تاریخ انتشار: شنبه 13 اردیبهشت 1393
سلول های بنیادی مشتق از دندان می توانند سلول های شبه مغزی بسازند

  سلول های بنیادی مشتق از دندان می توانند سلول های شبه مغزی بسازند

پژوهشگران دانشگاه آدلاید در مطالعه ای نشان داده اند که سلول های بنیادی مشتق از دندان می توانند رشد کرده و سلول های شبه مغزی بسازند و پیشنهاد می کنند که شاید بتوان روزی از این سلول ها برای درمان ضایعات حمله مغزی استفاده کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که سلول های بنیادی دندان می توانند تکوین یافته و ایجاد شبکه ای از سلول های شبه مغزی کنند. اگرچه این سلول های بنیادی نمی توانند به سلول های عصبی کاملا تکامل یافته تبدیل شوند اما این محققین معتقدند که فقط اندکی گذشت زمان و ایجاد شرایطی خاص لازم است تا این اتفاق نیز بیفتد.

دکترEllis می گوید: واقعیت این است که گزینه های درمانی برای هزاران بیماری که سالانه دچار حمله مغزی می شوند بسیار محدود است. درمان دارویی اولیه در دسترس باید حداقل بلافاصله ساعتی پس از حمله تجویز شود و این در حالی است که دستیابی به این درمان در این بازه زمانی برای همه بیماران امکان پذیر نیست.

در واقع این محققین می خواهند از سلول های بنیادی خود بیماران برای درمان مغز استفاده کرده و مشکلات رد پیوند را نیز بدین طریق دور بزنند. مزیت دیگر استفاده از درمان به وسیله سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان ارائه یک گزینه درمانی در دسترس ماه ها و حتی یک سال بعد از وقوع حمله مغزی است.

این محققین روی مدل های آزمایشگاهی برای اثبات نتایج شان کار کرده اند و مشاهده کرده اند که این سلول های بنیادی مشتق ازپالپ دندان قادر به ایجاد سلول های شبه نورونی هستند.

این محققین شرایط محیطی را فراهم کرده اند که این سلول ها به جای این که به سلول های  دندانی تبدیل شوند به سلول های مغزی تمایز می یابند. این سلول ها توانایی تشکیل سیناپس و فعالیت الکتریکی دارند.

امیدها بر این است که روزی از این منبع سلولی کارآمد برای درمان اختلالات مغزی استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه