تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 اردیبهشت 1393
سلول های بنیادی سرطانی علت مفاومت به دارو

در مورد اغلب داروها یی که برای درمان سرطان های سینه، ریه و پانکراس به کار می روند، مقاومت ایجاد می شود و رشد تومور همچنان ادامه می یابد. محققان دانشگاه California مولکولی به نام CD61 را کشف کرده اند که به عنوان مارکر زیستی می توانند عمل کنند. این مولکول ها در سطح سلول های مفاوم به دارو قرار دارند.
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مولکول ظاهرا با افزایش ویژگی های مربوط به سلول های بنیادی در سلول های سرطانی  ، درالقای متاستاز در این سلول ها نقش مهمی دارند. با این یافته ها که در نشریه معتبر Nature Cell Biology به چاپ رسیده اند شاید دانشمندان بتوانند روش های درمانی جدیدی را برای از بین بردن  مقاومت سلول های سرطانی به دارو ارائه دهند.
 تعدادی دارو وجود دارند که بیماران در شروع درمان به آن ها پاسخ می دهند اما زمانی که سلول ها به دارو مفاوم می شوند  عود مجدد سرطان رخ می دهد. محققان با بررسی سلول ها قبل و بعد از مقاوم شدن به دارو به جستجوی تغییرات رخ داده پرداخته اند. نتایج مطالعه فوق نشان داده است که  مقاومت به دارو زمانی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی ویژگی هایی شبیه سلول های بنیادی کسب کرده و توانایی زنده ماندن را در حضوردارو پیدا می کنند. در واقع پژوهشگران توانسته اند مسیرهایی  مولکولی را که سلول های سرطانی را به سلول های بنیادی سرطانی تبدیل می کنند شناسایی کنند. محققان آزمایشات بالینی برای هدف قرار دادن این مسیر رادر بیمارانی که تومورهای مفاوم به دارو دارند طراحی کرده اند.  این آزمایشات  سال آینده در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته ریه که نسبت به داروی erlotinib مقاوم شده اند انجام خواهد شد. در درمان های استاندارد سرطان غالبا  از مهار کنندگان  تیروزین کیناز استفاده می شود. erlotinib یکی از این دارو هاست.