تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393
ایجاد مغز استخوان با استفاده از مدل های on-chip

  ایجاد مغز استخوان با استفاده از مدل های on-chip

محققین با پیشرفت های بدست آمده در زمینه organ-on-chip موفق به ایجاد بافت مغز استخوانی شده اند که از لحاظ ساختاری، عملکردی و سلولی بسیار شبیه مغز استخوان طبیعی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، آخرین دستاوردها در زمینه organ- on-chip به وسیله انستیتوWyss هاروارد نشان می دهد که آن ها موفق به تولید بافتی شده اند که از لحاظ ساختاری، عملکردی و سلولی کاملا شبیه مغز استخوان است. بافتی پیچیده که تا پیش از این به صورت دست نخورده فقط در مدل های جانوری زنده مورد مطالعه قرار گرفته بود. این مدل bone marrow-on-chip ابزاری جدید را برای تست کردن اثرات داروها جدید و عوامل توکسیک روی تمام مغز استخوان ارائه می دهد.

چیزی که مهم به نظر می رسد این است که این ابزار می تواند برای ایجاد استراتژی های موثر و امن برای جلوگیری یا درمان اثرات کشنده پرتودرمانی روی مغز استخوان استفاده گردد بدون این که احتیاج به تست های جانوری باشد.

برای تست اولیه این مغز استخوان مهندسی شده، این بافت زمانی که تحت تاثیر اشعه قرار گرفت به نوعی پژمرده شد و در زمانی که یک داروی ضد اشعه وجود داشت این اتفاق نیافتاد.

از دیگر کاربردهای این bone marrow-on-chip این است که  در اینده می توان از آن برای حفظ موقتی مغز استخوان خود فرد بیمار،  زمانی که فرد به دلیل سرطان تحت پرتودرمانی قرار گرفته است استفاده کرد.

مغز استخوان بافتی پیچیده است که توانایی تولید انواع مختلف سلول های خونی را دارد و به نظر می رسد که چیپ های مغز استخوان قادر به شبیه سازی این پیچیدگی و حفظ عملکرد مغز استخوان در in vitro هستند.

در گذشته برای ساختن اندام ها روی این چیپ ها(organ-on-chip) محققین چندین نوع سلول از یک اندام را روی چیپ های میکروفلوئیدیک ترکیب می کردند و مواد غذایی و مواد زاید به طور ثابت جایگزین می شد. هم چنین نیروهای مکانیکی لازم و مربوط به اندم نیز به طریقی شبیه سازی می شد. اما در مورد مغز استخوان کار بسیار پیچیده تر از روش گفته شده است و متدهای تخصصی برای ایجاد نواحی سرد و گرم، غنی از اکسیژن، فاقد اکسیژن و ایجاد ارتباطات سلولی ویژه مورد استفاده قرار گرفته است.

این bone marrow-on-chip تست های اولیه را پشت سر گذاشته است و حتی به نظر می رسد قادر به تولید سلول های خونی باشد که قادر به گردش در یک سیستم گردشی مصنوعی هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه