تاریخ انتشار: پنجشنبه 08 اسفند 1392
نقش هسته  درتنظیم رفتار سلول های بنیادی وسرطانی

  نقش هسته درتنظیم رفتار سلول های بنیادی وسرطانی

به نظر می رسد پروتئین هسته ای لامینA نقش مهمی در تنظیم رفتار مهاجرتی سلول های سرطانی و بنیادی دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،سلول های بنیادی و سرطانی وجوه مشترک زیادی دارند که از جمله آن ها توانایی عبور آن ها از فضاهای کوچک بافتی است. برای داشتن چنین توانایی آن ها احتیاج به هسته منعطفی دارند که در عین حفظ ذات هسته، مهاجرت را نیز تسهیل کند. بنابراین به نظر می رسد که پروتئین های هسته ای که سختی هسته را تنظیم می کنند، فرایندهای متنوعی مانند ترمیم و رشد توموری را نیز کنترل می کنند. محققین دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده اند که مهاجرت سلولی از طریق منفذهایی با ابعاد میکرون به وسیله لامینA تنظیم می شود که پروتئین هسته ای است که بسیار شبیه شکل فیبری آن است که در تشکیل مو دخالت دارد. این محققین همچنین نشان داده اند که توانایی بقای سلولی در مقابل استرس مکانیکی فرایند مهاجرت به پروتئین هایی به نام فاکتورهای شوک گرمایی بستگی دارد.

لامینA نقش مهمی در حفظ سختی و در نتیجه شکل هسته در شرایط استاتیک دارد. از طرف دیگر مشخص شده است که سطح لامینA بالا منجر به ایجاد اشکال تغییر یافته هسته در زمان فشرده شدن و عبور سلول از یک منفذ باریک می شود. بنابراین به نظر می رسد که لامینA نقش مهمی در خزیدن سلول ها حتی در فضاهای بسیار کوچک دارد.

با توجه به آن چه گفته شد محققین درصدد ایجاد درمان های مستقیم هسته ای هستند که پراکنش سرطان را متوقف سازد یا موجب رشد سلول های بنیادی در مکانی شود که دقیقا لازم است.

مطالعات نشان داده است که مهاجرت سلولی در زمانی که سطح لامینA بسیار کم است کاهش می یابد که این بسیار شگفت آور است و بنابراین محققین میزان سختی فیزیکی هسته های مختلف را مورد ارزیابی قرار دادند و ثابت کردند که هسته سلولی به طور سیستماتیک در زمانی که سطح کمتری از لامینA وجود دارد نرم تر است که این اجازه مهاجرت بهتر سلولی را می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه