تاریخ انتشار: پنجشنبه 11 مهر 1392
فرایندی جدید برای ساخت غشاهای سلولی مصنوعی

  فرایندی جدید برای ساخت غشاهای سلولی مصنوعی

محققین با ساخت غشاهای سلولی مصنوعی سعی دارند تا به فهم بهتر عملکردهای غشای سلولی طبیعی برسند و به این منظور با استفاده یک دستگاه میکروسیال موفق به ساخت وزیکول هایی با دولایه غشایی شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، غشاهای دربرگیرنده و داخلی سلول در بسیاری از عملکردهای سلول دخالت دارند. آن ها عملکردهای متابولیکی متنوع سلولی  را جدا می کنند، مواد ژنتیکی را بخش بندی می کنند و با فعالیت های بیوشیمیایی سلولی جداگانه فرایند تکامل را هدایت می کنند. هم چنین این غشاها بزرگترین و پیچیده ترین ساختارهایی هستند که سلول سنتز می کند. شناخت و درک ده ها عملکرد بیوشیمیایی مختلف غشاهای سلولی نیاز به داشتن توانایی ساخت مدل های سینتتیک این ساختارهای چندلایه پیچیده دارد.

دکتر Paegel می گوید: ساختن لایه به لایه غشاها به ما اجازه می دهد سلول های سینتتیک با پیجیدگی های غشایی دلخواهمان  در مقیاس مولکولی و فوق مولکولی بسازیم، ما اینک قادر هستیم ترکیب مولکولی لایه های داخلی و خارجی غشای دو لایه سلولی را کنترل کنیم، حتی می توانیم غشاهای چند لایه ای بسازیم که پوشش هسته سلولی را شبیه سازی می کنند.

محققین یک دستگاه میکروسیالی طراحی کرده اند که شامل یکسری فنجان های میکروسکوپی است که هر کدام یک قطره آب را درون حمامی از روغن و چربی گیر می اندازد، مولکول هایی که غشای سلولی را تشکیل می دهند. این قطرات به دام افتاده آماده هستند تا به عنوان پایه یکسری لایه های لیپیدی عمل کنند.

قطرات آب پوشیده با روغن برای اولین بار در آب فرو برده می شوند. به نحوی که  در محل ارتباط آب/روغن قطره های به دام افتاده برخورد می کنند. دومین لایه لیپیدی قطرات را می پوشاند و آن ها را به وز یکول های تک لایه تبدیل می کند و سپس لایه نهایی چربی روی قطرات به دام افتاده ر سوب می کند و ایجاد وزیکول های دولایه را می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه