تاریخ انتشار: شنبه 20 اردیبهشت 1393
دندان لق شده کودکان، یکی از منابع سلول های بنیادی است
یک متخصص مواد دندانی

  دندان لق شده کودکان، یکی از منابع سلول های بنیادی است

یک متخصص مواد دندانی گفت: دندان لق شده کودکان که همه گمان می کنند باید دور ریخته شود، یکی از منابع در دسترس سلول های بنیادی است.
امتیاز: Article Rating

دکتر فرزانه آقاجانی، متخصص مواد دندانی در گفت و گو با خبرنگار " بنیان" با بیان اینکه امکان استفاده از سلول های بنیادی گرفته شده از پالپ دندان های شیری و پالپ دندان های دائمی وجود دارد  گفت : امکان استفاده از این سلول ها هم در درمان بیماری های دندانی و هم در بیماری های غیر دندانی وجود دارد.
وی از انجام طرحی با موضوع مقایسه فنوتیپیکی سلول های بنیادی که از پالپ دندان های شیری و سلول های بنیادی که از پالپ دندان های دائمی گرفته می شود خبر داد و افزود: این مقایسه جهت شناخت بهتر این دو منشا سلول های بنیادی و در نتیجه برنامه ریزی بهتر جهت استفاده آن ها در درمان های مختلف است.
این متخصص مواد دندانی با اشاره به اینکه مقایسه فنوتیپیکی به معنی مقایسه  مارکرهای سطحی این دو گروه سلول است افزود: منشا سلول هایی که از پالپ دندان های شیری و دائمی گرفته می شوند از نظر جنینی بسیار مشابه یکدیگر است و هر دو از دوره جنینی تشکیل می شوند. قسمتی از سلول هایی که داخل پالپ دندان باقی می ماند سلول های بنیادی ای هستند که می توانند مجدد بازسازی شوند و تمایز پیدا کنند.
دکتر آقا جانی توضیح داد: این دو با اینکه از لحاظ منشا شکل گیری بسیار مشابه یکدیگر هستند ولی دیده شده است که هنگام تمایز با یکدیگر اختلاف دارند. در واقع  حضور هر کدام از مارکر ها مشخصه لاینی است که آن ها می توانند به آن سمت رفته و تمایز پیدا کنند. در مقایسه ای که انجام داده ایم، این دو از لحاظ مارکرها سطحی مشابه یکدیگر بودند اما در سه مارکری که به نوعی نشان دهنده این موضوع هستند که  این سلول ها چقدر به شکل جنینی خود نزدیک هستند، با یکدیگر اختلاف دارند. باید گفت مارکرهای سلول های شیری بیان بیشتری داشتند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه این سلول ها به عنوان یک سری سلول های بنیادی مزانشیمال کاربرد های درمانی مختلفی دارند گفت: هنوز در هیچ نقطه ای از دنیا مطالعات به مرحله ای نرسیده است که به صورت قطعی اعلام شود  سلول های بنیادی که از پالپ دندان به دست می آید در درمان بیماری ها مورد استفاده است اما به دلیل مشابهت هایی که با سلول های مزانکایمال که از بافت های دیگر جدا شده است دارند، می توان گفت این سلول های بنیادی علاوه بر درمان بیماری های دندانی در درمان بیماری های غیر دندانی هم کاربرد دارند.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه