تاریخ انتشار: شنبه 05 بهمن 1392
بانک های خون بندناف شانس یافتن افراد با HLA مشابه را بیشتر می کند
یک متخصص ایمونولوژی

  بانک های خون بندناف شانس یافتن افراد با HLA مشابه را بیشتر می کند

عضو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در بحث پیوند، مخصوصا پیوند مغز استخوان و در درجه بعدی پیوندهای کلیه به دلیل اینکه اینکار به عنوان یک عضو خارجی وارد بدن می شود، مارکرهای ژنتیکی HLA فرد دهنده باعث برانگیخته شدن سیستم دفاعی فرد گیرنده می شود وممکن است واکنشی را ایجاد کند که به نفع بیمار نباشد.
امتیاز: Article Rating

دکتر تقدسی، متخصص ایمونولوژی و عضو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با بنیان افزود: ما برای جلوگیری از واکنش منفی درعملیات پیوند، فرد دهنده و گیرنده پیوند را از نظر هماهنگی این مارکرهای ژنتیکی با یکدیگر یکسان می کنیم.
وی در ادامه توضیح داد: سیستم دفاعی بدن سلول هایی دارد که در بین این سلول ها، سلول هایی به نام  لنفوسیت‌های T اختصاصی ترین سلول های دفاعی بدن هستند.این سلول ها برای اینکه عوامل میکروبی و مهاجمی را شناسایی کنند از مولکول HLA استفاده می کنند.
دکتر تقدسی افزود: مولکول  HLA در ریشه کن کردن بیماری های عفونی توسط سیستم دفاعی بدن نقش اساسی دارد. مولکول های HLA در کوچکترین عملیاتی که در بدن انجام می شود دخالت می کنند.برای مثال این مولکول ها حتی در واکسیناسیون و پاسخ دادن به انواع واکسن ها نقش مهمی دارند.
این متخصص ایمونولوژی با تاکید بر اینکه موارد ذکر شده نقش فیزیولوژی مولکول های  HLA است بیان کرد: این مولکول ها از نظر ژنتیکی بسیار متغییر هستند.برای مثال ژن انسولین در همه افراد بشر ثابت است اما ژن ها HLA متغیرترین ژن ها هستند.به همین دلیل پیدا کردن دو نفر که از نظر این ژن ها باهم یکسان هستند کار مشکلی است.
وی در پایان تاکید کرد: در واقع هدف از تشکیل بانک خون بند ناف  این است که شانس افرادی که HLA آن ها باهم یکسان است را بیشتر کنیم تا پیوندهای موفقیت آمیزتری را داشته باشیم و از خطرات احتمالی جلوگیری کنیم.

لازم به ذکر است وظيفه اصلي لنفوسيت هاي ‏T دفاع از بدن در مقابل ميكروب هاي درون سلولي و فعال كردن سلول هاي ديگر مانند ماكروفاژ ها و لنفوسيت هاي B است.براي انجام اين وظيفه لازم است كه سلول هاي T بتوانند آنتي ژن هاي عرضه شده توسط سلول هاي آلوده را شناسايي كنند. MHC به مجموعه اي از پروتئين ها گفته مي شود كه آنتي ژن هاي ميكروب هاي درون سلولي را به سلول هاي T عرضه مي كنند. اين پروتئين ها به وسيله ژنهاي موجود در جايگاهي موسوم به كمپلكس اصلي سازگاري بافتي ( Major Histocompatibility Complex ) رمز مي شوند. ، گيرنده هاي سلول هاي T در واقع مجموعه اي متشكل از مولكول هاي MHC و آنتي ژن هاي پپتيدي بيگانه را شناسايي مي كنند.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه