تاریخ انتشار: دوشنبه 18 آذر 1392
هورمونی جدید برای تکوین قلب

  هورمونی جدید برای تکوین قلب

محققین ژن کد کننده هورمونی به نام ELABELA را شناسایی کردند که می تواند به طور مؤثر به عنوان یک مولکول درمانی برای بیماری های قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، این هورمون به نام ELABELA با 32 اسید آمینه می باشد که کوچکترین پروتئینی است که در بدن انسان تولید می گردد.
تیم تحقیقاتی دکتر Reversade به بررسی عملکرد این هورمون پرداختند. آنها از مدل Zebrafish که فاقد این هورمون است، استفاده کردند. آنها نشان دادند که هورمون ELABELA برای تشکیل قلب ضروری می باشد. جنین Zebrafish فاقد این ژن به طور کامل قلب ندارند. کمبود این هورمون در بسیاری از بیماری ها مانند حذف انسولین و یا مقاومت به انسولین که در بیماران دیابتی وجود دارد و بی نظمی در هورمون های سیری و اشتها که موجب چاقی می گردد، مشاهد می شود. این هورمون فرآیندهایی مانند خواب، اشتها و باروری را کنترل می کند. به هر حال این اولین باری بود که دانشمندان نشان دادند که حضور یک هورمون حفاظت شده مانند یک نقش اولیه در طی جنین زایی نقش بازی می کند و به طور مؤثر تکوین یک اندام کامل را سازماندهی می کند.
این تیم تحقیقاتی همچنین نشان دادند که ELABELA از رسپتوری که خاص APELIN (هورمون کنترل کننده فشار) می باشد، استفاده می کند. این رسپتور APJ یا Apelin نام دارد و عملکرد دوگانه ای دارد. در ابتدا سیگنال ها را از ELABELA و سپس از APELIN منتقل می کند. جهش در رسپتورApelin نیز از تشکیل قلب جلوگیری می کند.
ELABEA همچنین در سلول های بنیادی انسان نیز بیان می شود، نشان دهنده این است که ممکن است این هورمون علاوه بر شرکت در تکوین قلب عملکردهای دیگری نیز دارد. این نتایج امید بسیاری را در استفاده از ELABELA به عنوان یک مولکول درمانی برای بیماری های قلبی ایجاد کرد. از آنجاییکه برخی افراد دارای کپی های مضری از ژن ELABELA در ژنتیک خود باشند، تعیین توالی این ژن خاص در جمعیت عمومی ممکن است به تعیین استعداد ایجاد ناهنجاری های قلبی قبل از پیشرفت بیماری کمک کند. به گفته دکترRevesade، ژنوم انسان در حدود یک دهه قبل تعیین توالی شد ولی ما هنوز می توانیم هورمون های بی نامی را پیدا کنیم که ما را طلسم می کند. این کشفیات وعده بزرگی را برای پیشرفت درمان های هدف گیری شده بیماری های قلبی و کنترل فشار خون در آینده فراهم کرد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه