تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403
قارچ‌های جادویی با قابلیت درمان افسردگی مقاوم به دارو
یادداشت

  قارچ‌های جادویی با قابلیت درمان افسردگی مقاوم به دارو

تحقیقات جدید نشان می‌دهد سیلوسایبین دارای عوارض جانبی مشابه با داروهای ضد افسردگی سنتی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تحقیقات جدید نشان می‌دهد سیلوسایبین دارای عوارض جانبی مشابه با داروهای ضد افسردگی سنتی است. سیلوسایبین که معمولاً به عنوان قارچ جادویی نامیده می‌شود، یک درمان جایگزین امیدوارکننده برای افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب مقاوم به دارو است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که قارچ‌های روان‌گردان می‌توانند اثرات مثبتی برای بیمارانی که از برخی بیماری‌های روانی رنج می‌برند داشته باشد، اما یک سوال باقی می‌ماند: آیا واقعا سیلوسایبین جایگزینی بی‌خطر برای داروهای سنتی است یا خیر. یک متاآنالیز جدید از محققان دانشگاه جورجیا نشان می‌دهد که ممکن است چنین باشد. این مطالعه نشان داد که وقتی سیلوسایبین به‌عنوان یک دوز درمانی تجویز می‌شود، عوارض جانبی مشابهی با داروهای ضد افسردگی سنتی دارد. این عوارض جانبی شامل سردرد، حالت تهوع، اضطراب، سرگیجه و افزایش فشار خون بود. اما این عوارض به طور کلی توسط شرکت کنندگان به خوبی تحمل شد و در عرض 24 تا 48 ساعت از بین رفت. نویسنده ارشد مقاله و دانشیار کالج UGA افزود: عوارض جانبی حاد همان چیزی است که ما از داروهای ضد افسردگی سنتی شما انتظار داریم، زیرا این داروها به روشی مشابه سیلوسایبین عمل می‌کنند. هر دو گیرنده های سروتونین را هدف قرار می‌دهند. این بسیار دلگرم کننده است زیرا مطالعاتی که محققان مورد بررسی قرار دادند فقط شامل یک یا دو دوز برای هر بیمار است و می‌توان دریافت که اثرات مفید سیلوسایبین ممکن است برای ماه‌ها در درمان افسردگی باقی بماند.

سیلوسایبین

سیلوسایبین به عنوان یک روانگردان سروتونرژیک و یک پیش داروی پسیلوسین (4-هیدروکسی-دی متیل تریپتامین) طبقه بندی می‌شود که پس از مصرف به شکل فعال تبدیل می‌شود. مکانیسم نظری عمل شامل اتصال به سروتونین2A (5-HT2a) عمدتاً در آمیگدال، تالاموس و قشر جلوی مغز است. مشخصات روان دارویی سیلوسایبین در دهه 1960 مورد بررسی قرار گرفت. پیشنهاد شد که تجویز خوراکی تقریباً 10 میلی‌گرم برای القای اثرات روان‌شناختی مورد نیاز است و اثرات قوی‌تری با افزایش دوزها ایجاد می‌شود. اثرات روان‌شناختی سیلوسایبین با اثرات روان‌شناختی لیزرژیک اسید دی اتیل آمید قابل مقایسه بود، اما تصور می‌شد که بصری واضح‌تر، کمتر است. از نظر عاطفی شدید، سرخوشانه تر، و کمتر احتمال دارد که باعث حملات پانیک یا پارانویا شود. مطالعات بالینی نشان می‌دهد که سیلوسایبین در بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان یک مزیت ضد افسردگی ایجاد می‌کند. اعتقاد بر این است که این تأثیر به تمایل آن به مسیر سروتونرژیک در مغز، که در کنترل خلق و خوی ضروری است. در سال‌های اخیر، علاقه مجددی به پتانسیل درمانی سیلوسایبین در درمان اختلالات سلامت روان (مثلاً افسردگی، اضطراب) افزایش یافته است. درمان به کمک سیلوسایبین معمولاً شامل 1 یا 2 جلسه دوز با افرادی است که تشویق می‌شوند تا خود را بررسی کنند. افکار و احساسات با حمایت یک درمانگر. مطالعات بالینی بر اثربخشی سیلوسایبین متمرکز شده‌اند و منجر به جمع‌آوری و ارائه نتایج کلی شده است. یکی از متاآنالیزهای اخیر، اثرات نامطلوب سیلوسایبین را به عنوان یک هدف ثانویه، با استفاده از رویکرد وابسته به دوز متمرکز بر اثرات جانبی منتخب بررسی کرده است. مطالعات عمدتاً بر روی پروفایل اثرات نامطلوب سیلوسایبین متمرکز نشده‌اند یا به طور عمیق آن را بررسی نکرده‌اند. بنابراین، هدف از این مطالعه خلاصه و بررسی خطر نسبی (RR) عوارض جانبی حاد دوزهای درمانی سیلوسایبین در بیماران مبتلا به افسردگی و اضطراب است.

عوارض جانبی طولانی مدت سیلوسایبین هنوز ناشناخته است

سیلوسایبین به دلیل خواص توهم‌زایی آن، طبق قانون فدرال ایالات متحده به عنوان داروی جدول 1 تعیین شده است. مواد مخدر در این طبقه بندی نیز معمولاً پتانسیل بالایی برای سوء مصرف دارند. با این حال، قارچ سیلوسایبین و سایر مواد توهم‌زا برای نسل ها توسط فرهنگ‌های بومی در مراسم مذهبی یا معنوی استفاده شده است. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، در اوایل دهه 1950 و 1960، محققان شروع به بررسی کاربردهای پزشکی احتمالی آن در درمان اختلالات مصرف مواد و بیماری های روانی کردند. از آغاز سال 2019، برخی از ایالت ها جرم‌زدایی از داروی روانگردان را آغاز کرده‌اند و این امکان را فراهم می‌کند تا تحقیقات بیشتری در مورد ارزش دارویی احتمالی آن انجام شود. با این حال، تا قبل از مطالعه حاضر، بیشتر تحقیقات سیلوسایبین بر روی اثربخشی تمرکز داشتند. در برخی مواقع، می‌توان درنظر گرفت که سیلوسایبین به یک گزینه درمانی تبدیل می‌شود، و زمانی که این اتفاق افتاد، باید بدانیم که چه عوارض جانبی و عوارض بالقوه درازمدت دارد.

اثرات نامطلوب  سیلوسایبین

خلاصه ای از اثرات نامطلوب حاد سیلوسایبین در درمان افسردگی و اضطراب برای متخصصان مراقبت های بهداشتی لازم است تا اثرات نامطلوب مورد انتظار را شناسایی کرده و مشاوره موثری به بیمار ارائه دهند. این مطالعه بر دوزهای درمانی برای روشن کردن اثرات نامطلوب مورد انتظار در عمل بالقوه آینده متمرکز بود. نتایج به طور کلی نشان دهنده بروز آماری معنی دار سردرد، حالت تهوع، اضطراب، سرگیجه و افزایش فشار خون است. با این حال، در تفسیر فشار خون بالا به دلیل ناهمگونی آن (I2 = 78%) احتیاط می‌شود که نشان دهنده تنوع بالقوه است. با توجه به مکانیسم اثر سیلوسایبین، این اثرات نامطلوب انتظار می رود زیرا در میان داروهای ضد افسردگی سروتونرژیک مشابه هستند. اثرات جانبی نیز بر اساس داده های نظرسنجی قبلی از شرکت کنندگان بزرگسالی که دوزهای فعال قارچ سیلوسایبین را مصرف کرده بودند، پیش‌بینی شد. به نظر می‌رسد شدت آن با اثرات نامطلوب روانگردان مستند شده در 60 سال گذشته یا بیشتر مطابقت دارد.

استفاده از سیلوسایبین برای ایمنی نیاز به نظارت حرفه‌ای دارد

متاآنالیز شامل مطالعات متعددی بود که شامل 528 شرکت‌کننده بود. مطالعات گنجانده شده تحت نظارت دقیق با درمانگران آموزش دیده و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی انجام شد که بیماران را در طول فرآیند راهنمایی کردند و آنها را در طول درمان آرام نگه داشتند. کابالرو تاکید کرد که نظارت حرفه‌ای هنگام برخورد با مواد بالقوه خطرناک کلیدی است. هنوز چیزهای زیادی در مورد عوارض جانبی بالقوه طولانی مدت و عوارض جانبی نادر جدی تر استفاده از سیلوسایبین وجود ندارد. به‌عنوان مثال، داروهای ضد افسردگی جعبه سیاهی از FDA در مورد احتمال افزایش خطر افکار خودکشی و خودکشی در بزرگسالان جوان دارند. بیشتر تحقیقات سیلوسایبین در بزرگسالان در دهه 30 و 40 انجام شده است. بنابراین مشخص نیست که آیا سیلوسایبین می‌تواند تأثیر مشابهی بر بزرگسالان زیر 26 سال داشته باشد یا خیر. محققان امیدوارند این تحقیق بتواند به متخصصان کمک کند تا این پنج عارضه جانبی حاد را که بسیار رایج هستند، بررسی کنند و آنها را از سایر عوارض احتمالی آگاه کند. اما اگر بتوان با خیال راحت از این دارو در یک محیط کنترل شده استفاده کرد، می‌توان برای بسیاری از بیمارانی که به آن نیاز دارند، راهگشا باشد.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه