تاریخ انتشار: یکشنبه 20 بهمن 1392
شناسایی فاکتور جدید دخیل در ابتلا به شیزوفرنی

دانشمندان به نقش ژن ULK4 در بیماری شیزوفرنی و سایر اختلالات عصبی مانند اوتیسم و افسردگی پی بردند.

ه گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دانشمندان ارتباط بین یک ژن جدید را با بیماری شیزوفرنی کشف کردند. آنها همچنین به ارتباط بین آن ژن و اختلالات دوقطبی، افسردگی و اوتیسم نیز پی بردند. در طی آنالیز 4 گروه اصلی بیماران، دانشمندان ژن ULK4 را که اطلاعات درباره آن بسیار ناچیز می باشد و در گذشته با فشار خون بالا در ارتباط بوده انتخاب کردند. آنها کشف کردند که جهش در ژن ULK4 در بیماران شیزوفرنی بسیار رایج است. همچنین جهش در این ژن در بیماری افسردگی و اوتیسم نیز مشاهده شده است.
 به گفته دکتر Bing Lang، شیزوفرنی یک اختلال روانی بسیار شدید است که در حدود 1 درصد افراد را مبتلا می کند. ژنتیک در حدود 60 تا 80 درصد مسئول بوجود آمدن این شرایط است. اما در انسان ژن های خاص کمی برای بیماری شیزوفرنی تاکنون شناسایی شده است.
 نتایج این مطالعه نشان داد که جهش در ژن ULK4 می تواند یک فاکتور پرخطر نادر برای شیزوفرنی و همچنین سایر اختلالات روانی باشد. ULK4 مسیرهای سیگنالینگ دخیل در شیزوفرنی و استرس بسیاری را در سلول عصبی تنظیم می کند. جهش در این ژن ارتباطات بین سلول های عصبی را کاهش می دهد.
دکتر McCaig می گوید: این یک کشف مهم در ژن دخیل در اختلالات اصلی در سلامت روانی می باشد که می تواند بر رشد پایه ای سلول عصبی و ارتباطات عصب با عصب اثر بگذارد. جهت فهم مکانیسم دقیق و نقش ژن ULK4 در شیزوفرنی به مطالعات دیگری نیاز است. به امید آنکه این کشفیات منجر به تولید داروی جدیدی شود که توانایی زندگی مستقل و نرمال را به بیماران بازگرداند.