تاریخ انتشار: جمعه 18 بهمن 1392
 راهی جدید برای درمان کلسترول بالا

  راهی جدید برای درمان کلسترول بالا

محققین به نقش پروتئین Sortilin در افزایش فعالیت پروتئین از بین برنده کلسترول مضر LDL به نام PCSK9 پی بردند. این یافته ها استراتژی جدیدی را در درمان بیماری کلسترول بالا فراهم نمود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیماری های قلبی-عروقی دلیل اولیه مرگ ومیر ناشی از بیماری هایی از جمله تصلب شریان می باشد که دلیل آن افزایش کلسترول می باشد. بنابراین نیاز فوری به یک روش درمانی مؤثر در مقابل افزایش کلسترول وجود دارد. محققین یک سیستم رسپتوری جدیدی را شناسایی کردند که در تمامی سلول های بدن قرار دارد. این رسپتور که Sortilin نام دارد، اثر قطعی بر پروتئین PCSK9 دارد. این پروتئین اهمیت زیادی در توانایی بدن در از بین بردن کلسترول مضر LDL دارد.
 10 سال پیش مشخص شد که با مهار PCSK9 میزان کلسترول LDL کاهش می یابد. داروهای مهار کننده PCSK9 امیدی برای درمان کلسترول بالا می باشد. این کشفیات در سال های اخیر موفقیت  بزرگی محسوب می شود. دانشمندان در شناسایی بیولوژی این پروتئین تلاش های بسیاری کردند و دریافتند که چگونه این پروتئین به درون سلول حرکت می کند. یک عامل مهم دیگری نیز به نام Sortilin وجود دارد که فعالیت PCSK9 را افزایش می دهد. با مهار Sortilin اثراتی مشابه با مهار PCSK9 مشاهده شد. این نتایج راهی را برای یک استراتژی کاملأ جدید در درمان کلسترول بالا باز کرد. امید است این کشفیات در تولید داروهایی که می تواند به عنوان چاره ای برای استاتین ها که رایج ترین داروهای مورد استفاده در کاهش میزان کلسترول است، عمل کند. بدلیل آنکه همه افراد نمی توانند استاتین ها را تحمل کنند. اکنون دانشمندان کشف جدیدی را که در فهم بهتر PCSK9 شرکت دارد و راهی را برای درمان بیماری کلسترول بالا هموار می کند، گزارش کردند.
  پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه