تاریخ انتشار: شنبه 18 آبان 1392
خاصیت ضد سرطانی شیر

پپتید مشتق شده از شیر گاو در محیط کشت، سلول های سرطانی معده را می کشد.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، مطالعه ای که توسط پژوهشگران تایوانی انجام شده نشان می دهد قطعه پپتیدی مشتق شده از شیر گاو به نام  lactoferricin B25 (LFcinB25)در محیط کشت خاصیت ضد سرطانی در مقابل سلول های سرطانی معده نشان می دهد.طبق این یافته ها که در مجله Dairy Science نیز به چاپ رسیده اند استفاده از LFcinB25  در بیماران مبتلا به سرطان معده می تواند به عنوان یک پتانسیل درمانی در نظر گرفته شود. سرطان معده یکی ازکشنده ترین سرطان ها  مخصوصا در کشورهای آسیایی است. در صورتی که سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود جراحی و شیمی درمانی عمده ترین درمان این نوع سرطان به شمار می آیند بنابراین روش های تشخیص زود هنگام این بیماری مورد نیازند. پژوهشگران تایلندی اثرات سه  قطعه پپتیدی مشتق شده از lactoferricin را مورد ارزیابی قرار داده اند. Lactoferricin موجود درشیردارای خواص ضد باکتریایی است. یکی از این قطعات به نام LFcinB25 با توجه به مقدار و زمان، بقای سلول های سرطانی معده (AGS ) را کاهش می دهند. بعد از یک ساعت ماده مذکور وارد غشا سلول ها شده و بعد از 24 ساعت سلول های سرطانی کوچک شده و توانایی خود را برای اتصال به سطح از دست می دهند. در مراحل اولیه به کارگیری این ماده درصد زنده ماندن سلول ها از طریق آپوپتوز واتو فاژی کاهش می یابد ودر مراحل بعدی آپوپتوز غالب می شود. محققان معتقدند ماده دیگری به نام Beclin-1 فعالیت LFcinB25 را افزایش می دهد. پروتئین اخیر در انسان نقش اصلی را اتوفاژی، رشد تومور و از بین رفتن نورون ها بازی می کند. پژوهشگران معتقدند می توان خاصیت ضد سرطانی LFcinB25 را توسط  Beclin-1  تقویت کرد و از آن در درمان سرطان سود جست.