تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 بهمن 1392
 نقش مهم محیط سلول های بنیادی در تکامل مغز

  نقش مهم محیط سلول های بنیادی در تکامل مغز

پستانداران تکامل یافته تری همانند انسان نسبت به سایرین مغز بزرگ تری دارند. محققان آلمانی اخیرا مکانیزم جدیدی را کشف کرده اند که تکثیر سلول های بنیادی مغز را هدایت می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مکانیزم مذکور باعث تولید سلول های عصبی در طول تکوین جنین  و در نتیجه بزرگ تر شدن کورتکس مغز می شود. این قسمت از مغز انسان را قادر به تکلم، تفکرو خواب دیدن می کند. محققان دریافته اند  دو ترکیب در محیط سلول های بنیادی یعنی ماتریکس خارج سلولی و هورمون های تیروئید با پروتئینی در سطح سلول های بنیادی به نام integrin  برهمکنش دارند. این کشف توضیح می دهد  چرا کمبود ید در زنان باردار نتایج فاجعه باری برروی جنین داشته و در تکوین مغزاثرات منفی باقی می گذارد. بدون ید هورمون های تیروئید تولید نمی شوند. اختلال نورولوژیکی ایجاد شده در این شرایط cretinism نامیده می شود که به شدت بر روی توانایی های ذهنی فرد تاثیر می گذارد. در طول تکامل پستانداران انسان دارای  مغزبزرگ تری شده است وبنابراین توانایی های ذهنی پیشرفته تری نیز در این موجود به وجود آمده است. مثلا موش ها دارای مغزی هستند که حدود 1000 بار از مغز انسان کوچک تر است. در این مطالعه محققان به دنبال یافتن عوامل تعیین کننده تکامل مغز بودند و این که مغز های بزرگ تر چگونه به وجود آمده اند.

نورون های مغزی از سلول های بنیادی  که basal progenitor  نامیده می شوند، به وجود می آیند. این سلول ها درموش قادر به تکثیر نیستند.  این نوع سلول ها در انسان با محیط ویژه ای احاطه شده اند که ماتریکس خارج سلولی یا ECM نامیده می شوند و بستر مناسبی را برای تکثیر سلول ها فراهم می نماید. موش ها ECM ندارند بنابراین نورون های کم تری تولید می کنند و مغز کوچک تری دارند. محققان آزمایشاتی را ترتیب داده اند تا بدانند آیا در موش با تحریک محیط سلول،  basal progenitor  ها شروع کننده تکثیر خواهند بود یا نه. تحریک ماتریکس خارج سلولی سلول های بنیادی مغز با آنتی بادی های تحریک کننده صورت گرفته است.  این آنتی بادی ها integrin سطح سلول های basal progenitor را  فعال کرده و بنابراین باعث تکثیر سلول می شوند. از آن جایی که قبلا ضرورت هورمون های تیروئیدی برای تکامل مغز اثبات شده بود محققان با بلوکه کردن تولید این هورمون ها در موش های بارداربه بررسی این نکته پرداخته اند که آیا در غیاب آن ها تکثیر basal progenitor ها در جنین مهار خواهد شد یا نه. نتایج نشان داده اند که با این کار progenitor ها تکثیر نشده و در نتیجه نوورن های کم تری تولید می شوند. زمانی که از اثر این هورمون ها بر روی integrin جلوگیری می شود آنتی بادی تحریک کننده  ECM به تنهایی قارد به القای تکثیر basal progenitor نیست بنابراین ترکیب ECM و هورمون های تیروئیدی برای تکثیر basal progenitorو تولید کافی نورون ها جهت تکامل مغز ضروری است. به کمک نتایج به دست آمده در سطح سلولی محققان قادر به توضیح نقش ید در تکامل مغز شده اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه