تاریخ انتشار: شنبه 27 مهر 1392
اولین گام در ژن درمانی دیستروفی ماکولا

  اولین گام در ژن درمانی دیستروفی ماکولا

در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه پنسیلوانیا یافته هایی را گزارش کردند که گامی اساسی در تکوین ژن درمانی است و می تواند از دست دادن بینایی را مهار کند یا بینایی را به افرادی با دیستروفی ماکولا بازگرداند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دیستروفی ماکولای ویتلیفرم که آن را بیماری Best می نامند، یکی از شرایطی است که منجر به از دست دادن بینایی در کودکان و بالغین جوان می شود و آن را bestrophinopathies نیز می نامند. این بیماری به دلیل جهش های وراثتی در ژن BEST1 رخ می دهد و در این بیماری با افزایش سن دید مرکزی به شدت کاهش می یابد.

در این مطالعه که در سگ ها صورت گرفته، ابتدا شرایطی مشابه بیماری Best ایجاد کردند. این بیماری در  سگ ها رتینوپاتی چند کانونی سگی (CMR) نامیده می شود و شرایطی بسیار شبیه حالت انسانی دارد.

در مطالعاتی که قبلا صورت گرفته بود محققین یک نسخه از ژن BEST1 را با استفاده از یک ناقل بی ضرر ویروسی به این سلول ها انتقال داده بودند و نتایج خوبی گرفته بودند. محققین این ناقل را به زیر 18 شبکیه در 12 سگ تزریق کردند که هر کدام یک ژن نرمال BEST1 یا یک نسخه نرمال و یک نسخه جهش یافته را حمل می کردند. و برای اطمینان از این که این ناثل به جایگاه درستی هدایت می شود این ناقل ها را با GFP نشان دار کردند. آن ها از دو ناقل متفاوت استفاده کردند که rAAV2/1 و  rAAV2/2 نامیده می شوند و برای مطالعات بالینی انسانی نیز استفاده می شوند.

بعد از تزریق ناقل به زیر شبکیه، محققین بیان پروتئین را تا شش ماه پیگیری کردند. آن ها دریافتند که این بیان 4 تا 6 هفته بعد از تزریق به ماکزیمم مقدار خود می رسد و تا شش ماه به این حالت باقی می ماند که نشان می دهد این درمان پایدار خواهد بود.

آن ها مشاهده کردند در سگ هایی که با rAAV2/1 تیمار شده بودند در آن ها دید رنگی و قابلیت دید مرکزی تا اندازه ای برگشته بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 14 شهریور,1402

امیر

سلام اشتارگات درمان براش میاد

شنبه, 18 شهریور,1402

پزشک مشاور

امیر@:
با سلام
در برخی کشورها سلول درمانی برای این بیماری در فاز دوم کلینیکال ترایال است و نتایج هم از بهبودی و اثربخشی این بیماری در بیماران خبر دادند ولی درخصوص اینکه آیا این بیماری سبب درمان قطعی و موقتی اسیب ایجاد شده میشود لازمه انجام فاز سوم کلینیکال ترایال است که هنوز در هیچ کجا شروع نشده است. در ایران هم فاز تحققیقاتی و فاز حیوانی این بیماری با موفقیت طی شده و به دنبال تولید انبوه این سلول ها برای شروع فاز های کلینیکال ترایال هستند. اگر خبر تازه ای به دستمان رسید از طریق این سایت اعلام میشود.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه