تاریخ انتشار: شنبه 09 آذر 1392
بلوکه کردن تکثیر ویروس HIV امکان پذیر است

  بلوکه کردن تکثیر ویروس HIV امکان پذیر است

جمعی از دانشمندان اسپانیایی توانسته اند مولکول های کوچکی را طراحی کنند که توانایی اتصال به ژنوم ویروس عامل ایدز و بلوکه کردن تکثیر آن را دارند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، مولکول های طراحی شده تولید ماده ژنتیکی ویروس HIV را در هسته  سلول های آلوده مهار می کنند بنابراین تکثیر ویروس مهار شده و دیگر سلول ها آلوده نمی شوند. این موفقیت حاصل همکاری چندین گروه بوده است. طراحی، سنتز و آزمایشات هر یک توسط گروه خاصی انجام شده است.
ماده ژنتیکی ویروس عامل بیماری ایدز که HIV-1 نام دارد RNA است و پروتئین های متعددی را کد می کند که به ویروس کمک می کند تا در سلول های انسان نفوذ کرده و در آن ها تکثیر یابد. مهار کننده جدید که terphenyls نام گرفته است توسط کامپیوتر طراحی شده تا بتواند با یکی از پروتئین های ویروس به نام Rev بر همکنش دهد. Terphenyls به گیرنده Rev که در ژنوم ویروس قرار دارد متصل شده و از اتصال پروتئین مذکور به گیرنده اش جلوگیری می کند. بر همکنش Rev و گیرنده اش بر روی RNA برای خروج ژنوم ویروس از هسته سلول های آلوده و در نتیجه برای بقای ویروس HIV-1 ضروری است.  بعد از طراحی مولکول terphenyls، این ماده در آزمایشگاه سنتز شده و آزمایشات بعدی توانایی آن را برای بلوکه کردن پروتئین Rev تائید کرده اند.  تا پیش از این امکان طراحی یک پروتئین با کامپیوتر وجود نداشت و سنتز terphenyls می تواند سرآغاز تولید داروهای جدیدی باشد که می توانند اسیدهای نوکلئیک را مورد هدف قرار دهند.
در سال2010 تعداد مبتلایان به ایدز 34 میلیون نفر بوده است. مقاومت به داروهای ضد ویروسی و فقدان واکسن موثر، نیاز به شناسایی داروهایی را که بتوانند برقسمت های دیگر ویروس اثر بگذارند پررنگ تر کرده است.پروتئین Rev یکی از این اهداف است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه