تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403
اثرات دوشیدن بندناف در کاهش مشکلات عصبی نوزادان
یادداشت

  اثرات دوشیدن بندناف در کاهش مشکلات عصبی نوزادان

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که دوشیدن بندناف نوزاد برای رشد عصبی طولانی مدت در کودکان ایمن است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، متداول‌ترین روش‌ها برای تامین خون اضافی جفت به نوزاد عبارت هستند از، بستن بندناف تاخیری (DCC) و دوشیدن بندناف (UCM) و یا حتی زایمان لوتوس (زایمان نیلوفر آبی) که در آن بندناف جنین برای چند روز به جفت باقی می‌ماند. با این حال، بستن بندناف تاخیری خطر بالقوه هیپوترمی (کاهش دمایی بدن) در نوزاد را به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در محیط سرد در اتاق عمل یا اتاق زایمان و همچنین تاخیر در انجام احیا به همراه دارد. به عنوان یک جایگزین، دوشیدن بندناف (UCM) و بستن بندناف تاخیری با احیا (DCC-R) پیشنهاد شده است، زیرا امکان احیای فوری پس از تولد را فراهم می‌کند. با توجه به سهولت نسبی انجام دوشیدن بندناف (UCM) در مقایسه با بستن بندناف تاخیری با احیا (DCC-R)، به عنوان یک گزینه عملی در نوزادان ترم، نیازمند به احیا و همچنین نوزادان نارس که نیاز به حمایت فوری تنفسی دارند در نظر گرفته می‌شود. حال به تازگی یک مطالعه نشان داده است که یک روش جایگزین برای انتقال سلول‌های خونی به نوزادان ضعیف شده از طریق بند ناف، خطرات رشد عصبی طولانی‌مدتی را در مقایسه با روش استاندارد به همراه ندارد. این تحقیق در نشست انجمن‌های آکادمیک کودکان (PAS) 2024 که از 2 تا 6 مه در تورنتو برگزار شد، ارائه خواهد شد.

پیش زمینه

به عنوان یک قاعده کلی، پزشکان معمولا چند دقیقه پس از تولد بندناف را قطع می‌کنند. این عمل که به عنوان بستن بندناف با تاخیر شناخته می‌شود، اجازه می‌دهد تا خون غنی از مواد مغذی بیشتری از جفت به نوزاد منتقل شود. روند دوشیدن بند ناف(UCM) به این صورت است که پزشک بند ناف نوزاد تازه متولد شده را بین انگشتان شصت و اشاره‌ی خود گرفته و محکم آن را فشار می‌دهد، سپس محتویات آن را به سمت شکم نوزاد هل می‌دهد (می‌دوشد). گفته می‌شود که نوزادان نارس به مقدار خون بیشتری از آنچه که دریافت می‌کنند احتیاج دارند. دوشیدن بند ناف به نوزاد کمک می‌کند تا آخرین قطرات مواد مغذی و هموگلوبین را نیز از مادر خود دریافت کند و در روزهای آینده شرایط بهتری داشته باشند.

مزایای دوشیدن بندناف

امروزه معمولا نوزادان نارس از طریق سزارین متولد می‌شوند و بندناف آن‌ها با کمی‌تأخیر بریده می‌شود. این تأخیر به آن معناست که پس از زایمان، پزشک معمولا 1 تا 3 دقیقه صبر می‌کند تا پمپاژ خون از جفت به سمت نوزاد متوقف شود و سپس آن را قطع می‌کند. مزیت این روش در این است که سبب بهبود حجم خون نوزاد می‌شود. بعد از انجام مطالعات متعدد، تأخیر در بریدن بندناف به عنوان یک روش مفید بدون عوارض جانبی جدی گزارش شد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که احتمالا دوشیدن بند ناف نسبت به قطع سریع و مستقیم آن مزایای بیشتری دارد. تحقیقان انجام شده در این زمینه هیچ خطر و عوارض جانبی جدی را برای دوشیدن بند ناف نشان نمی‌دهد. در این زمینه برخی از تحقیقات نشان داده که پس از دوشیدن بند ناف، احتمال ایجاد زردی در نوزاد افزایش می‌یابد. البته این زردی به راحتی از طریق فتوتراپی درمان می‌شود. دوشیدن بند ناف (UCM) حجم کلی خون را ۲۰ درصد تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

درباره مطالعه

یک مطالعه نشان داد که دوشیدن بند ناف (UCM)، یک روش جایگزین برای انتقال خون بند ناف که در آن پزشک بند ناف را قبل از بستن بند ناف به سمت نوزاد فشار می‌دهد، آسیب طولانی‌مدتی ایجاد نمی‌کند. محققان 971 کودک، مهارت‌های ارتباطی، حرکتی، حل مسئله و مهارت‌های اجتماعی را در 10 مرکز پزشکی ایالات متحده ارزیابی کردند. نویسندگان مطالعه دریافتند که کودکانی که در بدو تولد UCM دریافت کرده‌اند، در مقایسه با کودکانی که بند ناف زودهنگام دریافت کرده‌اند، دو سال پس از انجام این روش، بیشتر دچار مشکلات عصبی نمی‌شوند. آنوپ کاتریا، پزشک بیمارستان زنان و نوزادان شارپ مری توس و نویسنده ارائه دهنده این مقاله گفت: "مزایای کوتاه مدت و بلندمدت UCM را به عنوان جایگزینی مطمئن برای اطمینان از اینکه نوزادان ضعیف شده می‌توانند زندگی کامل و سالمی‌ داشته باشند، نشان می‌دهد. UCM یک گزینه بدون هزینه برای متخصصان زنان و زایمان برای حفظ سلامت و رفاه کودکان است." نویسندگان مطالعه می‌گویند که افزایش آگاهی از UCM به عنوان یک گزینه ایمن برای حمایت از نوزادان ضعیف شده برای ارتقای برابری در میان تنظیمات با منابع محدود مهم است.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه