تاریخ انتشار: شنبه 16 آذر 1392
حسگرهای مولکولی اولین نشانه های مولتیپل اسکلروزیس(MS) را شناسایی می کنند

  حسگرهای مولکولی اولین نشانه های مولتیپل اسکلروزیس(MS) را شناسایی می کنند

وجود ترومبین بالا در مغز می تواند یکی از علایم صرع، پیش از وقوع آن باشد که منجر به ایجاد پاسخ ایمنی و در نهایت از بین رفتن میلین می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، ببیماری مولتیپل اسکلروزیس قربانیانش را به صورت آهسته و پیشرونده با گذشت سال­های زیاد از بین می برد و برای برخی دیگر، بدون هیچ هشدار قبلی و با یک حمله منجر به مرگ می شود. اما همه بیماران یک وجه اشتراک دارند: این بیماری به صورت طولانی مدت در سیستم عصبی آن ها پنهان بوده و حتی پیشرفته ترین روش های تشخیصی هم نتوانسته اند آن را شناسایی کنند. اما اینک محققین انستیتو گلدستون، حسگر مولکولی جدیدی را طراحی کرده اند که می تواند مولتیپل اسکلروزیس را در مراحل اولیه آن و حتی پیش از این که نشان های فیزیکی آن بروز کند، تشخیص دهد.

در مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته این محققین با استفاده از مدل های حیوانی نشان دادند که فعالیت تشدید شده پروتئین ترومبین در مغز می تواند به عنوان یک نشانگر اولیه مولتیپل اسکلروزیس عمل کند. آن ها با نشان دار کردن یک پروب به صورت فلورسنت توانستند نشان دهند که ترومبین فعال در مراحل اولیه مولتیپل اسکلروزیس وجود دارد و این ترومبین فعال با شدت بیماری نیز رابطه ای مستقیم دارد.

مطالعه صورت گرفته در گذشته نشان داد  که یک گام اساسی در پیشرفت مولتیپل اسکلروزیس اختلال در سد خونی-مغزی است. این سد به طور فیزیکی مغز را از گردش خون جدا می کند و اگر این سد شکسته شود، فیبرینوژن به درون مغز نفوذ می کند و زمانی که این اتفاق می افتد ترومبین، فیبرینوژن را به فیبرین تبدیل می کند. ساخته شدن فیبرین درون مغز پاسخ سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند که این خود منجر به از بین رفتن غلاف میلینی سلول های عصبی  در زمان پیشرفت بیماری می شود.

محققین می گویند قادر هستند ترومبین را پیش از این که سایر علایم و عوارض بیماری آغاز شود شناسایی کنند.آن ها در این مطالعه از یک ACPP خاص ترومبین استفاده کردند که می توانست زمانی که بیماری پیشرفت می کند، فعالیت ترومبین را در موش ردیابی کند.

پایان مطلب/ 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه