تاریخ انتشار: یکشنبه 26 آبان 1392
درمان موفقیت آمیز آرتروز زانو با سلول درمانی
مسئول طرح سلول درمانی آرتروز رویان خبر داد:

  درمان موفقیت آمیز آرتروز زانو با سلول درمانی

مسئول طرح سلول درمانی آرتروز رویان گفت: درمان آرتروز زانو با سلول درمانی تا 60 درصد در بهبود درد و 50 درصد با بهبود عملکرد همراه بوده و میزان پاسخگویی 50 درصد است و بسیاری از بیمارانی که قادر به راه رفتن نبودند حالا می توانند مدت زیادی راه بروند و شاهد تغییرات مثبتی در خود هستند.
امتیاز: Article Rating

دکتر مائده قربانی در این باره به در گفتگو با خبرنگار بنیان تصریح کرد: آرتروزمفصل زانو، شایعترین بیماری تخریبی ازمیان مفاصل بدن است که فاز اول این طرح بر روی شش نفر از افرادی که دچار آرتروز زانوی شدید بوده و کاندید جراحی تعویض مفصل بودند، انجام شد و سلامت آن به اثبات رسید.
وی با اشاره به اینکه این طرح در فاز دوم مطالعاتی قرار دارد، تصریح کرد: در فاز دوم تحقیقات بر روی 48 نفر، طی دو سال و نیم انجام شد که برای این طرح دو گروه شاهد که در داخل استخوانش دارونما تزریق شد و گروه کنترل که برای آنها داروی اصلی تزریق شد، انتخاب شدند.
او ادامه داد: در فواصل زمانی مختلف بین 12 تا 14 ماه پس از تزریق، این بیماران معاینه شدند و داده ها حاکی از آن بود که در 60 درصد موارد بهبود درد و در 50 درصد بهبود عملکرد داشته ایم و میزان پاسخگویی 50 درصد است.   
بهبود عیوب زانو تا شش ماه بعد از سلول درمانی
قربانی با تاکید بر اینکه بهترین سن برای درمان آرتروز زانو با استفاده از سلول های بنیادی ۱۸ تا ۶۵ سال است چون فرآیند استخوان سازی در افراد ۶۵ سال به بالا کند می شود، خاطر نشان کرد: برای سلول درمانی آرتروز، از مغز استخوان بیمار سلول های بنیادی غضروف ساز گرفته می شود و طی 4 تا 6 هفته در آزمایشگاه کشت داده می شود و در دو مرحله به مفصل زانو تزریق می شود.
این پزشک عمومی افزود: بهبودی نیز اغلب پس از ۶ ماه حاصل می شود که می توان نتایج آن را در تصویربرداری با «سی تی اسکن»، MRI و رفتار حرکتی بیمار به خوبی مشاهده کرد.
مسئول طرح سلول درمانی آرتروز رویان اذعان کرد: میزان پاسخ سلول درمانی در افراد مبتلا، به نوع استفاده دوباره فرد از زانویش دارد و به طور مثال کسی که روی زانویش فشار بیاورد دوباره غضروف از بین می رود و شاید این نوع درمان دوام کمتری برایش داشته باشد.
او گفت: با آرتروز بافت غضروفی بیمار به تدریج از دست می رود اما سلول درمانی توانایی خود را در کاهش مشکلات حرکتی و درد ناشی از آن در افراد مبتلا نشان داده است.
وی با تاکید بر اینکه هر چیز میزان تخریب زانو کمترباشد، پاسخ بهتری خواهیم گرفت، افزود: در مرحله یک و دو ابتلا به آرتروز افراد متوجه نمی شوند و مرحله 3 بهترین زمان برای سلول درمانی است اما در مرحله چهار به شرط اینکه ساییدگی شدید نباشد می توان سلول درمانی را برایشان انجام داد.
وی در خصوص رابطه پاسخگویی این درمان با سن افراد مبتلا گفت: برای درمان هر نوع بیماری زمانی که سن افراد کمتر باشد میزان پاسخگویی بیشتر است چون سلول های مغز استخوان جوانتر هستند و تکثیر بهتر انجام می شود.
او در خاتمه گفت: مهم ترین مزیت سلول درمانی، سلامت و اطمینان از درمان است چون سلول های بنیادی از بدن خود بیمار گرفته و با کنترل و دقت خاصی کشت داده می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه