تاریخ انتشار: شنبه 05 بهمن 1392
افزایش عملکرد سلول های بنیادی خونساز توسط استروژن

  افزایش عملکرد سلول های بنیادی خونساز توسط استروژن

دانشمندان به نقش هورمون استروژن در افزایش تکثیر سلول های بنیادی خونساز و افزایش تولید سلول قرمز خون پی بردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققین مدت زمانی است که به تنظیم متفاوت سلول های بنیادی اندام های جنسی زن و مرد توسط هورمون ها اشاره کرده اند. دانشمندان در مطالعه ای که در موسسه تحقیقاتی مرکز پزشکی کودکان در UT Southwestern صورت گرفت، نشان دادند که سلول های بنیادی در سیستم تشکیل خون که در هر دو جنس یکسان است، توسط هورمون استروژن به طرز متفاوتی تنظیم می شود. این هورمون یک پروموتر پرکار برای خود نوزایی سلول های بنیادی می باشد.
پیش از این مطالعه اعتقاد بر این بود که  سلول های بنیادی تشکیل دهنده خون به طور یکسان در هر دو جنس تنظیم می شوند. این نتایج احتمالات زیادی را برای تحقیقات بعدی فراهم کرد که می تواند منجر به درمان های بهتر سرطان های خون و افزایش ایمنی و کارایی شیمی درمانی گردد. سلول های بنیادی خونساز در خانم ها بدلیل میزان بیشتر استروژن نسبت به مردها بیشتر تقسیم می شوند. با استفاده از مطالعات حیوانی مشخص شد که فعالیت سلول های بنیادی تشکیل دهنده خون توسط سیگنال های هورمونی سیستمیک و همچنین توسط تغییرات محلی درون سیستم تشکیل خون تنظیم می شود.
این کشف توضیح داد چگونه تولید سلول های قرمز خون در طی بارداری تکمیل می شوند. در موش های ماده، استروژن تکثیر سلول های بنیادی خونساز را در مقدمات بارداری افزایش می دهد. میزان افزایش یافته استروژن که در طی بارداری پایدار شده است، تجمع سلول بنیادی و تولید سلول قرمز خون را در طحال القا می کند. طحال ناحیه ذخیره تولید اضافی سلول قرمز خون می باشد.
در این مطالعه به موش های نر و ماده در طی چندین روز استروژن تزریق شد تا میزان آن به سطح دوران بارداری برسد. زمانی که یک رسپتور استروژن که بر روی سلول بنیادی خونساز قرار دارد از این سلول ها حذف گردد، آنها دیگر به استروژن پاسخگو نمی باشند و افزایش تولید سلول قرمز خون درآنها مشاهده نمی شود.
این نتایج نشان داد که استروژن مستقیمأ بر روی سلول های بنیادی جهت افزایش تکثیر و تعداد سلول های قرمز خون عمل می کند. به گفته دکتر Morrison ، اگر استروژن اثری مشابه با موش ها بر روی سلول های بنیادی انسان داشته باشد، بنابراین این اثرات می تواند راه درمان بیماران مبتلا به بیماری های تشکیل سلول های خونی را تغییر دهد.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه