تاریخ انتشار: یکشنبه 10 آذر 1392
 مرجان های دریایی در خدمت پیوند استخوان

  مرجان های دریایی در خدمت پیوند استخوان

به زودی مرجان های دریایی به طور گسترده در پیوند استخوان به کار خواهند رفت. مطالعه جدید انجام شده در رابطه با خواص مواد مرجان ها و سازگار کردن آن ها با استخوان طبیعی این امر را امکان پذیر کرده است.
امتیاز: Article Rating
 
به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، با تبدیل  کربنات کلسیم ( ماده ای که در اسکلت خارجی مرجان های دریای  یافت می شود) به (coralline hydroxyapatite (CHA  ماده ای به نام coralline hydroxyapatite/calcium carbonate یا CHACC  به دست می آید که می توان ازآن در پیوند استخوان سود جست. نتایج منتشر شده مطالعه ای که درمجله Biomedical Materials ارائه شده نشان می دهد با به کارگیری این ماده در 16 بیمار، بعد ازچهار ماه درهر یک از بیماران بهبودی قابل توجهی مشاهده شده است و بعد از دو سال CHACC کاملا تجزیه شده است. 
CHA مشتق شده از مرجان های دریایی سال ها  به طور موفقیت آمیزی درموارد پیوند استخوان استفاده می شد اما استفاده از آن به استخوان های خاصی محدود بود زیرا به طور کامل تجزیه نمی شد. به تازگی پژوهشگران موفق شده اند با تغییراتی در روش پیشین نتایج پیوند های استخوان را بهبود بخشند. آن ها ترکیبات قابل تجزیه ای را از مرجان های دریایی به دست آورده اند که بسیار مشابه CHA مورد استفاده دربازسازی استخوان می باشد که تا پیش از این به کار می رفت و با داشتن خواصی برای بهتر تجزیه شدن، با بافت طبیعی استخوان سازگاری بیشتری دارد. موادی که قابلیت تجزیه شدن نداشته باشند و در استخوان باقی بمانند مشکلاتی را به وجود خواهند آورد و در شرایط حاد ممکن است استخوان مصنوعی شکسته شود و یا منبع عفونت باکتریایی شود. CHACC می تواند جایگزین پیوند autograft باشد در این نوع پیوند قطعه ای از استخوان بیمار به خود وی پیوند زده می شود تا استخوان آسیب دیده بازسازی شود. در کنار محدودیت استخوان در پیوند  autograft، درد و مدت زمان طولانی جهت بازسازی جایی که استخوان از آن برداشته شده نیز از دیگر مشکلات این نوع پیوند است. در این مطالعه محققان چینی و انگلیسی کربنات کلسیم را به طور جرئی به CHA تبدیل کرده اند تا ماده CHACC حاصل شود. ترکیب CHACC شامل 15 درصد از    CHAدر لایه نازکی از کربنات کلسیم است که  ساختاری محکم و متخلخل دارد و دارای خواصی است که آن را در بدن انسان قابل تجزیه می کند و می تواند بهبود استخوان را تسهیل کند. محققان ابتدا خواص فیزیکی و شیمیایی CHACC را مورد بررسی قرار داده و سپس آن را با سلول های بنیادی مزانشیمی انسان ترکیب کرده و به مدت ده روزبه موش ها تزریق کرده اند نتایج نشان دهنده تشکیل استخوان جدید در سطح CHACC بوده است. در مرحله نخست آزمایشات بالینی 16 بیمار(11 مرد و 5 زن) با چهار نوع مشکل مختلف استخوانی و با جراحی CHACC را دریافت کرده اند. طبق نتایج چهار ماه بعد از جراحی، بهبودی در بیماران مشاهده شده و بعد از 24-18 ماه CHACC نیزتجزیه شده است. بازسازی استخوان فرایند کندی است که ممکن است 3 تا 5 سال  زمان نیاز داشته باشد از طرفی استخوان های قدیمی در بدن به طور پیوسته با بافت جدید جایگزین می شوند بنابراین استخوان مصنوعی باید در بدن قابل تجزیه باشد. محققان می گویند استفاده از CHACCگرچه امید وار کننده است ولی این ماده فاقد مواد آلی ، سلول های زنده  و توانایی القای تشکیل استخوان جدید است. آن ها قصد دارند در مطالعه بعدی برای ارتقای روش مذکور ازترکیب فاکتورهای رشد و سلول های بنیادی استفاده نمایند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه