کنندگان پیوند قلب هستند تا بهتر درک کنند که نشانگر زیستی تازه شناسایی‌شده آنها تا چه اندازه با نمونه‌برداری قابل مقایسه است. آنها همچنین در حال ترجمه این یافته‌ها به بیماران پیوند ریه هستند، جایی که بیوپسی ریه استاندارد طلایی برای نظارت بر رد آن باقی مانده است. محققان امیدوارند که این کار به هموار‌کردن راه برای جایگزینی بیوپسی‌های جراحی با آزمایش خونی که قادر به تشخیص ACR است کمک کند. این نه تنها کیفیت زندگی بیماران را بهبود می‌بخشد، بلکه می‌تواند به طور بالقوه جان افراد بیشتری را نجات دهد. علاوه بر این، پزشکان راهی برای تیتراسیون (کالیبره‌کردن) داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی برای بیماران خود ندارند و همه به همان اندازه دوز بالا دریافت می‌کنند. با این حال، این درمان با خطرات خاص خود همراه است. بیمارانی که سیستم ایمنی سرکوب شده دارند، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت و توسعه سرطان هستند. یک آزمایش خون قابل اعتماد می‌تواند به پزشکان اجازه دهد تا سرکوب سیستم ایمنی را بر اساس بیمار به بیمار تعیین کنند تا خطرات درمان سرکوب‌کننده سیستم ایمنی را به حداقل برسانند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه