تاریخ انتشار: دوشنبه 01 اردیبهشت 1393
تائید توانایی ترمیم دندریت ها در نورون ها

  تائید توانایی ترمیم دندریت ها در نورون ها

محققان به تازگی اثبات کرده اند که دندریت نورون ها نیز قابلیت ترمیم دارند.روش جدید ترمیم نورون ها می تواند روزی به بیماران دچار آسیب اعصاب کمک کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سایر قسمت های بدن ما مانند پوست و استخوان می توانند با رشد سلول های جدید بازسازی شوند اما در صورت آسیب نورون ها جایگرینی برای آن ها وجود ندارد و آن ها باید خود را ترمیم کنند. نورون ها ازدو بخش تشکیل شده اند یک بخش که اکسون نام دارد و پیام ها را ارسال می کند و بخش دیگر که دندریت نامیده می شود و دریافت کننده پیام است. هنگامی که اکسون آسیب می بیند امکان بازسازی آن وجود دارد .
تا پیش ازاین دانشمندان در مورد توانایی نورون ها برای ترمیم دندریتهایشان اطلاعاتی در دست نداشتند. در مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته است ونتایج آن در Cell report به چاپ رسیده به بررسی این قابلیت پرداخته شده است. محققان از مگس سرکه در تحقیقات خود استفاده کرده اند و تمام قسمت های دندریت را از نورون ها جدا کرده اند تا بدانند نورون ها می توانند دندریت های از دست داده خود را بازسازی کنند. نتایج نشان داده اند  در سلول ها ی مورد آزمایش دراین گروه سرعت ترمیم دندریت ها از اکسون ها هم بیشتر است. درواقع بازسازی اکسون ها بعد از یک یا دو روز شروع می شود در حالی که این اتفاق برای دندریت ها 4 تا 6 ساعت بعد آغاز می شود. همه سلول هایی که دندریت های آن ها جدا شده بود علاوه بر ترمیم کامل توانسته اند زنده بمانند. محققان می گویند می توان نتیجه گرفت آسیب دندریت ها تشخیص داده شده و ترمیم آن ها آغاز می شود. آن ها سپس درصدد شناسایی مکانیسم هایی بر آمدند که سلول ها توسط آن ها آسیب دندریت ها را تشخیص می دهند. آن ها می خواستند بدانند آیا مکانیسم های مشابهی برای ترمیم اکسون ودندریت وجود دارد.dیکی از این موارد  اکسون ها کاینازی به نام DLK در همه موجودات  هستند که شروع کننده ترمیم هستند . با مطالعات بیشتر مشخص شده است که این مولکول نقشی در بازسازی دندریت ها ندارد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 16 مهر,1393

پرستوسلیمی

باسلام برادرم 22 سال سن داره و تصادف کرده و حدودا 80 روزه که تو icu هست به گفته پزشکا آکسونهاش آسیب دیدن طی ورم <br />مغزی که داشته..حالت چشماش ms وبا شنیدن صدا سریعا چشماشو باز میکنه و با لمس هر قسمت از بدنش هم چشماشو باز میکنه . البته ناگفته نمونه که اسپاسم هم داره....میخواستم بدونم آکسون اگه آسیب ببینه قابلیت ترمیم داره؟؟؟؟ممنون میشم اگه پاسخ بدین

ﺳﻪشنبه, 10 تیر,1393

لیلا عرب

مادر عزیز <br />با سلام <br />بله.سلول های عصبی قابلیت ترمیم شدن را دارند و امروزه تلاش بر این اسن که با استفاده از پیوند سلول های بنیادی بتوانند ترمیم را افزایش داده و اسیب های عصبی را کاهش دند.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه