تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 07 آبان 1392
کشف 11 فاکتور ژنتیکی مرتبط با بیماری آلزایمر

دانشمندان در یک مطالعه بزرگ بین المللی توانستند به شناسایی 11 ژن جدید دخیل در بیماری آلزایمر دست یابند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بر اساس بزرگترین مطالعه بین المللی بر روی بیماری آلزایمر(AD) 11 ناحیه جدید روی ژنوم شناسایی شد که در ایجاد این بیماری تخریب کننده عصبی دخیل می باشند. این مطالعه مروری بر مکانیسم های مولکولی این بیماری را ارائه می دهد و موجب بهتر شدن فهم پاتوفیزیولوژی AD می گردد. از سال 2009، 10 ژن برای بیماری آلزایمر شناسایی شده است. در حالیکه بیشتر حساسیت های فردی در ابتلا به این بیماری ناشناخته ماند. بنابراین در سال 2011 یک گروه تحقیقاتی بزرگ بین المللی به بررسی ژنتیکی این بیماری سرعت بخشید و در کمتر از 3 سال این گروه، ژن های بیشتری از آنچه که در این 20 سال کشف شده بود، شناسایی کردند. آنها اطلاعات ژنتیک 74076 بیمار و سالم را از 15 کشور جمع آوری کردند. آنها 11 ژن جدید را کشف کرده و 13 ژن را نیز شناسایی کردند که هنوز ارزش گذاری نشده اند. این 11 ژن جدید می تواند به درک دلایل AD کمک کند. برای مثال یکی از معنی دارترین وابستگی ها در ناحیه  HLA-DRB5/DRB1 کمپلکس سازگاری بافتی پیدا شد. این یافته از چندین جهت جالب توجه می باشد. در ابتدا این یافته قویأ دخالت سیستم ایمنی را در ایجاد AD نشان می دهد. بعلاوه این ناحیه یکسان با بیماری های تخریب کننده عصبی دیگر، اسکلروسیس چندگانه و پارکینسون نیز مرتبط است. این نتایج برخی از ژن های تازه شناخته شده مسیرهای بیولوژیکی دخیل در AD را مانند آمیولوئید (SORL1,CASS4) و مسیرtau (CASS4,FERMT2) تأیید کرد. نقش پاسخ های ایمنی و التهاب(HLA-DRB5/DRB1 , INPP5D , MEF2C) که در مطالعات قبلی مطرح شده بود، تقویت شد که در مهاجرت سلولی (PTK2B)، انتقال لیپید و اندوسیتوز(SORL1) اهمیت دارند. فرضیات جدید بوجود آمده با عملکرد سیناپسی هیپوکمپ (MEF2C , PTK2B)، انتقال اکسونی و سیتواسکلتون (CELF1 , NME8, CASS4) و همچنین میلوئید و عملکرد سلول های میکروگلی (INPP5D ) مرتبط است. این مطالعه نشان داد که  هر ژن مرتبط با این بیماری شناسایی شده می تواند بر دانش محققین در فهم مکانیسم این بیماری بیافزاید و بینشی جدید را برای کشف روش های درمانی فراهم کند. دانشمندان باید به چگونگی عملکرد این ژن ها در بیماری آلزایمر پی ببرند تا بتوانند از نتایج این یافته ها به تولید داروهای مؤثر برای درمان این بیماری برسند.