تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 مهر 1392
نشانه گذاری ژنتیکی می تواند قبل از پیشرفت سرطان آن را مشخص کند

  نشانه گذاری ژنتیکی می تواند قبل از پیشرفت سرطان آن را مشخص کند

می توان از نشانگرهای ژنتیکی برای مطالعات بالینی و به منظور تست های غربالگری و تشخیصی سرطان به ویژه سرطان سر و گردن استفاده نمود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با توجه به مطالعات صورت گرفته در دانشگاه Queen Mary لندن، نشانه گذاری انحصاری DNA روی ژن های خاص می تواند خطر سرطان سری و گردنی را  پیش بینی کند. سرطان  سرو گردن ممکن است در هر جایی از سر و گردن مانند دهان و گلو ایجاد شود. تا کنون بیش از 16000 نفر مبتلا به این بیماری ها در انگلستان شناسایی شده اند. محققین در این مطالعه نمونه های بافتی گرفته شده از 93 بیمار سرطانی مورد آنالیز قرار دادند.

آن ها سعی در شناسایی این مطلب داشتند که آیا تغییرات اپی­ ژنتیکی است که در سلول های سرطانی اتفاق بیافتد ولی در سلول های سالم مشاهده نشود؟

همه ژن ها به صورت همیشگی فعال نیستند و مکانیزم های مختلفی است که بیان ژنی را کنترل می کنند. متیلاسیون DNA به عنوان یک سوئیچ عمل می کند که می تواند موجب خاموش یا روشن شدن ژن شود. متیلاسیون غیر طبیعی DNA عاملی برای شروع سرطان است. محققین در این مطالعه چهار ژن  را شناسایی کرده اند که در سرطا ن سر و گردن بیان می شوند.  بیان این ژن ها به صورت معکوس با نشان های خاص متیلاسیونی DNA صورت می گیرد که پیشنهاد می کند این ژن ها در سرطان های سر و گردن به صورت اپی ژنتیکی تعدیل یافته اند.

نشانگرهای اپی ژنتیکی می توانند در مطالعات بالینی به عنوان بیومارکر هایی برای تشخیص پیش از سرطان در مورد سرطان سر و گردن به کار روند. یک مزیت استفاده از نشانگرهای اپی ژنتیک DNA این است که امکان اندازه گیری آن ها با استفاده از نمونه برداری های غیر تهاجمی وجود دارد.  بنابراین می توان از بزاق، نمونه های سرم خون برای غربالگری و تشخیص اولیه  سرطان، استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه