تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393
آیا سلول های بنیادی می توانند به افراد مبتلا به آرتروز کمک کنند؟

  آیا سلول های بنیادی می توانند به افراد مبتلا به آرتروز کمک کنند؟

سلول های بنیادی گرفته شده از چند گرم چربی بدن می توانند سلاحی امیدوار کننده بر علیه اثرات فلج کننده آرتروز باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،در دو دهه گذشته، جایگزین های زانو، لگن و سایر مفاصل درمان استاندارد برای بسیاری از نواقص و تخزیب های مفصل های غضروفی و استخوان بوده اند. اما مفصل های مصنوعی چیزی حدود 15 سال دوام دارند و بعد از آن نیز ترمیم آن ها بعد از تخریب بسییار مشکل است.

 طبق گفته دکتر فرشید گیلک از دانشگاه Duke، تزریق سلول های بنیادی می تواند درمان جدیدی برای این معضل باشد که یا فرایند تخریب را متوقف می سازد و یا غضروف آسیب دیده را ترمیم می کند.

گیلک که یکی از اولین افرادی است که غضروف را از چربی ایجاد کرده است، توضیح داده است که چگونه سلول های بنیادی می تواند درمانی برای آرتروز استخوانی باشند که ابتلا به آن هر روز رو به ازدیاد است.

چگونه تزریق سلول های بنیادی می توانند کمک کننده باشد؟

مطالعه در مورد استفاده از  تزریق سلول های بنیادی در مدل های جانوری نشان داده است که این روش موجب کاهش التهاب در محل مفصل می شود. سلول های بنیادی دارای ظرفیت طبیعی برای تولید مولکول های ضد التهابی هستند و می تواند فرایند تخریبی را در آرتروز آهسته کنند. هم چنین سلول های بنیادی می توانند در انتقال پروتئین های درمانی مسکن درد موثر باشند.

آیا این حجم وسیع از مطالعات، به چگونگی التیام زخم های ترومایی و شرایط تخریبی دیگر مانند آرتروز به وسیله سلول های بنیادی نگاه می کند؟

مطالعات قبلی روی درمان با استفاده از سلول های بنیادی نشان داده است که این سلول ها می توانند آسیب های موضعی کوچک غضروفی را به خوبی ترمیم کنند و تنها مطالعات کمی سعی در ترمیم تمام غضروف با استفاده از این سلول ها داشته اند.

هم چنین این محققین توانسته اند داربست هایی دقیقا شبیه مفصل بسازند که این قابلیت را دارند که سلول های بنیادی روی آن ها کشت داده شود و غضروف جدید ساخته شود. شاید در این میان یافته بسیار جالب، وجود سلول های بنیادی بی شمار در بافت چربی است که می توانند غضروف و استخوان را شکل دهند. بنابراین می توان با یک لیپوساکشن کوچک مقادیر مناسبی سلول بنیادی برای ترمیم زانو یا لگن فراهم کرد که از خود فرد بیمار گرفته شده اند.

اما در مورد بحث قانونی بودن استفاده از این سلول درمانی برای آرتروز باید گفت که با وجود این که FDA این روش را هنوز مورد تایید قرار نداده اند اما پزشکان زیادی هستد که تمایل به استفاده از این روش دارند. اما هنوز احتیاج به مطالعات بالینی زیادی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 28 خرداد,1400

فاطمه

سلام من پای چپم مصنوعی بخاطر همین استخوان لگن پای راستم دچار سایدگی شده به دکتر ارتوپت که مراجعه کردم گفتن تعویض مفصل انجام بدم 46 سال سن دارم ایا میشه با سلول درمانی این مشکل رو حل کرد اگر جایی هست لطفا منو راهنمایی کنید

پنجشنبه, 14 بهمن,1400

پزشک مشاور

فاطمه@:
با سلام
بله خوشبختانه این امکان وجود داردو حدود 70 درصد کسانی که تزریق شده اند نتیجه مثبت گرفته اند.یک تزریق معمولی بسیار بهتر از اعمال جراحی، تعویض مفصل و ... است. جهت کسب اطلاع در این خصوص پیشنهاد می شود با کلینیک ارتوپدی مرکز سلول درمانی رویان تماس حاصل فرمایید. شماره 23562181 و 22339951 الی 3

دوشنبه, 14 اردیبهشت,1394

فاطمه

باسلام همسر من تقریبا6 ماهه ارتروز گردن داره لطفا درایران مرکزی رو معرفی کنید که برا درمان قطعی اقدام کنیم خیلی ممنون

یکشنبه, 30 فروردین,1394

با سلام؛ <br />جهت کسب اطلاع در این خصوص پیشنهاد می شود با کلینیک ارتوپدی مرکز سلول درمانی رویان تماس حاصل فرمایید. شماره 23562181 و 22339951 الی 3

یکشنبه, 30 فروردین,1394

هموفيلي

با سلام، ايا امكان ترميم مفصل زانو در بيماران هموفيلي با روش كاشت سلول هاي بنيادي هست،؟؟

یکشنبه, 05 مرداد,1393

لیلا عرب

غلامرضای عزیز <br />با سلام <br />خیر.فعلا از سلول درمانی در درمان آرتروز زانو استفاده می شود.

پنجشنبه, 02 مرداد,1393

غلامرضا نوری زاده

سلام غضروف بین مفاصل ls1 ls2 کمرم ساییده و تقریبا مهرهام رو همند ایا سلولهای بنیادین براکمر استفاده شده است

دوشنبه, 22 اردیبهشت,1393

لیلا عرب

فاطمه عزیز <br />با سلام <br />پژوهشگاه رویان فعلا در مشهد شعبه ای برای بخش اورتوپدی و آرتروز زانو ندارد و باید به تهران مراجعه کنید.ضمنا در حال حاضر در دنیا نتوانستند ناشنوایی را با سلول درمانی ، درمان کنند.

یکشنبه, 21 اردیبهشت,1393

فاطمه

سلام ادرس بمن بدهید که تومشهدباشه برای درمان ارتروز پای مادرم با سلولهای بنیادی اقدام کنیم <br />یابرایم اس ام اس کنید <br />در ضمن میخواهم شنوا بشوم هم ادرس درمشهد بدهید که بروم با سلولهی بنیاد عصب شنوایی ام را درست کنم که بشنوم بدون سمعک <br />باتشکر

شنبه, 20 اردیبهشت,1393

لیلا عرب

فرشاد عزیز <br />با سلام <br />اکنون در پژوهشگاه رویان سلول درمانی در آرتروز زانو در بیمارانی که متخصص تاییر کند با دریافت هزینه انجام خواهد شد.

پنجشنبه, 18 اردیبهشت,1393

فرشاد

با سلام.من با رویان تماس گرفتم ومتاسفانه این روش در رویان هنوز انجام نمیشود.لطفا راهنمایی کنید کجا یاکدام کشورانجام میشود.با تشکر

دوشنبه, 15 اردیبهشت,1393

لیلا عرب

شهریار عزیز <br />با سلام <br />متاسفانه در این مورد نظری ندارم زیرا پزشکی که شما را ویزیت کرده و عکس های شما را بررسی کرده می تواند قضاوت کند.در صورتی که آرتروز شما شدید است سلول درمانی کمک زیادی نمی تواند بکند.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه