تاریخ انتشار: شنبه 13 اردیبهشت 1393
ترمیم عضله قلبی آسیب دیده به وسیله سلول های بنیادی در پریمات ها

  ترمیم عضله قلبی آسیب دیده به وسیله سلول های بنیادی در پریمات ها

سلول های قلبی که از سلول های بنیادی جنینی ایجاد شده اند می توانند با موفقیت عضله قلبی آسیب دیده را در میمون ماکائو احیا کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، مطالعه ای جدیدا صورت گرفته است که نشان داده است که کاردیومیوسیت های مشتق ازسلول های بنیادی جنینی انسانی قادر به ترمیم قلب پریمات های غیر انسان است. به نظر می رسد این یافته ها روشی را پیشنهاد می کند که روزی در مورد انسان نیز قابل بکارگیری است.

در این مطالعه محققین حملات قلبی کنترل شده ای را در میمون القا کردند. این حمله قلبی از طریق بلوک کردن شریان کرونری این میمون ها به مدت 90 دقیقه صورت گرفت و مدلی را برای مطالعه حملات قلبی در پریمات ها ارائه داد. در  قلب دچار سکته انسانی به دلیل عدم خونرسانی و اکسیژن رسانی کافی عضله قلبی دچار آسیب می شود و درنتیجه عدم پمپاژ مناسب خون و در نهایت مرگ را خواهیم داشت.

دو هفته بعد از این حمله قلبی القا شده، محققین بیش از یک بیلیون سلول عضله قلبی مشتق از سلول های بنیادی جنینی را به عضله آسیب دیده تزریق کردند. این تعداد بیش از ده برابر مقداری بود که تا پیش از این محققین توانسته بودند تولید کنند.

در هفته های بعد محققین مشاهده کردند که این کاردیومیوسیت های مشتق ازسلول های بنیادی جنینی به درون بافت آسیب دیده نفوذ کرده، بلوغ یافتند و به صورت فیبرهای عضلانی درآمدند و همزمان با سلول های قلبی طبیعی این میمون ها شروع به تپش کردند. به نظر می رسد تزریق این سلول ها تا 40 درصد بافت  دچار آسیب  را ترمیم کرده است.

نتایج نشان داد که می توان تعداد بسیار بیشتری سلول برای سلول درمانی قلب ایجاد نمود که به صورت موثرتری بتواند قلب آسیب دیده را ترمیم و احیا کند.

مطالعات اولتراسوند نیز نشان داده فعالیت پمپاژ خون بهبود می یابد و شریان ها و سیاهرگ ها به درون بافت آسیب دیده نفوذ کرده و خونرسانی را بهبود می بخشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه