تاریخ انتشار: شنبه 04 آبان 1392
کشف ارتباطات جدید زیستی بین فقدان خواب و سیستم ایمنی

  کشف ارتباطات جدید زیستی بین فقدان خواب و سیستم ایمنی

مطالعات در سطح جمعیت نشان داده است که کمبود خواب خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. این دو بیماری، بیماری هایی هستندکه به دلیل ارتباط شان با پاسخ های التهابی بدن شناخته شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،محققین دانشگاه هلسینکی نشان داده اند که چه نوع مکانیزم های زیستی مرتبط با فقدان خواب روی سیستم ایمنی اثر می گذارند و یک پاسخ التهابی را آغاز می کنند. آن ها ژن هایی را شناسایی کردند که بیشتر به فقدان خواب حساس هستند و بررسی کردند که ایا این ژن ها با تنظیم سیستم ایمنی در ارتباط هستند.

مطالعات روی چهار مرد جوان سالم صورت گرفت که میزان خواب در آن ها به صورت چهار ساعت در شب و به مدت 5 شبانه روز محدود شده بود. نمونه های خونی آن ها قبل و بعد از فقدان خواب جمع آوری شد. سلول های سفید خون از نمونه ها جداسازی شد و بیان همه ژن ها در زمان نمونه گیری با استفاده از میکرواری مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج با نمونه های جمع آوری شده از مردان سالم با خواب نرمال 8 ساعت در شبانه روز مورد مقایسه قرار گرفت.

بیان بسیاری از ژن ها و مسیرهای ژنی مربوط به عملکرد سیستم ایمنی طی زمان فقدان خواب افزایش یافته بود. هم چنین میزان فعالیت سلول های B که مسئول تولید آنتی ژن ها هستند افزایش یافته بود که در عکس العمل های دفاعی بدن شرکت می کنند.

مقدار اینترلوکین های خاصی و مولکول های سیگنالینگ که موجب پیشبرد التهاب  می شوند نیز افزایش یافته بود.

در سطح ژنی نیز نیز بیان ژن TLR4 در زمان فقدان خواب بسیار بالاتر از حالت نرمال بود. و سطح CRP نیز افزایش یافته بود که نشان از التهاب داشت.

از طرف دیگر محققین علاوه بر جمع آوری نمونه های خونی از افراد، از آن ها سوالاتی نیز در مورد سلامتی شان پرسیدند به عنوان مثال این که آیا آن ها فکر می کنند به اندازه کافی خوابیده اند یا خیر؟

محققین شرکت کنندگانی را که تصور می کردند به میزان کافی خوابیده اند با افراد دیگر مقایسه کردند. برخی تغییرات در سطح ژنی در یک هفته محدودیت خواب به صورت تجربی در نمونه های جمعیت نیز مشاهده شد.

این نتایج ممکن است ارتباط بین خواب کوتاه تر و ایجاد بیماری های التهابی مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت را توضیح دهد. این نتایج هم چنین ممکن است این نظریه را که خواب نه تنها بر روی عملکرد مغزی اثر می گذارد بلکه روی سیستم ایمنی و متابولیسم نیز اثر می گذارد تایید می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه