تاریخ انتشار: یکشنبه 17 آذر 1392
چگونه نوع سلول را با تحریک یک سوئیچ ساده تغییر دهیم

  چگونه نوع سلول را با تحریک یک سوئیچ ساده تغییر دهیم

با استفاده از دستکاری های ژنتیکی می توان ژن های خاصی را درون سلول خاموش یا فعال کرد و سرنوشت سلول ها را طی فرایندی به نام دگرتمایزی تغییر داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، با یکسری از استثناهای محدود، سلول ها زمانی که تخصصی می شوند، نوعشان را تغییر نمی دهند، به عنوان مثال، یک سلول قلبی به طور ناگهانی به سلول مغزی تبدیل نمی شود. با این وجود، یافته های جدید به دست آمده از تحقیقات دانشمندان سانتا باربارا روشی را برای تغییر یک نوع سلول به نوعی دیگر از سلول شناسایی کرده اند که دگرتمایزی نامیده می شود.
در مطالعه صورت گرفته در مدل حیوانی C. elegans این محققین از فاکتور رونویسی ELT-7 استفاده کردند تا طی یک فرایند تک مرحله ای سلول های حلقی این کرم ها را به سلول های روده ای تبدیل کنند. هر سلول دارای توان ژنتیکی برای تبدیل شدن به انواع سلول ها است. با این وجود، تاریخچه سلول و سیگنال هایی که سلول دریافت می کند، فاکتورهای رونویسی را که در بر گرفته اند تغییر می دهند و تعیین می کنند که به چه نوع سلولی تبدیل شوند.
این مطالعه از آن جایی بسیار جالب است که تا پیش از این تصور می شد که فقط سلول های جنینی قادر به  انجام فرایند گفته شده هستند اما سلول های متعهد شده ای که این محققین استفاده کردند نیز توانستند به طور کامل تغییر ماهیت داده و باز برنامه ریزی شوند.
تبدیل نوعی سلول به نوعی دیگر از سلول در بافت های از دست رفته یا جایگزین کردن سلول های آسیب دیده با استفاده از سلول های موجود یکی از مباحث عمده موجود در طب ترمیمی است.
در این مطالعه محققین از سلول های مختلفی در C.elegans استفاده کردند و ملاحظه کردند که فقط سلول های حلقی قادر هستند که به سلول های روده تبدیل شوند در حالی که سلول های پوستی، عصبی و عضلانی قادر به این امر نبودند.
آن ها در این مورد با استفاده از ناک اوت کردن ژن های خاص و دستکاری های ژنتیکی در پی سوئیچ کردن سرنوشت سلولی بودند.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه