تاریخ انتشار: جمعه 19 اردیبهشت 1393
شناسایی یک هدف مولکولی برای مبارزات دارویی علیه لوسمی میلوئید حاد

  شناسایی یک هدف مولکولی برای مبارزات دارویی علیه لوسمی میلوئید حاد

محققین دانشگاه کوئینزلند موفق به شناسایی یک هدف مولکولی شده اند که می تواند در مبارزات دارویی بر علیه لوسمی مفید واقع شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، پروفسورGonda سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید که اتصال یک پروتئین به نام Myb به پروتئینی دیگر به نام p300 برای ایجاد لوسمی میلوئید حاد ضروری است. این نوع لوسمی مرگ آورترین توع لوسمی است.

نتایج این مطالعه نشان دهنده نقش حیاتی برهمکنش Myb-p300 است و نشان می دهد که تخریب این برهمکنش می تواند منجر به یک استراتژی درمانی بالقوه شود.

در واقع یافته های این مطالعه می تواند منجر به ایجاد دارویی شود که این برهمکنش را بلوک می کند و نه تنها موجب توقف رشد سلول های لوسمی میلوئید حاد می شود بلکه احتمالا در مورد سایر انواع لوسمی نیز کاربرد دارد.

نکته ای که وجود دارد این است که Myb به وسیله انکوژن Myb تولید می شود که ژنی است که موجب سرطان می شود. اما از طرف دیگر این ژن برای تشکیل طبیعی سلول های خون نیز ضروری است. بنابراین احتیاج به روشی است که به طور کامل تولید طبیعی سلول های خون را مختل نکند.

این مطالعه نشان داده است که تشکیل سلول های خونی طبیعی حتی زمانی که برهمکنش Myb-p300 اتفاق نیافتد ادامه خواهد داشت که نشان می دهد دارویی که این برهمکنش را مهار کند می تواند برای استفاده در این بیماران امن باشد.

اما ایجاد داروهای اختصاصی و مطالعات بالینی بعدی فرایندهایی طولانی هستند که این محققین امیدوارند در آینده بتوانند گام های بلندی را در این زمینه بردارند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه