تاریخ انتشار: پنجشنبه 03 بهمن 1392
کشف یک سوییچ مولکولی دخیل در فرآیند پیر شدن سلول های بنیادی خون

  کشف یک سوییچ مولکولی دخیل در فرآیند پیر شدن سلول های بنیادی خون

محققین موفق به شناسایی نقش پروتئین Wnt5a در فرآیند پیری سلول های بنیادی خونساز شدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از yottafire، محققان یک سوییچ مولکولی غیر منتظره و نوینی را یافتند که می تواند کلیدی برای نمایش برخی از نابسامانی های فرآیند پیر شدن مانند پیر شدن سلول های بنیادی خون باشد. این مطالعات می تواند به تحقیقات استراتژی های درمانی و معکوس کردن فرآیند پیری و جوانسازی سلول های بنیادی خون ساز حیاتی یا HSC کمک مؤثری کند.
احتمالأ HSC های دارای عملکرد که در مغز استخوان ایجاد می شوند، در تولید انواع متفاوت سلول های خونی که به مقابله با عفونت می روند، ضروری می باشند. این سلول ها همچنین در تولید سایر سلول های بدن نیز اهمیت دارند. اگرچه مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد عملکرد سلول های بنیادی خون در طی فرآیند پیری کاهش می یابد اما تا کنون پروسه مولکولی آن روشن نشده است. این مطالعه ما را به یافتن سوییچ خاص در یک مسیر مولکولی بسیار حیاتی در فرآیند پیری نزدیک می سازد. این مسیر مولکولی Wnt می باشد که یکی از بخش های مهم بیولوژی سلولی تنظیم کننده ارتباطات بین سلول ها در انسان و حیوان می باشد.
آنالیز مدل های حیوانی و HSC در محیط کشت آزمایشگاه نشان داد که در سلول های پیر شده الگوی نرمال سیگنالینگ Wnt(قانونمند) به یک مدل غیر نرمال به نام مدل غیر قانونمند تبدیل شده است. تغییر از مسیر سیگنالینگ قانونمند به غیر قانونمند با افزایش دراماتیکی در بیان پروتئینی به نام Wnt5a در سلول های HSC های پیرشده همراه است.
افزایش بیان Wnt5a در این سلول ها منجر به ظهور خصوصیات سلول های پیر می شود. افزایش این پروتئین موجب فعال شدن پروتئین دیگری به نام Cdc42 در سلول های پیر می گردد که این پروتئین برای پیری سلول های بنیادی ضروری می باشد. مهار دارویی Cdc42 موجب معکوس شدن فرآیند پیری و جوانسازی HSC ها می شود.
به منظور بررسی اثر Wnt5a بر فرآیند پیری، دانشمندان این ژن را در سلول های HSC موش ها خاموش کردند. با مهار این ژن سلول های HSC از لحاظ عملکردی جوان شدند و فرآیند پیری در سلول های بنیادی خونساز با تأخیر همراه شد.
محققین بدنبال این موضوع هستند که افزایش Wnt5a در سلول های بنیادی خونساز از درون سلول آغاز می گردد یا خارج از سلول. بعلاوه، ایجاد عوامل دارویی مهار کننده wnt5a بدلیل چگونگی عملکرد این پروتئین مشکل می باشد. دانشمندان امید دارند که این مطالعه منجر به ایجاد استراتژی هایی خواهد شد که به بالا بردن سیستم ایمنی افراد مسن، مقابله با بیماری ها و افزایش بقای عمومی کمک خواهد کرد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه