تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 اسفند 1392
تولید حامل‌های نانو ذرات طلا برای درمان سرطان رحم زنان از سوی محققان کشور

  تولید حامل‌های نانو ذرات طلا برای درمان سرطان رحم زنان از سوی محققان کشور

پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق شدند از نانوذرات طلا به عنوان حامل عالی برای رساندن نوعی مولکول به داخل سلول‌های سرطانی استفاده کنند که این روش می‌تواند برای درمان سرطان رحم به کار برده شود.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان ، توسعه‌های اخیر در علم نانو، کاربردهایی را بر پایه استفاده از نانو مواد در درمان سرطان فراهم ساخته است. مهمترین این مواد در نانو پزشکی، نانو ذرات طلا است. نانو ذرات طلا، توانایی اتصال قوی به مولکول‌ها را دارند. از طرف دیگر، پورفیرین‌ها و ترکیبات تتراپیرولی، دانشمندان بسیاری را به دلیل اهمیت بیولوژیکی وسیع آنها و خواص جذاب فیزیکی، شیمیایی و اسپکتروسکوپی به خود جلب کرده است.
 
این ترکیبات به عنوان حساس کننده‌های نوری، به خاطر غیر سمی بودن و قرارگیری انتخابی در سلول‌های توموری، در درمان سرطان پرکاربرد هستند. بنابراین می‌توان با طراحی نانو ذرات طلای مزدوج با فتوحسگرهای پورفیرینی و در نظر گرفتن اهمیت درمانی آنها، راه‌های جدیدی را برای درمان بیماری‌های ناعلاج گشود.
 
در این راستا محققان دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هدف تولید نانو ذرات طلا برای کاربرد‌های درمان سرطان، تحقیقاتی را اجرایی کردند.
 
به گزارش مهر نتایج حاصله نشان می‌دهد که این نانو ذرات طلای مزدوج سنتز شده می‌توانند به عنوان حامل داروی بسیار موثر برای رساندن فتوحساس‌کننده به داخل سلول‌ها در جهت درمان سلول‌های سرطانی دهانه رحم معرفی شوند. همچنین نتایج اعتبار سنجی نشان می‌دهد که نانو ذرات مزدوج سنتز شده، عامل بسیار موثری در درمان فتودینامیک سلول‌های سرطانی دهانه رحم هستند.
 
این نانوذرات مزدوج می‌توانند به عنوان کاندیدای موثری در درمان سرطان به طور عام و در این تحقیق به عنوان نمونه در درمان سرطان دهانه رحم محسوب شوند.
 
نانوذرات طلای مزدوج با فتوحساس کننده‌های پورفیرینی به دلیل اهمیت درمانی آنها، می‌توانند به طور گسترده در پزشکی و درمان بیماری‌ها استفاده شوند. همچنین به دلیل حضور فتوحساس کننده‌های پورفیرینی بر روی نانوذرات طلا و خواص جذاب فیزیکی، شیمیایی و اسپکتروسکوپی منحصربه‌فرد آنها می‌توانند در زمینه تصویربرداری و همچنین پوشش‌های اپتیکی و به ویژه در سلول‌های خورشیدی مورد استفاده قرار گیرند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه