تاریخ انتشار: یکشنبه 15 دی 1392
450 هزار سال عمر از دست رفته به دلیل بیماری سرطان وجود دارد
دبیر شورای بیماری های خاص سازمان صدا و سیما:

  450 هزار سال عمر از دست رفته به دلیل بیماری سرطان وجود دارد

دبیر شورای بیماری های خاص سازمان صدا و سیماهزینه های تحمیلی بیماری سرطان را برای نظام سلامت کشور و مبتلایان بسیارسنگین خواند و افزود: طبق آمارمراکز تحقیقاتی در سال های 91-1390، در کشور ما سالانه 450 هزار سال عمر از دست رفته به دلیل بیماری سرطان وجود دارد
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ایرنا، عباس پورنصاری به مناسبت برگزاری کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان اظهار داشت: همچنین سالانه در کشور ما 8 هزار و 100 میلیارد تومان هزینه عمر از دست رفته به دلیل بیماری سرطان وجود دارد و هزینه های درمان بیماران مبتلا در سال حدود 2 هزار و 100 میلیارد تومان محاسبه شده است. 
 
دبیر شورای بیماری های خاص سازمان صدا و سیما ادامه داد: بر اساس این آمار اکنون حدود 500 هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد که با این بیماری زندگی می کنند. طبق آخرین آمار ارایه شده از مراکز تحقیقاتی در سال 1390، سالانه 90 هزار نفر به جمع مبتلایان به بیماری سرطان در کشور افزوده می شود.
 
وی با بیان اینکه در دنیا دو سوم مرگ و میرها به دلیل بیماری های غیرواگیر رخ می دهد، افزود: در کشور ما نیز به ترتیب بیماری های قلبی عروقی، حوادث و سرطان بیشترین علل بروز مرگ و میر را شامل می شوند. 
 
پورنصاری گفت: تغییر در سبک زندگی، عدم توجه به عوامل خطرزا، مصرف دخانیات، عدم تحرک، تغذیه نامناسب، اضافه وزن و چاقی، آلودگی های محیطی مانند آب، خاک و غذا، عوامل ژنتیکی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، برخی داروها و بالارفتن سن از عوامل بروز سرطان در کشور ما به شمار می رود. 
 
وی اظهار داشت: سرطان های شایع در بین مردان ایرانی شامل سرطان های معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ، خون، ریه، مری، مغز و غدد لنفاوی است. 
 
پورنصاری ادامه داد: همچنین شایع ترین سرطان ها در بین زنان ایرانی را سرطان های سینه، روده بزرگ، معده، مری، خون، تیروئید، تخمدان، رحم و مغز شامل می شود. 
 
وی در مورد هزینه های درمان هر فرد سرطانی در سال نیز اظهار داشت: هر فرد سرطانی سالانه 95 میلیون تومان خسارت عمر از دست رفته و 25 میلیون تومان هزینه درمان دارد. 
 
پورنصاری رشد علمی کشور و تجهیزات مورد نیاز برای تشخیص و درمان سرطان را در کشور مناسب دانست و گفت: با شرط خذف عوامل خطرزا، 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری و 40 درصد مابقی سرطان ها قابل درمان است. 
 
رییس کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان در ادامه در مورد برنامه های این کنگره توضیح داد: این کنگره با هدف ترویج برنامه جامع کنترل سرطان و تعیین اولویت های این برنامه برگزار می شود. 
 
پورنصاری افزود: برنامه جامع کنترل سرطان را سازمان بهداشت جهانی تصویب و کشورهای عضو به منظور پیوستن و اجرای این برنامه کمیته ای را برای اجرای آن تشکیل داده اند.
 
وی ادامه داد: لزوم شناخت سرطان به عنوان یک معضل جهانی، اجرای یک شیوه هماهنگ برای رویارویی با سرطان و لحاظ کردن الگوهای ملی سرطان بر اساس منابع کشورها ازجمله اهداف این برنامه است که در صورت اجرا کاهش شیوع این سرطان، درمان مناسب و کاهش مرگ و میر ناشی از آن را درپی خواهد داشت. 
 
پورنصاری ارتقای سطح آگاهی جامعه، تغییر در سبک زندگی و رفتار، توجه به عوامل خطر، ایجاد هماهنگی بین متولیان اصلی سرطان، جریان سازی موثر توسط رسانه ها برای یادآوری اهمیت توجه به سرطان را از دیگر اهداف برگزاری کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان عنوان کرد. 
 
وی افزود: تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و منویات ایشان در زمینه اهمیت کنترل و پیشگیری از سرطان در جامعه و عمل به وظیفه و نقش رسانه ملی در این زمینه از دیگر اهدافی است که در این کنگره دنبال می شود. 
 
پورنصاری سرطان و برنامه های پیشگیری و تشخیص زودهنگام، سرطان و برنامه های تشخیصی و درمانی، سرطان و راهنماهای ملی سلامت، سرطان و برنامه مراقبت های حمایتی و تسکینی، سرطان و پژوهش و ارزیابی های کلان، سرطان و برنامه جامع ثبت و مراقبت و سرطان و رسانه ازجمله محورهای برگزاری این کنگره دانست. 
 
وی افزود: سرطان و سازمان های مردم نهاد، سرطان و همکاری های بین بخشی، سرطان و ملاحظات اقتصادی، سرطان و ملاحظات اخلاقی و حقوقی و سرطان و شاخص های اجتماعی سلامت از دیگر محورهای این کنگره به شمار می رود. 
 
کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان و نخستین همایش روز جهانی سرطان به طور همزمان در روزهای 15 تا 17 بهمن ماه سال جاری و با همکاری 20 سازمان و نهاد دولتی و خصوصی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در تهران برگزار می شود. 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه