تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 دی 1392
کشف یک روش درمانی جدید بالقوه برای سرطان پانکراس

  کشف یک روش درمانی جدید بالقوه برای سرطان پانکراس

محققین دانشگاه منچستر بر این باور هستند که راهی جدید کشف کرده اند که به موجب آن شیمی درمانی موثرتری برای بیماران مبتلا به سرطان پانکراس صورت خواهد گرفت.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، سرطان پانکراس یک سرطان بسیار تهاجمی است که روش های تشخیصی ضعیف و گزینه های درمانی محدودی دارد و شدیدا به شیمی درمانی و رادیوتراپی مقاوم است.

اما  محققین براین باور هستند که استراتژی موثری را برای ازبین بردن انتخابی سلول های سرطانی پانکراسی در مقایسه با تعداد کم سلول های سالم پیدا کرده اند که می تواند به درمان موثر این سرطان کمک کند.

طبق مطالعه ای که پیش از این محققین انجام داده بودند دریافتند که سلول های سرطانی پانکراسی ممکن است منبع انرژی ویژه خودشان را داشته باشند که سطوح کلسیم را حفظ می کند و سلول های سرطانی را زنده نگه می دارد. حفظ کلسیم در یک سطح پایین درون سلول برای بقای این سلول ها حیاتی است و این عمل از طریق پمپ کلسیمی موجود در غشای سیتوپلاسمی صورت می گیرد.

این پمپ کلسیمی را تحت عنوان PMCA می شناسند و منبع انرژی آن ATP است.  انرژی بدن از دو منبع میتوکندری ها و گلیکولیز فراهم می شود. در سلول های نرمال، میتوکندری حدود 90% انرژی را تامین می کند این در حالی است که در سلول های سرطانی این معادله به سمت گلیکولیز شیفت پیدا می کند و این گلیکولیز است که منبع اصلی تامین انرژی می شود.

تصور می شود که پمپ کلسیمی منبع ATPگلیکولیتیک مختص خودش را داشته باشد که به سلول های سرطانی این امکان را می دهد که بقای بیشتری در مقایسه با سلول های سرطانی داشته باشند.

محققین سلول های پانکراسی سرطانی انسانی را گرفتند و اثر بلوک کردن هر دو این منبع انرژی را روی آن ها بررسی کردند. نتایج نشان داد که بلوک کردن متابولیسم میتوکندریایی هیچ اثری نداشته است اما بلوک کردن گلیکولیز نشان داد که کاهش منبع ATP موجب مهار پمپ کلسیم می شود و در نتیجه کلسیم درون سلولی افزایش می یابد و ایجاد سمیت می کند و نهایتا سلول را می کشد.

طراحی داروهایی که بتوانند به طور موثر پمپ های کلسیمی را در این سلول ها از کار بیاندازند می تواند استراتژی موثری در درمان باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه