تاریخ انتشار: دوشنبه 16 دی 1392
محققین نقص  ژنتیکی دیستروفی عضلانی را در سطوح اتمی نشان داده اند و داروی هدفمندی را برای درمان این بیماری طراحی کرده اند

  محققین نقص ژنتیکی دیستروفی عضلانی را در سطوح اتمی نشان داده اند و داروی هدفمندی را برای درمان این بیماری طراحی کرده اند

محققین انستیتو تحقیقاتی فلوریدا از مشاهداتی در سطح اتمی و مربوط به نقص ژنتیکی منجر به ایجاد دیستروفی میوتونیک نوع2 خبر داده اند و با استفاده از اطلاعات به دست آمده از آن داروی جدید را طراحی کرده اند که پتانسیل حل این مشکل و معکوس کردن بیماری را دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این اولین بار است که ساختار نقص RNA یی که منجر به ایجاد این بیماری می شود، تعیین می گردد. بر مبنای این اطلاعات محققین ترکیبی را طراحی کرده اند که حتی در مقادیر بسیار اندک منجر می تواند نقایص همراه با این بیماری را در سلول های تحت درمان بهبود ببخشد.

دیستروفی میوتونیک نوع 2 یک فرم نسبتا نادر از دیستروفی عضلانی است که تا حدی نسبت به دیستروفی میوتونیک نوع1  از شدت کمتری برخوردار است. هر دو نوع دیستروفی میوتونیک بیماری های وراثتی هستند که در آن ها انرژی عضلانی به شدت هدر می رود و فرد دچار ضعف مداوم است. هر دو نوع این بیماری به دلیل نقص ژنتیکی تحت عنوان RNA repeat expansion است که در آن یکسری از نوکلئوتیدها بیش از حد معمول در کدهای ژنتیکی فرد تکرار شده اند. این تکرار به پروتئین MBNL1 متصل می شود، آن را غیر فعال می سازد و درنتیجه پردازش RNA به صورت غیر طبیعی اتفاق می افتد و منجر به بیماری می شود.

محققین برای یافتن ساختار این تکرار در دیستروفی میوتونیک نوع2  و در سطوح اتمی از تکنیک کریستالوگرافی اشعه X استفاده کردند با این تفاوت که تغییرات عمده ای در آن انجام دادند. این تکنیک اجازه داد RNA کریستالی شده و ساختار آن به خوبی مشخص شود.

با استفاده از اطلاعات به دست آمده از ساختار و حرکت RNA، محققین توانستند مولکولی را برای بهیود عملکرد RNA طراحی کنند.

این یافته های جدید با استفاده از مدل سازی های کامپیوتری نیز مورد تایید قرار گرفت که دقیقا نشان می داد که چگونه مولکول های کوچک در تمام مدت با ساختار RNA واکنش  داده  و آن را تغییر می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 29 دی,1392

لیلا عرب

با سلام <br />درمان دیستروفی دوشن با سلول های بنیادی به تنهایی امکان پذیر نمی باشد و لازم است ژن درمانی ژن مسئول را اصلاح کرده تا بدن قادر به تولید سلول های سالم باشد.اما هنوز محققین ژنتیک به این موففقیت دست پیدا نکردند.

یکشنبه, 29 دی,1392

حسین

باسلام وخسته نباشیدباارزوی شفای تمام بیماران می خواستم ببینم درمان این بیماری برای موردهای مشابه دیستروفی مثل دوشن هم صادق هست یانه ازتون خیلی ممنون میشم

جمعه, 27 دی,1392

ایمان

با سلام و خسته نباشید خدمت شما.بنده حدودا 10 سال است که مبتلا به میوپاتی هستم.cpk350لطفا در مورد اینکه آیا در ایران برای این بیماری تحقیقاتی در حال انجام میباشد یا خیر توضیح دهید.ضمنا در صورتی که دارویی نیاز به تست انسانی دارد .بنده به صورت داوطلب مشتاق همکاری با شما میباشم.(25 ساله)

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه