تاریخ انتشار: دوشنبه 05 اسفند 1392
متمرکز شدن تحقیقات دانشگاهی بر روی بیماری‌های شایع
معاون تحقیقات وزیر بهداشت خواستار شد:

  متمرکز شدن تحقیقات دانشگاهی بر روی بیماری‌های شایع

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: تحقیقات در دانشگاه‌ها را بر روی بیماری‌های شایع در کشور متمرکز کنید تا کاربرد بیشتری داشته باشد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، دکتر رضا ملک زاده در هفتاد و ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان این که سهم نظام سلامت از بودجه تحقیقاتی کشور فقط 10 درصد یعنی 80 میلیون از یک میلیارد دلار است، اظهار کرد: بودجه تحقیقاتی سالانه آمریکا 120 میلیارد دلار است که 65 درصد آن را بخش خصوصی تامین می‌کند، بودجه تحقیقاتی اروپا هم 81 میلیارد دلار است که نیمی از آن را بخش خصوصی می‌پردازد.
 
وی با بیان این که رتبه علمی ایران در دنیا 17 است که باید حفظ شود و ارتقاء یابد، تصریح کرد: یک چهارم مقالات علمی پراستناد، یک سوم مقالات فارسی، 37 درصد مقالات اسکوپوس و 38 درصد مقالات ISI کشور در اختیار علوم پزشکی است.
 
وی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید حتماً یک درصد سهم بودجه پژوهش را بپردازند و دانشگاه‌های بزرگ هم 1 تا 3 درصد بپردازند تا پژوهش به روند پیشرفت خود ادامه دهد.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تصریح کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با داشتن تعداد زیادی دانشکده، مراکز تحقیقاتی و دانشجویان ظرفیت بسیار بزرگی برای گسترش تحقیقات در کشور هستند.
 
ملک زاده ضرورت ایجاد زیرساختهای پژوهشی در دانشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: تشکیل نظام ثبت سرطان، ثبت سکته‌ها، ثبت بیماری‌های شایع را در دستور کار استان‌ها قرار دهید.
 
معاون تحقیقات وزیر بهداشت افزود: 70 درصد مرگ و میرها بر اثر بیماری‌های مزمن و عدم توجه به ریسک فاکتورهایی مثل چاقی، چربی بالا و فشار خون است.
 
وی اظهار کرد: ایرانی‌ها 2 تا 3 برابر افراد دیگر جوامع در دنیا نمک مصرف می‌کنند که مصرف نمک علت اصلی فشار خون و بروز برخی از سرطان‌هاست.
 
به گزارش ایسنا وی گفت: اگر دانشگاهی با وجود برخورداری از پتانسیل‌های لازم در خصوص کنترل فشار خون قدمی بر ندارد، بداند در انجام وظایفش کوتاهی کرده است.
 
وی در پایان از رؤسای دانشگاه‌ها خواست برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان که دستورالعمل‌های آن قبلا به دانشگاه‌ها ارسال شده است، اقدام کنند تا تحقیقات به صنعت و کالا تبدیل شده و به درد مردم بخورد.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه