تاریخ انتشار: پنجشنبه 16 آبان 1392
2 درصد نازایی های بی علت با احتمال ابتلا به سلیاک روبه رو است
مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سلیاکی:

  2 درصد نازایی های بی علت با احتمال ابتلا به سلیاک روبه رو است

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سلیاکی گفت: 2 درصد از افرادی که با مشکل نازایی روبه رو هستند و هیچ علت خاصی برای آنها شناسایی نمی شود، احتمال دارد به بیماری سلیاک مبتلا باشند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ایرنا، دکتر ˈبیژن شهبازخانیˈ روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران به مناسبت برگزاری همایش روز سلیاک اظهار داشت: یکی از ویژگی های بیماری سلیاک تک علامتی بودن آن است به همین دلیل در برخی موارد می تواند به شکل نازایی، کولیک عصبی، کم خونی، پوکی استخوان، فقر آهن، وزن و قد نگرفتن در کودکان و یا مشکلات کبدی بروز کند. 
 
وی افزود: به دلیل تک علامتی بودن این بیماری در برخی موارد با سایر بیماری ها اشتباه گرفته می شود و تشخیص داده نمی شود و یا در مواردی دیرتشخیص داده می شود. 
 
شهبازخانی گفت: سلیاک یک بیماری ژنتیکی است و تظاهرات بالینی آن در سنین مختلف متفاوت است به گونه ای که ممکن است در کودکان با کوتاهی قد و عدم افزایش وزن و در بزرگسالان به اشکال مختلف مانند اسهال، دل درد و یا نفخ شکم مزمن بروز کند. 
 
وی در مورد بیماری سلیاک توضیح داد: سلیاک حساسیت سیستم ایمنی دستگاه گوارش به پروتئین گندم و جو (گلوتن) است و در افرادی که به طور ژنتیکی به این ماده حساسیت دارند، در صورت مصرف غذاهای حاوی گندم و جو واکنش ایمنی ایجاد می شود. 
 
شهبازخانی گفت: مشکلات مربوط به سلیاک محدود به دستگاه گوارش نیست و می تواند به اشکال مختلف و در سایر اعضای بدن بروز کند. 
 
وی ادامه داد: عوامل ژنتیکی و آنتی ژن موجود در پروتئین گندم و جو به عنوان 2 عامل اصلی بروز سلیاک شناخته شده است. 
 
شهبازخانی با یادآوری مطالعات صورت گرفته در پژوهشکده گوارش و کبد بیمارستان شریعتی، افزود: طبق نتایج این مطالعات که در شهرهای ساری، گنبد کاووس، کرمان و تهران صورت گرفته است از هر 104 نفر یک نفر دارای ژن نهفته این بیماری هستند که در 15 درصد از این تعداد علایم بیماری بروز می کند. 
 
مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سلیاکی در ادامه بر نیاز توجه مسوولان به وضعیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری تاکید کرد و گفت: بیماران مبتلا به سلیاک که بیشتر از خانواده های متوسط و یا ضعیف جامعه هستند، توانایی تهیه مواد غذایی فاقد گلوتن را به دلیل بالابودن قیمت آنها ندارند و بر اثر عدم رعایت رژیم غذایی مناسب به عوارض شدیدتر این بیماری و در مواردی سرطان های روده و یا مری مبتلا می شوند. 
 
شهبازیان افزود: معاونت بهداشت و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید وارد این حوزه شود و با همکاری شرکت های تولیدکننده محصولات غذایی، موادغذایی فاقد گلوتن را برای حمایت از این بیماران تهیه و عرضه کند. 
 
وی گفت: با پیگیری های صورت گرفته انجمن سلیاک، اکنون بیماری سلیاک در زیرمجموعه بیماری های خاص قرار گرفته است و در سال جاری 30 میلیارد ریال برای اولین بار برای آن بودجه درنظرگرفته شده که تاکنون اختصاص نیافته است. 
 
شهبازیان افزود: در صورت اختصاص، این بودجه صرف تهیه محصولات غذایی مناسب و فاقد گلوتن، داروهای مناسب و همچنین تاسیس آزمایشگاه مخصوص بیماران سلیاکی می شود. 
 
به گفته وی، سلیاک یک بیماری خطرناک نیست و با پیروی از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن به راحتی می توان علایم آن را درمان و بیماری را کنترل کرد. 
 
بیماری سلیاک یک اختلال خود ایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی (ارثی) است. در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب می بیند و در جذب مواد اختلال پیدا می شود. 
 
در صورتی که بیماران مبتلا به سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن را که در برخی غلات مانند گندم، جو، چاودار و جوی دوسر وجود دارد، مصرف کنند دچار علایم عدم تحمل می شوند. 
 
ورود گلوتن به سلول پرزهای روده موجب پاسخ سیستم ایمنی می شود و واکنش التهابی ایجاد شده موجب تحلیل پرزهای روده و کاهش فعالیت آنزیم های روده می شود. چون بخش عمده ای از جذب مواد غذایی در روده در پرزهای روده انجام می شود، تخریب پرزها موجب سوء جذب می شود. در اغلب موارد بیماری سلیاک، ژنتیکی است اما این بیماری واگیردار یا سرطانی نیست . 
 
همایش علمی یکروزه سلیاک فردا پنجشنبه با حضور جمعی از متخصصان گوارش و کبد کشور، بیماران سلیاکی و برخی مسوولان وزارت بهداشت در بیمارستان شریعتی برگزار می شود.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه