تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393
سلول درمانی بیماری های شبکیه در فاز حیوانی است
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

  سلول درمانی بیماری های شبکیه در فاز حیوانی است

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی و مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه سلول درمانی بیماری های قرنیه، یک درمان روتین است گفت: برای سلول درمانی بیماری های قرنیه می توان از منابع مختلف سلول های بنیادی استفاده کرد.
امتیاز: Article Rating

دکتر علیرضا لاشیئی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاون پژوهشی بیمارستان فارابی و مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری بنیان گفت: استفاده از سلول بنیادی در درمان بیماری های قرنیه، در بیمارستان فارابی انجام می شود.در این بیمارستان یک بخش مخصوص بیماری های سطحی قرنیه وجود دارد که عمدتا بیمارانی که دچار سوختگی های قرنیه هستند و آسیب های جدی قرنیه داشته اند در این مرکز درمان می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که سلول های بنیادی برای درمان بیماری های مختلف قرنیه از چه منابعی گرفته می شوند گفت: از منابع مختلفی مانند چشم مقابل بیمار و مغز استخوان استفاده کرد. همچنین مخاط دهان جدیدترین منبع موجود است.
معاون پژوهشی بیمارستان فارابی در ادامه با بیان اینکه مرکز فراهم آوری سلول های بنیادی بیمارستان فارابی، نه تنها برای بیماری های چشم بلکه برای بیماری های دهان و دندان و همچنین بیماری ها ارتوپدیک هم سلول بنیادی مناسب را تهیه می کند گفت: این سلول ها بر طبق سفارش مراکز دیگر تهیه و ارسال می شود.
انجام دو پروژه در زمینه درمان بیماری های شبکیه
دکتر لاشیئی در ادامه با تاکید بر اینکه سلول درمانی در ایران، در مراحل اولیه است گفت: بحث اینکه چه نوع سلولی را برای چه کاری استفاده کنیم حائز اهمیت است. سلول درمانی بیماری های شبکیه و اعصاب بینائی هنوز مسیر لازم را طی نکرده و از آنجائی که تمایز سلول های عصبی به شبکیه و عصب بینائی مشکل است، به همین دلیل فعلا در مراحل ابتدائی و بر روی حیوانات انجام می شود. فعلا دو پروژه مشخص در این قضیه وجود دارد که در حال انجام است و امیدواریم نتایج در ماه های آینده حاصل شود.

وی در مورد این دو پروژه توضیح داد: یکی از پروژه ها در مورد ترمیم عصب بینائی است. ما سلول های عصبی که از بولب بویایی موش تهیه شده است را کشت می دهیم و تبدیل می کنیم به سلول های سیستم عصبی و بعد در موش هایی که قطع عصب بینائی شده اند پیوند می زنیم. تا کنون نتایج این پروژه خوب بوده است. دکتر لاشیئی افزود: پروژه دیگر روی موش هایی که عصب بینائی آن ها آسیب دیده است انجام می شود. در این پروژه سلول های بنیادی  گانگلیونر در داخل چشم تزریق می شود و امیدواریم نتیجه این هم درخشان باشد. این سلول ها سلول ها از منابع مختلف مانند پالپ دندان، مغز استخوان، بافت چربی و...به دست می آیند.
وی در پایان در مورد همکاری بیمارستان فارابی با پژوهشگاه های مرتبط دیگر در ایران گفت: تا کنون همکاری های کوچکی با رویان داشته ایم. ما از ادامه و توسعه همکاری استقبال می کنیم اما تداوم همکاری ها نیاز به داشتن تفاهم نامه هایی برای هزینه، محفوظ ماندن اطلاعات و مالکیت معنوی پروژه است.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 13 مرداد,1393

لیلا عرب

سارای عزیز <br />با سلام <br />شما می توانید جهت تشخیص به درمانگاه شبکیه بیمارستان لبافی نژاد در روزهای 2 شنبه و 4 شنبه از ساعت 3 تا 6 مراجعه کنید.

شنبه, 11 مرداد,1393

سارا آرین مهر

سلام من سارا آرین مهر هستم متولد 1360 که نوز چشمم داره کاسته میشه . و در دو قدمی خودم اگر بخوام یک صورت یا یک شئی را نگاه کنم باید بالاتر نگاه کنم چون مستقیم نگاه کنم هیچی نمی بینم التماس می کنم جواب بدهید که آیا درمانی هست یا نه؟؟؟؟؟ من یه زن تنها هستم که باید کار کنم و مخارجم را تامین کنم و الان 2 سال بیشبره که نمی تونم کار کنم یا ادامه تحصیل بدم و حتی کتاب بخوانم ؟ و باید در یگ قدمی تلویزیونبشینم که بتونم نگاه کنم دکتر خواهش می کنم چواب من آواره را بدهید خسته ام

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه