تاریخ انتشار: یکشنبه 21 مهر 1392
جداسازي و تزريق سلول‌هاي تک هسته‌اي مغز استخوان به مايع نخاع

  جداسازي و تزريق سلول‌هاي تک هسته‌اي مغز استخوان به مايع نخاع

محققان شیراز به توان جداسازی و تزریق سلول‌های تک هسته‌ای مغز استخوان به مایع نخاع در یک روز دست یافتند.کاهش عفونت از مهمترین مزایای این روش است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از واحد مرکزی خبر، پیش از این سلول‌های تک هسته‌ای در محیط کشت به سلول‌های مزانشیم تبدیل می شدند و بعد از مدتی آنها را در مایع نخاعی تزریق می‌کردند که بدلیل ایجاد عفونت، استفاده از این روش متوقف شد.
رئیس بخش پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به خبرنگار ما گفت: اکنون در کشور فقط در بخش پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیمارستان نمازی به این شیوه جدید پیوند مغز استخوان انجام می‌شود.
دکتر ذاکری‌نیا افزود: این روش تاکنون روی 16 بیمار مطابق با استاندارهای مراکز فعال دنیا مانند آلمان و چین بطور موفق انجام شده است.
وی گفت: پیش از این برای پیوند مغز استخوان از مغز استخوان استفاده می‌شد اما اکنون بیشتر از سلول‌های بنیادی خون استفاده می‌شود.
موسس نخستین بخش پیوند مغز استخوان استاندارد در کشور، اضافه کرد: در سال 72 در شیراز با استفاده از دستگاه های هواساز و سایر موارد استاندارد موفق شدیم که نخستین بخش پیوند مغز استخوان استاندارد کشور را راه اندازی کنیم و تاکنون بیش از 700 بیمار در این مرکز پیوند شده اند که در مجموع بین 60 تا 90 درصد موفقیت آمیز بوده است.
دکتر ذاکری‌نیا گفت: تالاسمی ماژور، سرطان خون، سرطان غدد لنفاوی، سرطان مغز استخوان، کم کاری مغز استخوان و سایر بیماری‌های صعب العلاج در این بخش پیوند می شوند.
به گفته وی بیماران از تمام نقاط کشور از جمله اصفهان، کرمان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر و خراسان رضوی برای درمان به مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان نمازی شیراز مراجعه می‌کنند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه