تاریخ انتشار: شنبه 21 دی 1392
ممکن است ژن های آسیای شرقی معمای سرطان پوست را حل کنند

  ممکن است ژن های آسیای شرقی معمای سرطان پوست را حل کنند

به نظر می رسد ژنی که مسئول تعیین رنگ پوست است می تواند در تعیین میزان حسایت به ملانوما نیز نقش داشته باشد. مطالعات نشان داده است مردم اسیای شرقی با داشتن پوستی شبیه اروپایی ها، از نظر احتمال ابتلا به ملانوما شبیه آفریقایی ها هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، اروپایی ها به دلیل پوست روشن تر بیشتر در دام سرطان پوست می افتند، این در حالی است که ریسک ابتلا به سرطان پوست در آفریقایی ها به دلیل رنگ تیره پوست شان بسیار پایین است. اما شرق آسیایی ها که رنگ پوستشان شبیه به اروپایی های ست  از نظر حساسیت و خطر ابتلا به ملانوما بسیار شبیه آفریقایی ها هستند. تاکنون کسی دلیل این مساله را نمی داند اما مطالعات صورت گرفته به وسیله محققین دانشگاه پنسیلوانیا ممکن است به درمان این نوع از سرطان کمک کند.

این محققین ابتدا به طور تصادفی به جهش ژنتیکی مسئول رنگ روشن پوست اروپایی ها پی بردند. این یک کشف تصادفی بود که با استفاده از نوعی گورخرماهی جهش یافته که آن را "طلایی" می نامند، اتفاق افتاد. گورخرماهی  به دلیل مشابهت های ژنتیکی زیادی که با انسان دارد، مدل جانوری بسیار مناسبی می باشد و می توان بسیاری از مطالعات ناممکن را روی آن  انجام داد.

این محققین در ابتدا به دنبال ژنی بودند که موجب ناپایداری رنگ این ماهی می شود. آخرین مطالعات آن ها که با استفاده از ناک اوت کردن ژنی بود روی ژن SLC24A5 نشان داد که این ژن مسئول تغییر رنگ پوست گورخرماهی است. این ژن در انسان نیز وجود دارد و به نظر نقش مشابه ای دارد. وقتی این محققین پایگاه داده های ژنومی انسانی بین المللی را مطالعه کرد، مشاهده کرد که ژن SLC24A5 در همه آن هایی که اجداد اروپایی دارند نیز مشاهده می شود.

این مطالعه نشان داد که افرادی با اجداد اروپایی تقریبا 20 برابر بیشتر از آن هایی که اجدادی آفریقایی یا شرقی دارند مستعد ابتلا به ملانوما هستند.

این محققین به این نتیجه رسیدند که ژنی که مسئول تعیین رنگ پوست است می تواند در تعیین میزان حسایت به ملانوما نیز نقش داشته باشد. برای مطالعه روی این مطلب، آن ها 500 نمونه DNA را از یک قبیله اندونزیایی که به نظر می رسد هیچ گونه  اشتراکات فرهنگی و تولید مثلی با جوامع دیگر نداشته است، جمع آوری کردند. مطالعات آن ها به تعیین قطعی ژن هایی که در تعیین رنگ پوست آسیایی ها دخیل هستند نیز کمک خواهدکرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه