تاریخ انتشار: یکشنبه 14 مهر 1392
راديو تراپي حين عمل جراحي با موفقيت در كشور قابل انجام است

  راديو تراپي حين عمل جراحي با موفقيت در كشور قابل انجام است

رييس مركز تحقيقات سرطان ايران گفت: چندين هفته از راديو تراپي حين عمل جراحي بيماران سرطاني در يكي از بيمارستان هاي تهران آغاز شده است و تاكنون هيچ عوارض حاد و مزمن براي بيماران به همراه نداشته است .
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، دكتر محمد اسماعيل اكبري افزود: براي نخستين بار در كشور راديوتراپي در حين عمل جراحي، در بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي خاتم الانبياء (ص) انجام شده است و در آينده نزديك در بيمارستان شهداي تجريش نيز بر بيماران سرطاني آغاز مي شود . 
وي خاطر نشان كرد : راديوتراپي يكي از روش هاي اصلي درمان سرطان به حساب مي آيد. راديوتراپي باعث بين رفتن تومورهاي بدخيم مي شود. اين اشعه شامل انواع ايكس و گاما است . 
وي اظهار داشت: درگذشته بيماران سرطاني در چندين جلسه پس از جراحي به مراكز راديوتراپي مراجعه و تحت درمان قرار مي گرفتند،اما اكنون با استفاده از اين روش تعداد جلسات راديوتراپي به تعداد قابل توجهي كاهش مي يابد . 
به گفته وي اين روش هزينه هاي درمان را براي بيماران سرطاني به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد داد. 
اكبري اضافه كرد: سرطان به عنوان بيماري نه تنها سلامت جسمي و رواني فرد و خانواده را به هم مي زند بلكه تبعات اقتصادي و هزينه هاي سنگين درمان نيز بر دوش خانواده ها و جامعه مي گذارد . 
فوق تخصص جراحي ياد آور شد: يكي ديگر از موفقيت پژوهشگران و محققان ايراني ابداع دستگاه گاماكروپ بوده است. اين دستگاه حدود ۳ سال گذشته مراحل توليد را سپري كرد و وزارت بهداشت و درمان نيز مجوز توليد انبوه آن را صادر كرده است . 
به گزارش ایرانا، اكبري خاطر نشان كرد : نمونه پيشين اين دستگاه فرانسوي بود كه البته يكي از شركت هاي دانش بنيان در كشور موفق به ساخت نمونه بومي اين دستگاه شد و در حال حاضر به توليد انبوه رسيده است . 
رييس مركز تحقيقات سرطان ايران ادامه داد: اين دستگاه در عمل جراحي سرطان سينه ، روده ، گردن ، پوست كاربرد دارد و حين عمل جراحي از اين دستگاه استفاده مي كنند. 
وي اضافه كرد : اكنون درمورد بيماريهاي غدد لنفاوي ، با استفاده از اين دستگاه نياز به برداشتن تمامي غدد نيست، بلكه بخش بسيار كوچكي از اين غدد لنفاوي جراحي مي شود. 
اكبري ياد آور شد: استفاده از دستگاه گاما كروپ در درمان بيماران سرطاني بسيار موفقيت آميز بوده است و بايد در مراكز درماني سراسر كشور و بيمارستان ها آموزش استفاده از دستگاه به كادر جراحي و تيم درماني ارايه شود . 
به گزارش گروه علمي ايرنا دكتر پرويز دريايي نيز دراين زمينه اظهار داشت: براي انجام راديوتراپي همزمان با عمل جراحي، از دستگاه راديوتراپي IOR در اتاق عمل استفاده مي شود. 
وي گفت: با انجام همزمان اين دو عمل علاوه بر راندمان بالا، فهرست انتظار و زمان نوبت دهي بيماران نيز كاهش يافته است. 
دريايي اظهار داشت: حفظ بافت سينه بدون نياز به برداشتن تمام سينه در درمان جراحي سرطان سينه از ديگر دستاوردهاي چشمگير جراحان عمومي ايران در اين زمينه است. 
وي با يادآوري برگزاري هشتمين كنگره انجمن جراحان عمومي ايران گفت: در اين كنگره كارگاه آموزشي حفظ بافت سينه ويژه جراحان عمومي برگزار مي شود تا جراحان عمومي شركت كننده از سراسر كشور و شهرستان هاي دور و نزديك با اين شيوه نوين از جراحي سرطان سينه آشنا شوند. 
دريايي با تاكيد بر ضرورت غربالگري ابتلا به سرطان ها براي تشخيص و درمان زودهنگام و موثر افزود: غربالگري سرطان ها بايد براساس ميزان شيوع آنها انجام شود؛ از اين رو غربالگري سرطان مري، كولون (روده بزرگ) و سينه در كشور ما اهميت بيشتري دارد. 
دبيرعلمي انجمن علمي جراحان عمومي با بيان اينكه با تشخيص زودهنگام و درمان به موقع طول عمر بيماران نيز افزايش مي يابد، ادامه داد: براي آموزش بهينه شركت كنندگان در كنگره انجمن علمي جراحان عمومي طي ۳ روز ۲۴ ميزگرد براي جراحان عمومي برگزار مي شود تا در جريان اطلاعات روز دنيا در اين زمينه قرار بگيرند. 
دريايي گفت: چنانچه در خانواده اي سابقه ابتلا به سرطان ركتوم (راست روده)، كولون و سينه وجود داشته باشد، پزشك بايد به كمك كولوآندوسكوپي و ماموگرافي، اقوام درجه يك بيمار را غربالگري كند. 
هشتمين كنگره ساليانه انجمن علمي جراحان عمومي ايران ۲۴ تا ۲۶ مهرماه جاري با هدف بررسي اعمال جراحي الكتيو، مشكلات اعمال جراحي اورژانس، جراحي انواع سرطان ها و مراقبت هاي قبل و بعد از آن در مركز همايش هاي بين المللي رازي تهران برگزار خواهد شد. 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه