تاریخ انتشار: شنبه 24 اسفند 1392
سلول‌های سالم می‌توانند حامل سرطان مخفی باشند!

  سلول‌های سالم می‌توانند حامل سرطان مخفی باشند!

یک پژوهش نگران‌کننده هشدار داده است که سلولهای به ظاهر سالم ممکن است نشانه‌هایی از سرطان ریه را در خود پنهان داشته باشند که بعدها بروز خواهد کرد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، محققان مرکز سرطان اندرسون دانشگاه تگزاس به بررسی اظهار ژنی در بیماران مبتلا به سرطان ریه با سلولهای بزرگتر پرداخته و دریافتند که منطقه مجاور تومور، سرشار از نشانگرهای سرطان است.
 
علاوه بر آن، محققان توانستند نقش تا پیش از این ناشناخته یک ژن ارتقادهنده سرطان را در راههای هوایی افراد سیگاری مبتلا به سرطان ریه کشف کنند.
 
به گفته دانشمندان، این تغییرات مرتبط با سرطان که راههای هوایی افراد سیگاری مبتلا به سرطان ریه و سیگاریهای سالم را از هم متمایز می‌کند، ممکن است در آینده به پزشکان در تشخیص زودهنگام سرطان ریه و تولید استراتژیهای موثرتر برای درمان کمک کند.
 
اثر میدانی سرطان (Field cancerisation) پدیده‌ای است که در آن نواحی بزرگ سلولی با یک رویداد عامل سرطان مانند سیگار کشیدن تحت تاثیر قرار می‌گیرند.
 
این اولین بار است که ابراز ژنی - ترانسکریپتوم – یک راه هوایی مجاور اثر میدانی سرطان در تومور ریه با سلولهای بزرگتر به طور گسترده‌ای مورد بررسی قرار گرفته است.
 
پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که بافت به ظاهر عادی نزدیک به ضایعات پیش‌سرطانی و سرطانی ریه ممکن است از ناهنجاری‌های مولکولی مرتبط با تومور برخوردار باشد.
 
معروف است که مصرف دخانیات باعث تغییرات سلولی گسترده و ضایعات پیش سرطانی در ریه فرد سیگاری می‌شود.
 
این اولین بار است که نقش این ژن در سرطان ریه مورد بررسی قرار گرفته است. این ژن در سلولهای عادی مجاور به شدت ابراز می‌شود که می‌تواند در آینده به تشخیص سریعتر و استراتژیهای درمانی بهتر منجر شود.
 
نتایج این پژوهش در مجله National Cancer Institute منتشر شده است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه